Annons

M-toppen kräver storsatsning på Arlanda och slopad flygskatt

En ny moderatledd regering måste kraftsamla för att bygga ut kapaciteten på Arlanda. Det kräver Moderaterna i Stockholmsregionen, som nu vill dra igång en särskild Arlandaförhandling för att stärka flyget.

Irene Svenonius.
Irene Svenonius.Foto:Jonas Eng

Flygtrafiken har ökat kraftigt och om prognoserna slår in kommer antalet passagerare på Arlanda nästan att fördubblas de kommande 20 åren.

Statliga Swedavia är redan i gång med förberedelserna för en ny landningsbana och nu vill Moderaterna i Stockholms län gå ett steg längre och stärka flyget.

”Stockholmsregionen växer och våra flygförbindelser måste värnas, de är otroligt viktiga för jobb och tillväxt”, säger finanslandstingsrådet Irene Svenonius, som även sitter i Moderaternas partiledning.

Kravet på en ny M-ledd regering är att man tillsätter en särskild Arlandaförhandling, enligt samma modell som den tidigare Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.

Men den här gången ska uppdraget för den statliga förhandlingspersonen vara att sy ihop avtal med berörda kommuner och myndigheter för att stärka flygkapaciteten.

”Det behövs en fjärde bana på Arlanda, det behövs fler internationella direktlinjer och det behövs bättre transporter till och från flygplatsen”, säger Irene Svenonius.

Stockholmsmoderaterna anser att både väg- och tågtrafiken behöver förbättras och vill bland annat se en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda och nya pendeltåg från Märsta.

Irene Svenonius ser det också som centralt att nya snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö även dras vidare till Arlanda.

”Om riksdagen beslutar sig för att bygga höghastighetståg, då måste man få med Arlanda i projektet”, säger hon.

M-utspelet om att bygga ut Arlanda kommer samtidigt som klimatdebatten rasar vidare efter sommarens skogsbränder och värmebölja.

Men Irene Svenonius anser inte att flygresandet behöver minska, utan menar att kapaciteten måste byggas ut.

”Klimatet är otroligt viktigt, men flyget sammantaget står ju för en ganska liten del av klimatutsläppen i sammanhanget”, säger hon.

”Sedan är jag teknikpositiv, framtidens flygplan kommer att ha helt andra drivmedel och resurser än vad dagens flygplanstyper har”, fortsätter hon.

När det gäller flygtrafiken på Bromma, som orsakat stora interna slitningar inom den rödgröna regeringen, anser Irene Svenonius att den måste vara kvar – även om Arlanda byggs ut kraftigt.

Hon förutsätter också att en ny M-ledd regering skrotar flygskatten, som infördes i våras.

”Den snedvrider hela Sveriges konkurrensförmåga och måste avvecklas.”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?