På torsdagen varnade Cementa i ett pressmeddelande för att bolaget kan tvingas ”kvotera” cement från december, en kvotering som baseras på kundernas beställda cementvolymer de senaste tre åren.
Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd i Stockholm, vill nu att regeringen prioriterar vem och vilka som ska få ta del av den ”gråa kraften” på samma sätt som systemet för styrel i dag prioriterar mellan samhällsviktiga elanvändare.
”Regeringen får ta ett steg in - för regeringen har skapat de här problemen - och upprätta ett system motsvarande det med styrel för att reda upp och reda ut hur en cementkris ska hanteras och vilken verksamhet som ska prioriteras”, säger han.
Kristoffer Tamsons anser att tunnelbaneprojektet i Stockholm borde hamna högt, om inte högst, upp på en sådan prioriteringslista, då ett byggstopp skulle få stora dominoeffekter för de tiotusentals bostäder och stora arbetsplatsetableringar.
”Skulle tillförseln av cement till tunnelbanebygget strypas, så skulle det snart få stora konsekvenser i form av stilleståndskostnader på flera hundra miljoner kronor i månaden”, säger han.