1515

M-kravet: Kvotera cement till tunnelbanan

Regeringen måste garantera cementtillförsel till tunnelbanan i Stockholm, enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) som annars varnar för att projektet kan fördyras med flera hundra miljoner kronor – varje månad. 

Kristoffer Tamsons (M)
Kristoffer Tamsons (M)Foto:Anna Molander

På torsdagen varnade Cementa i ett pressmeddelande för att bolaget kan tvingas ”kvotera” cement från december, en kvotering som baseras på kundernas beställda cementvolymer de senaste tre åren. 

Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd i Stockholm, vill nu att regeringen prioriterar vem och vilka som ska få ta del av den ”gråa kraften” på samma sätt som systemet för styrel i dag prioriterar mellan samhällsviktiga elanvändare. 

”Regeringen får ta ett steg in - för regeringen har skapat de här problemen - och upprätta ett system motsvarande det med styrel för att reda upp och reda ut hur en cementkris ska hanteras och vilken verksamhet som ska prioriteras”, säger han. 

Kristoffer Tamsons anser att tunnelbaneprojektet i Stockholm borde hamna högt, om inte högst, upp på en sådan prioriteringslista, då ett byggstopp skulle få stora dominoeffekter för de tiotusentals bostäder och stora arbetsplatsetableringar. 

”Skulle tillförseln av cement till tunnelbanebygget strypas, så skulle det snart få stora konsekvenser i form av stilleståndskostnader på flera hundra miljoner kronor i månaden”, säger han. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?