1515
Annons

M-ledarens passning till Annie Lööf: ”Man gör inte slut per telefon”

Moderatledaren Ulf Kristersson är mycket besk i sin kritik av Centerledaren Annie Lööf. Det berättar han i en intervju med Svenska Dagbladet.

Foto:Jonas Ekstrˆmer/TT, Jonas EkstrÆmer/TT

Ulf Kristersson säger att de fyra allianspartierna satt över jul- och nyårshelgen och förhandlade om hur de skulle kunna bilda en regering. Men till slut valde Centerpartiet och Liberalerna att göra upp med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. 

Moderatledaren fick beskedet från Centerpartiet bara minuterna före det att Annie Lööf gick ut med nyheten.

 ”Efter femton års äktenskap gör man inte slut 27 minuter innan man förlovar sig med någon annan – och dessutom på telefon”, säger en besviken Ulf Kristersson till Svenska Dagbladet.

På frågan om han tycker att Centerpartiet fulspelade svarar moderatledaren:

”Jag har svårt att se att det var helt ärligt.”

Ulf Kristersson säger inte att han ångrar sitt agerande under månaderna efter valet och menar att C och L hade fått igenom sina krav i en M-ledd regering. Nu ser han läge att locka över besvikna väljare till sitt eget parti. 

”Det finns många besvikna centerpartister och liberaler som önskar att de var en del av borgerligheten. Vi tycker att partierna har gjort ett historiskt misstag. Jag tänker inte låta som Monty Python och säga att papegojan bara sover, tvärtom. Men borgerliga människor i C och L finns ju kvar och vill ha kontakter med oss”, säger han till Svenska Dagbladet

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Expert: Omöjligt att stoppa ryska propagandan

Efter EU:s blockering av ryska statsmedier har innehållet i stället börjat spridas via en rad andra sajter och konton. Att helt stoppa den ryska krigspropagandan i Europa är omöjligt, konstaterar en expert.

Vladimir Putin.
Vladimir Putin.Foto:Mikhail Klimentyev/AP

Ett åtgärd som ”saknar motstycke”.

Så beskrev EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen beslutet i mars att strypa tillgången till de statskontrollerade ryska medierna RT och Sputnik i unionen. Syftet var att hindra Kremls mediemaskineri från att ”sprida lögner för att rättfärdiga Putins krig i Ukraina och så split” i Europa.

Det exceptionella förbudet gäller alla former av kanaler, såväl tv-sändningar som nätsajter och sociala medier.

Beslutet har minskat de ryska statsmediernas räckvidd i medlemsländerna när sändningstillstånd rivits, webbsidor försvunnit från sökresultaten och plattformar som Facebook, Twitter och Youtube blockerat konton. Men kort efter det att förbudet trädde i kraft uppstod kopior av RT:s stoppade sajter på nya adresser. 

Och flera sådana har fortsatt kunnat nås inom EU. Den London-baserade tankesmedjan Institute for Strategic Dialogue upptäckte i en studie i juli tolv tillgängliga sajter som var exakta kopior av RT:s tyskspråkiga eller spanskspråkiga sajter – och vars ip-adresser eller annan data visade på direkta kopplingar till medieorganisationen. Ytterligare fem sådana spegelsajter som låg på servrar utan koppling till Moskva upptäcktes.

Därtill hittade man över hundra sajter med aggregerat nyhetsinnehåll hämtat bland annat från de ryska statsmedierna.

På sociala medier har RT-innehåll också kunnat fortsätta spridas från andra konton, och videomaterial har gått att återpublicera via andra användare efter att RT-märkningen tagits bort.

”Man har nog förstått från EU:s sida att det inte kommer att gå att helt få bort det här innehållet. Men det har blivit svårare att nå det, och förbudet har en symbolisk tyngd”, säger Ola Svenonius, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI).

”Men visst, de som vill hitta alternativa källor kommer att hitta dem ändå”. 

Samtidigt finns en flora av andra typer av sajter som sprider vilseledande information om kriget i Ukraina. Det New York-baserade företaget Newsguard, som kartlägger desinformation på nätet, har i en färsk rapport identifierat 250 sådana sajter. Ungefär hälften är engelskspråkiga och resten på andra stora europeiska språk. Vissa av dem framställer sig som oberoende tankesmedjor eller nyhetssajter.

Många av dem har dykt upp under de senaste månaderna. I en del fall tycks det röra sig om så kallade vilande sajter, som tidigare byggt upp följare med hjälp av helt annan typ av innehåll för att sedan när kriget bröt ut plötsligt börja föra ut Moskvas narrativ.

Ola Svenonius påpekar dock att det ryska desinformationsarbetet pågått under lång tid och att Kreml troligen inte gjort någon större extrasatsning på att nå en bredare publik i Europa efter EU-förbudet.

”Den ryska säkerhetsapparaten är ansträngd just nu på flera olika sätt”.

”Det finns en kostnadskalkyl här. Skulle detta arbete vara helt ineffektivt skulle det inte ske. Men om man skulle lägga full energi skulle vi nog få se mer än det här.” 

EU:s förbud har också väckt debatt om mediefrihet.

Beslutet stödjer sig på slutsatsen att RT och Sputnik är statliga verktyg som används för att förvränga sanningen och som hotar den allmänna ordningen och säkerheten i EU.

Bland kritikerna finns det europeiska journalistförbundet European Federation of Journalists (EJF). ”Att bekämpa desinformation med censur är ett misstag”, skrev förbundet i ett uttalande i mars. En bättre strategi för att slå undan benen för dem som vill manipulera är att stödja oberoende journalistik, främja ett pluralistiskt och professionellt medielandskap och sprida kunskap om källkritik, enligt EJF.

Ola Svenonius anser att det är viktigt att debatten fortsätter.

”Det är problematiskt att förbjuda medieföretag.”

”Rent krasst används dock de här kanalerna som ett led i en sorts krigföring både mot Ukraina men också mot Europa som en helhet”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera