1515
Annons

M: I Sverige ska vi inte flyga mindre

"I Sverige ska vi inte flyga mindre – vi ska flyga mer.” Det säger Moderaternas Ulf Kristersson – som är oroad att en flygskatt skulle slå mot svensk industri och konkurrenskraft.

Ulf Kristersson.
Ulf Kristersson.Bild:TT

På onsdagseftermiddagen tog finansminister Magdalena Andersson emot utredningen om en flygskatt som föreslår en skatt på mellan 80 och 430 kronor per påbörjad resa, där avgiftens storlek beror av resans längd.

"Det här är en osedvanligt dålig idé att göra detta ensidigt i Sverige. Det kommer att påverka en stor exportnation med stora interna avstånd som ligger långt från de flesta marknader”, säger Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Ulf Kristersson.

Han hoppas nu att regeringen tänker om.

”För inte så länge sedan hade regeringen synen att man borde reglera det här i en internationell överenskommelse för att på allvar minska klimateffekterna från flyget”, säger han.

Är det inte rätt att man får betala mer för sina miljökostnader på semesterresor till Thailand och Miami?
”Flyget är per definition internationellt och utsläppen är ännu mer internationella. Att försämra förutsättningarna för Sverige och skicka mer trafik till andra länder kommer inte att gynna klimatet”, säger han.

Tar du inte intryck av de miljöprofessorer som vill ha en flygskatt?
”Det finns så många andra bedömare som är lika skeptiska.”

Ska skatten bli träffsäker måste det ske internationellt, anser han.

”Man måste ändå se på helheten: Vilka konsekvenser får det för svensk industri och konkurrenskraft och vilken miljönytta gör det”, frågar Ulf Kristersson.

Tyskland har en flygskatt?
”Sverige har en alldeles unik position. Vi ligger där vi ligger och det kommer vi inte att kunna förändra. I Sverige ska vi inte flyga mindre, vi ska antagligen flyga mer. Ska vi göra det på ett bra sätt måste vi få till skott överenskommelser så att man på sikt pressar ner utsläppen.”

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Valet 2022

SD och MP stryker sig i kommunalval

För första gången har riksdagspartierna i några kommuner avanmält sig från höstens val eftersom det saknas kandidater.

Foto:Johan Nilsson / TT

Sverigedemokraterna har begärt att inte vara valbara i tre kommuner i Västerbotten – Sorsele, Lycksele och Åsele och Miljöpartiet har begärt att tas bort i en kommun, Aneby i Jönköpings län. Det rapporterar Svenska Dagbladet. 

Mattias Bäckström Johansson, vice partisekreterare för Sverigedemokraterna, säger att orsaken till partiets beslut är att man vill undvika tomma stolar efter valet, alltså att SD får mandat men saknar politiker att företräda partiet.

”Vi har haft en problematik kring tomma stolar, och det är något vi har jobbat hårt med. Vi är en seriös aktör och vill delta i politiken på de nivåer där vi blir invalda”, säger han till tidningen.

Jan-Olov Adolfsson, ordförande för MP i Aneby, säger att partiet valt att inte delta i kommunvalet eftersom man inte hittat ett förstanamn till listorna.

Tidsfristen för riksdagspartierna att begära att strykas från valet löpte ut den 28 juli.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera