1515

M lovar ringled runt Stockholm - byggstart nästa mandatperiod

Moderaterna vill dra igång bygget av en ny östlig vägförbindelse i Stockholm under nästa mandatperiod. Och om alliansen vinner valet vill Ulf Kristersson se en snabb uppgörelse med de berörda kommunerna om finansieringen.

Diskussionen om en ringled runt Stockholm har pågått i decennier och så här långt står tre av fyra vägsträckor klara. Det som saknas är en östlig förbindelse för att knyta ihop norra och södra länken.

Den förra alliansregeringen avsatte 2 miljarder kronor för att påbörja projekteringen av Österleden och bygget har även diskuterats inom Sverigeförhandlingen.

Men när regeringen i våras presenterade sin nationella trafikplan fanns den östliga förbindelsen inte med och på Trafikverket har man nu avvecklat projektet.

Nu går Moderaterna till val på att dra igång motorvägsbygget under nästa mandatperiod.

”Det vi säger nu från Moderaternas håll – nationell, regionalt och lokalt – är att vi är beredda att sätta oss vid förhandlingsbordet, se till att det finns bra ekonomisk lösning på detta och komma i gång under nästa mandatperiod”, säger partiledaren Ulf Kristersson.

Kostnaden för projektet beräknas till 17,7 miljarder kronor och tanken är att länet och de berörda kommunerna ska vara med och bidra till finansieringen.

Och både i Stockholms stad, Värmdö och Nacka och andra kommuner är uppslutningen stor inom Moderaterna.

”Vi tycker naturligtvis från regionens sida att staten ska betala för statliga vägar, samtidigt inser vi att ska vi få något gjort så är vi beredda att ta ansvar och bidra till finansieringen”, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Bygget av en ny stor motorväg skulle enligt kritikerna bidra till mer biltrafik och ökade utsläpp, medan förespråkarna hävdar att det är bättre att leda ut trafiken från innerstaden.

Befolkningen i Stockholms län beräknas öka med nästan en halv miljon till 2030 och Moderaterna anser att Österleden är helt nödvändig. Partiet vill också ge plats för kollektivtrafik i den nya vägtunneln.

”Vi från landstingets sida vill att man ska titta på både en spårlösning och en busslösning. Sedan får vi se vad vi har finansiering till och vilken lösning som är mest attraktiv”, säger Irene Svenonius, finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Ulf Kristersson skulle gärna se en bred uppgörelse om Österleden, men ser det samtidigt inte som nödvändigt om alliansen vinner valet.

”Jag tycker att det är bra om man kan enas över partigränserna, men jag tycker att Socialdemokraterna har haft sin chans i ett antal år att sätta ned foten”, säger han.

Samtidigt som Moderaterna nu vill dra igång ett nytt stort vägprojekt pågår redan bygget av Förbifart Stockholm som dras längre utanför stan i den västra delen av länet, och som inte är en del av den tänkta ringleden.

Borde man ha börjat med Österleden istället?

”Man kan alltid diskutera det, men nu är vi där vi är. Och om vi nu kan undvika köer som både tar tid och skapar utsläpp i onödan så ska vi fullfölja ringleden. Vi har talat om det här sedan 1980-talet och det är dags nu”, säger Ulf Kristersson.


Innehåll från KontorskraftAnnons

Så får ditt företag en välfungerande hybridarbetsplats

Förändringar av arbetssätt tar vanligtvis lång tid att arbeta fram och införa. I och med pandemin har företag dock tvingats att införa nya rutiner snabbt och att digitalisera sig har blivit ett måste. Detta har lett till att många tagit sig an kortsiktiga lösningar för att arbeta platsoberoende men dessa är inte alltid hållbara i längden. Det här hjälper Kontorskraft till med och skapar utifrån sina kunders kortsiktiga lösningar en mer långsiktig plan för att tillgodose den nya hybridarbetsplatsen.

IT-företaget Kontorskraft har funnits sedan 1987 och förmedlar tjänster till små och medelstora företag där de hjälper dem att utvecklas digitalt. Tjänsten ”Den moderna arbetsplatsen” skapades under 2020 för att möta de behov som uppstod i och med pandemin och det format som idag benämns som hybridarbetsplatsen. 

– Vi hjälper kunder med hur de ska arbeta med att nyttja Microsoft-verktyg för att bli mer effektiva och kunna arbeta smidigt på distans. ”Den moderna arbetsplatsen” baserar sig på att kunderna får en licens som har olika verktyg och hjälper även kunderna med IT-säkerhet, säger Alexander Moberg, operativ chef och affärsutvecklare på Kontorskraft.

Viktigt att effektivisera hela verksamhetskedjan

I ”Den moderna arbetsplatsen” finns tre paket där kunder kan välja det som passar dem bäst utifrån behov och efterfrågan. Tjänsten är till för att göra det enkelt för användarna att arbeta på distans. Du ska kunna arbeta varifrån som helst, när som helst. Kontorskraft erbjuder även support och utbildningar för alla användare om exempelvis hur man arbetar effektivt i Microsoft Teams och vad som är bra att tänka på under ett digitalt möte. 

– Det är viktigt för oss att kunna effektivisera hela verksamhetskedjan ner till slutanvändaren. Vi har märkt att det inom många företag varit lätt för ledningen att ta ett beslut om att digitalisera men att det ofta finns anställda längre ned som inte är med på noterna eller inte förstår. För oss är det viktigt att allt ifrån chefer till säljare och receptionister ska kunna hänga med och arbeta effektivt på distans. Vi finns med och stödjer och utbildar så att hela företaget är med på banan och känner sig trygga, säger Alexander Moberg. 

Allt fler företag väljer nu till att växla mellan att arbeta hemma och på kontoret även i framtiden. Därmed är det viktigt att all IT fungerar oavsett var de anställda befinner sig och att de kan arbeta smidigt utan tekniska problem. Med hjälp av Kontorskraft får företag hjälp med sin digitaliseringsresa och hela verksamheten får vara delaktig. 

Om Kontorskraft

Kontorskrafts nya satsning ”Den moderna arbetsplatsen” är en allt-i-ett lösning som inkluderar Microsoft 365 licens, daglig support samt hjälper företag skapa arbetsflöden som passar just deras verksamhet.

Läs mer om tjänsten ”Den moderna arbetsplatsen” här 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Kontorskraft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?