1515
Annons

M och KD nobbar samtal om snabbtåg – SD får kalla handen

Förhandlingarna om nya snabbtåg ska inledas om några veckor och regeringen vill ha en bred uppgörelse om finansieringen. Men Sverigedemokraterna får inte vara med och både Moderaterna och Kristdemokraterna nobbar regeringens inbjudan.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).Foto:Amanda Lindgren

Tidsplanen är kraftigt försenad men på onsdagen gick regeringen till slut ut med en inbjudan och planen är att förhandlingarna om höghastighetstågen ska börja i mitten av januari.

Regeringens förhoppning är att få till en bred uppgörelse och att bygget av den nya järnvägen ska komma i gång så snart som möjligt.

”Ska vi lösa utmaningarna vi ser när Sverige växer och snart har tio miljoner invånare så måste vi ha nya stambanor”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Utformningen av själva järnvägen, som ska gå mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, är klar sedan flera år tillbaka och det regeringen vill förhandla om nu är finansieringen.

Kostnaden uppgår till minst 230 miljarder kronor och det utrymmet finns inte i den vanliga infrastrukturplanen, enligt Tomas Eneroth.

”Det skulle tränga ut andra satsningar i landet och det kan vi inte ställa upp på. Så därför vill vi ha en särskild finansieringslösning”, säger han.

Men utsikterna att komma överens brett tycks minst sagt begränsade. 

Sverigedemokraterna är inte inbjudna till samtalen och Moderaterna har tidigare meddelat att de inte tänker delta i några förhandlingar om snabbtågen.

Och nu ger även Kristdemokraterna beskedet att de nobbar regeringens inbjudan.

”Samtalen ska enbart handla om finansiering av ett specifikt projekt, nämligen Sverigeförhandlingens förslag om nya höghastighetståg. Och just det projektet har Kristdemokraternas riksting sagt nej till”, säger Jakob Forssmed, partiets ekonomiskpolitiska talesperson.

Kristdemokraternas uppmaning till regeringen är istället att bredda samtalen, och diskutera de kapacitetsproblem som finns och behovet av investeringar i järnvägen.

”Vi vill se en ny inbjudan som är väsentligt bredare för att vi ska bedöma att det är meningsfullt att gå på samtal”, säger Jakob Forssmed.

”Så i nuläget är vårt besked att vi inte kommer att gå på det här mötet”, fortsätter han.

Om Moderaterna och Kristdemokraterna håller fast vid sina besked innebär det att det endast finns ett parti kvar för januaripartierna att förhandla med och det är Vänsterpartiet.

Och då blir det en betydligt smalare uppgörelse.

”Det är klart att det kloka av regeringen i det här läget är att bredda inbjudan och göra ett omtag”, säger Jakob Forssmed.

Enligt Karolina Skog, Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, är det viktigt att investera i nya stambanor och inte bara lappa och laga i det gamla järnvägsnätet. 

”Det mest rationella sättet att skapa mer kapacitet är att bygga nya stambanor. Det är det mest rationella och det mest ekonomiska”, säger hon.

Exakt vilken lösning regeringen har tänkt sig när det gäller finansieringen kommer Tomas Eneroth att presentera tillsammans med finansminister Magdalena Andersson när partierna samlas i januari.

En viktig fråga handlar om överskottsmålet, och om det behöver ändras.

”När man ökar statens utgifter så påverkas överskottsmålet och det blir en naturlig sak som kommer att finnas med i samtalen”, säger Karolina Skog.

Tomas Eneroth beklagar att Moderaterna så kategoriskt säger nej till alla former av förhandlingar om höghastighetstågen.

”Det har varit min tydliga signal till Moderaterna, att kom till bordet och låt oss diskutera. Jag brukar vara känd för att vara en förhandlare som lyssnar och tar in alla synpunkter och det är jag beredd att göra här också naturligtvis”, säger han.

Samtidigt konstaterar Tomas Eneroth att det är fullt på spåren och att investeringarna i järnvägen måste öka.

”Om Moderaterna inte är med så beklagar jag det, för det hade ändå varit bra för Sverige med en riktigt bred uppslutning”, säger han.

”Men annars finns i grunden ett januariavtal och där står det att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas”, fortsätter han.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?