M-ledaren dömer ut migrationssamtalen: ”Låga förväntningar”

Oppositionen rundar riksdagens migrationssamtal för att få till förändringar i arbetskraftsinvandringen. Moderaterna och Kristdemokraterna har måttlig tilltro till att samtalen mellan riksdagspartierna ska leda någonstans.

”Jag har ganska låga förväntningar på dem”, säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Foto:TT

Samtidigt som oppositionspartierna i riksdagen ser ut att gå samman för att utmana regeringen och stödpartierna Centerpartiet och Liberalerna om arbetskraftsinvandringen, pågår alltjämt migrationssamtalen i riksdagen.

I förra veckan avverkades möte nummer fyra och på agendan står ytterligare fem möten fram till semestern i sommar. 

Kommittén, som innefattar samtliga riksdagspartier, ska bland annat diskutera försörjningskrav, om tillfälliga eller permanenta uppehållstillstånd ska vara regel och omfattningen av anhöriginvandringen.

Men efter fyra möten har ännu inget konkret kommit ur samtalen och nu dömer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson ut samtalen.

”Migrationssamtalen är så otroligt snäva. Vi har försökt få in en samlad reform, men det har inte varit möjligt. Samtalen handlar om små och snäva saker, jag har ganska låga förväntningar på dem”, säger han.

Svaret kommer på frågan om varför Moderaterna inte går fram med sina förslag om skärpt arbetskraftsinvandring via migrationssamtalen med samtliga riksdagspartier.

”Arbetskraftsinvandringen är intressant i så mått att det finns möjlighet att, trots att man har olika slutpunkter i sin politiska målsättning, tro att vi ska kunna göra upp även här. Det gör att det blir spännande”, säger Kristdemokraternas migrationspolitiske talesperson Hans Eklind och tillägger att det blir mer effektivt för oppositionen att runda migrationssamtalen för att få igenom ändringar.

Hans Eklind säger att möjligheterna i kommittén att jobba fram förslag är mycket små. Anledningen är att fler frågor i området helt enkelt inte får plats i samtalen, som måste begränsas.

”Vi från Kristdemokraterna sa redan från början att vi inte kan nöja oss med den här kommittén eftersom den bara hinner blicka över delar av totalen”, säger han.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?