ANNONS:
Till Di.se

M: I Sverige ska vi inte flyga mindre

  • Ulf Kristersson. Foto: TT

"I Sverige ska vi inte flyga mindre – vi ska flyga mer.” Det säger Moderaternas Ulf Kristersson – som är oroad att en flygskatt skulle slå mot svensk industri och konkurrenskraft.

På onsdagseftermiddagen tog finansminister Magdalena Andersson emot utredningen om en flygskatt som föreslår en skatt på mellan 80 och 430 kronor per påbörjad resa, där avgiftens storlek beror av resans längd.

"Det här är en osedvanligt dålig idé att göra detta ensidigt i Sverige. Det kommer att påverka en stor exportnation med stora interna avstånd som ligger långt från de flesta marknader”, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Ulf Kristersson.

Han hoppas nu att regeringen tänker om.

”För inte så länge sedan hade regeringen synen att man borde reglera det här i en internationell överenskommelse för att på allvar minska klimateffekterna från flyget”, säger han.

Är det inte rätt att man får betala mer för sina miljökostnader på semesterresor till Thailand och Miami?
”Flyget är per definition internationellt och utsläppen är ännu mer internationella. Att försämra förutsättningarna för Sverige och skicka mer trafik till andra länder kommer inte att gynna klimatet”, säger han.

Tar du inte intryck av de miljöprofessorer som vill ha en flygskatt?
”Det finns så många andra bedömare som är lika skeptiska.”

Ska skatten bli träffsäker måste det ske internationellt, anser han.

”Man måste ändå se på helheten: Vilka konsekvenser får det för svensk industri och konkurrenskraft och vilken miljönytta gör det”, frågar Ulf Kristersson.

Tyskland har en flygskatt?
”Sverige har en alldeles unik position. Vi ligger där vi ligger och det kommer vi inte att kunna förändra. I Sverige ska vi inte flyga mindre, vi ska antagligen flyga mer. Ska vi göra det på ett bra sätt måste vi få till skott överenskommelser så att man på sikt pressar ner utsläppen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies