1515
Annons

M och SD KU-anmäler Löfven efter EU-möte

Statsminister Stefan Löfven (S) kritiseras för att han på EU-toppmötet inte lyft fram kärnkraft som ett hållbart alternativ. Nu KU-anmäler Sverigedemokraterna och Moderaterna Löfven.

”Jag tycker att det är helt oacceptabelt”, säger Moderaternas Jessica Rosencrantz.

Statsminister Stefan Löfven (S).
Statsminister Stefan Löfven (S).Foto:Henrik Montgomery/TT

Stefan Löfven flög till Bryssel för EU-toppmöte i torsdags. Med sig hade han ett mandat från en majoritet i riksdagens EU-nämnd.

Mandatet gick ut på att han skulle ta upp att kärnkraft bör klassas som hållbart i EU:s regelverk för investeringar för omställning av samhället, den så kallade taxonomin.

Löfven tog upp kärnkraften på mötet, som en viktig del i Sveriges energimix under en lång tid framöver – men han kallade den inte hållbar. Före mötet hävdade Löfven att frågan om hur kärnkraft ska klassas i EU:s så kallade taxonomi som hållbar investering inte alls fanns på dagordningen. Några andra medlemsländer tog dock upp frågan och då borde Löfven ha tagit tillfället i akt, anser partierna som bett honom om det.

När Löfven på tisdagen återrapporterade från toppmötet fick han frågan från bland andra Moderaternas Jessica Rosencrantz och Sverigedemokraternas Martin Kinnunen om varför. Kinnunen undrar om Löfven respekterar riksdagsordningen.

”Varför ska vi ha EU-nämnden över huvud taget i så fall?”, frågade Martin Kinnunen. 

Både SD och M anser att Löfven har begått ett övertramp, och har nu också anmält statsministern till konstitutionsutskottet (KU).

”Jag tycker att det är helt oacceptabelt att statsministern uttryckligen väljer att ignorera det mandat som EU-nämnden har gett regeringen inför förhandlingarna i europeiska rådet”, säger Rosencrantz till TT.

”Statsministern verkar hitta alla möjliga ursäkter för att inte diskutera kärnkraft med sina europeiska kollegor.”

Löfven svarade att han hyser stor respekt för riksdagen och EU-nämnden.

”Det finns ingen nonchalans här mot riksdagen, tvärtom.”

Den moderate riksdagsledamoten Jan Ericson, ledamot i nämnden, konstaterade att han aldrig varit med om att statsministern går emot nämndens beslut.

”Jag blir faktiskt lite upprörd.”

Löfven menar att han har möjligheten att gå emot EU-nämnden. Det händer väldigt sällan.

”Det här är inget som sker varje vecka, eller varannan vecka eller ens varje år. Och det var ett unikt fall för min del i alla fall. Nu ar jag varit på 66 rådsmöten och för mig var det första gången.”

Han hänvisar också till att frågor av liknande karaktär behandlats i KU tidigare.

”Nu får det prövas av KU”, säger han och lovar att infinna sig om utskottet kallar honom.

Löfvens resonemang om majoritet i EU-nämnden respektive kammaren syftar på att regeringen tillsammans med Vänsterpartiet och Centerpartiet har fler mandat i riksdagen som helhet. Majoriteten i EU-nämnden utgjordes av M, KD, SD och L, ibland benämnd som en så kallad falsk majoritet. V och C står inte bakom uppmaningen till Löfven om kärnkraft som ett hållbart alternativ.

Även Kristdemokraternas Sofia Damm och Liberalernas Maria Nilsson undrade varför Löfven gick emot EU-nämnden i frågan.


Infrastruktursatsningar i fara – trots 881 miljarder

Pengarna som avsatts till regeringens ”rekordsatsning på Sveriges infrastruktur” riskerar att inte räcka till alla utlovade projekt, rapporterar Ekot.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Regeringens nya nationella plan för transportinfrastrukturen omfattar totalt 881 miljarder kronor fram till och med 2033. Men pengarna riskerar att inte räcka till, den här typen av projekt brukar nämligen ofta bli dyrare än beräknat. Förra sommaren sågade Riksrevisionen Trafikverkets kostnadskontroll, vilket Di har rapporterat om.

”Egentligen borde man ju tänka på att man skulle ta höjd för att det blir dyrare, men vi har inget förslag om sånt utan det handlar egentligen om att lyfta en diskussion och förstå att det finns ett problem att hantera”, säger Anders Ljungberg, utredare på statliga Trafikanalys, till Ekot.

I beräkningarna har det heller inte tagits höjd för det senaste årets kraftiga ökningar inom byggsektorn. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) hoppas dock att pengarna ska räcka till och beskriver Trafikverkets misslyckande att hålla sig till budget som ”inte acceptabelt”.

”Därför ger vi ett ordentligt uppdrag till Trafikverket att vända på varje sten för att se till att pressa kostnaderna”, säger han till Ekot.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?