M-toppen kräver storsatsning på Arlanda och slopad flygskatt

En ny moderatledd regering måste kraftsamla för att bygga ut kapaciteten på Arlanda. Det kräver Moderaterna i Stockholmsregionen, som nu vill dra igång en särskild Arlandaförhandling för att stärka flyget.

Irene Svenonius.
Irene Svenonius.Foto:Jonas Eng

Flygtrafiken har ökat kraftigt och om prognoserna slår in kommer antalet passagerare på Arlanda nästan att fördubblas de kommande 20 åren.

Statliga Swedavia är redan i gång med förberedelserna för en ny landningsbana och nu vill Moderaterna i Stockholms län gå ett steg längre och stärka flyget.

”Stockholmsregionen växer och våra flygförbindelser måste värnas, de är otroligt viktiga för jobb och tillväxt”, säger finanslandstingsrådet Irene Svenonius, som även sitter i Moderaternas partiledning.

Kravet på en ny M-ledd regering är att man tillsätter en särskild Arlandaförhandling, enligt samma modell som den tidigare Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.

Men den här gången ska uppdraget för den statliga förhandlingspersonen vara att sy ihop avtal med berörda kommuner och myndigheter för att stärka flygkapaciteten.

”Det behövs en fjärde bana på Arlanda, det behövs fler internationella direktlinjer och det behövs bättre transporter till och från flygplatsen”, säger Irene Svenonius.

Stockholmsmoderaterna anser att både väg- och tågtrafiken behöver förbättras och vill bland annat se en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda och nya pendeltåg från Märsta.

Irene Svenonius ser det också som centralt att nya snabbtåg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö även dras vidare till Arlanda.

”Om riksdagen beslutar sig för att bygga höghastighetståg, då måste man få med Arlanda i projektet”, säger hon.

M-utspelet om att bygga ut Arlanda kommer samtidigt som klimatdebatten rasar vidare efter sommarens skogsbränder och värmebölja.

Men Irene Svenonius anser inte att flygresandet behöver minska, utan menar att kapaciteten måste byggas ut.

”Klimatet är otroligt viktigt, men flyget sammantaget står ju för en ganska liten del av klimatutsläppen i sammanhanget”, säger hon.

”Sedan är jag teknikpositiv, framtidens flygplan kommer att ha helt andra drivmedel och resurser än vad dagens flygplanstyper har”, fortsätter hon.

När det gäller flygtrafiken på Bromma, som orsakat stora interna slitningar inom den rödgröna regeringen, anser Irene Svenonius att den måste vara kvar – även om Arlanda byggs ut kraftigt.

Hon förutsätter också att en ny M-ledd regering skrotar flygskatten, som infördes i våras.

”Den snedvrider hela Sveriges konkurrensförmåga och måste avvecklas.”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data nyckeln till en mer hållbar tillverkning

Vi är fortfarande mitt uppe i en av de största kriserna i modern tid. Corona-pandemin har inte bara accelererat digitaliseringen av vårt samhälle med flera år utan också skapat en ny typ av krismedvetenhet och insikt i hur jorden exploaterats. Detta har i sin tur lett till högre krav på företag och myndigheter, inte minst inom den tillverkande industrin. Företag måste nu se till att inte bara sluta överutnyttja miljön utan också förstå hur data och insikter kopplat till detta kan bidra till en ökad hållbarhet.

Att arbeta hållbart är inte längre bara en önskan utan en nödvändighet. För företag i allmänhet och den tillverkande industrin i synnerhet har hållbarhet hamnat högre upp på agendan som ett viktigt huvudmål. Många har tvingats ställa om sin produktion under pandemin och börjat arbeta mer agilt. Samtidigt ligger industrin efter och är fragmenterad med många legacy-system och komplicerade datastrukturer. Detta gör det svårt att fatta beslut och skapa insikter baserat på data som kan bidra till mer hållbara processer.

– Eftersom kunder kräver mer hållbara produkter och förpackningar vet tillverkarna nu att agera datadrivet är ett måste snarare än något som är trevligt att ha. Hela 10 procent av allt vi tillverkar globalt går till spillo på grund av ineffektivitet och slöseri. Genom att exempelvis belysa data kopplat till avkastning, drifttid och leveranstid, kan man fatta affärsmässiga beslut som hjälper till att effektivisera tillverkningsprocesserna, säger Fredrik Holmgren, sverigechef på datavisualiseringsbolaget Tableau.

Läs mer om Tableau 

Tillgång till rätt data

Generellt har den tillverkande industrin många olika typer av datapunkter som innefattar mänskliga resurser, logistikflöden, kapitalinvesteringar och föränderliga kundkrav. Att ha tillgång till rätt data och kunna tolka den är därför nyckeln till att få en helhetsbild, kunna förstå vad man behöver och när man behöver göra det.

– Ett stort problem är när data hamnar i olika silos, och inte görs synlig över hela organisationen. En annan viktig del är också att tillgängliggöra data för medarbetare och utbilda dem kring hur man använder den på rätt sätt. Det gör bland annat att man kan komma till insikter snabbare jämfört med gamla modeller. När data är tillgänglig för alla kan besluten tas nästan direkt istället för att ta timmar eller dagar att analysera. Man sätter analysmöjligheten längst ut i organisationen, vilket skapar en enorm fördel när det kommer till att driva organisationen framåt. 

Identifiera relevanta datapunkter

Vilka mätpunkter man ska fokusera på för att nå sina hållbarhetsmål och bli mer lönsamma är givetvis olika från bolag till bolag, förklarar Fredrik Holmgren.

– Men man har sett att de företag som använder och analyserar sin data har sett en signifikant förbättring i lönsamhet. Man måste dock se till sin egen verksamhet och koka ned sina mätpunkter till vilka som är viktigast och mest affärskritiska för en själv. Som en regel är det bättre att ha några få relevanta mätetal, än för många.

Kontakta Tableau 

Många tillverkare har redan all information de behöver för att skapa en mer hållbar verksamhet men vet inte hur de ska använda datan, sammanföra den och fatta insiktsfulla och informerade beslut. Tableau hjälper sina kunder att visualisera och använda datan korrekt och därmed upptäcka ineffektivitet i tillverkningsprocessen, göra kostnadsminskningar och uppfylla de skyldigheter som gäller ens koldioxidavtryck.

En plattform som uppmuntrar till förändring

Tableau, som är en del av Salesforce, jobbar för en mer hållbar affärsvärld, både genom sina kunder men också i sin egen verksamhet. Med en stark tro på att företags verksamhet ska fokusera på att förbättra världens tillstånd, är målet att Salesforce ska vara en plattform som uppmuntrar till förändring.

– Vi arbetar för att skapa en hållbar framtid med låga koldioxidutsläpp genom att exempelvis jobba mot att vår globala verksamhet ska använda 100 procent förnybar energi, leverera ett koldioxidneutralt moln till våra kunder och fortsätta att certifiera gröna byggnader och andra innovativa gröna kontor. Vi vet att företag har en nyckelroll att spela och nöjer oss aldrig med status quo, avslutar Fredrik Homgren.

Läs mer om Tableaus lösningar här

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?