ANNONS:
Till Di.se

M ändrar sig - vill driva på för en avreglering av hyresmarknaden

Moderaterna har under stämman i helgen lagt om politiken och tagit ett kliv åt höger i flera laddade politiska frågor, men den nya partiledaren lyfter samtidigt fram minskad fattigdom och ökad social rörlighet som sin stora hjärtfråga.

Moderaterna ska inte ducka för problem bara för att de politiska lösningarna är obekväma – det var ett av huvudbudskapen när den nyvalda partiledaren Ulf Kristersson höll sitt stora linjetal på lördagen.

”Det finns alltid hundra ursäkter för att inte göra det man borde göra. Men vi skjuter inte upp till morgondagen det som vi kan göra i dag. Vi ser verkligheten som den är, inte som den borde vara. Och vi fattar hellre ett svårt beslut i dag än dras med ett ännu svårare problem i morgon”, sa Ulf Kristersson och fick långa applåder av ombuden.

Det är tydligt att de som ibland titulerats som ”gammelmoderater” återigen känner igen sig i sitt parti, som under Kristerssons ledning nu återigen vill ge sig på och reformera bland annat arbetsrätten, genom att luckra upp Las, samt införa lägre ingångslöner för nyanlända och unga.

Enligt Ulf Kristersson får man inte stirra sig så blind på att vinna över väljare från Socialdemokraterna att man blundar för nödvändiga reformer.

”Man måste presentera sin politik och man måste ha en verklighetsbeskrivning som folk känner igen sig för att den är sann, och man måste beskriva genomtänkta reformer ska fungera, det finns inget annat sätt att göra det på”, säger han.

Att LO gått i taket, och beskrivit partiets kursändring som en krigsförklaring bekymrar inte nya M-ledaren.

”Det är bara ren partiretorik. Att Socialdemokraternas fackliga gren tycker sådant imponerar inte på mig”, säger han.

Även bidragen vill partiet sänka och på stämman fattades beslut om den största bidragsreformen sedan 1980-talet, med bland annat ett bidragstak.

Ytterligare en viktig förändring på stämman är att Moderaterna nu vill driva på för en avreglering av hyresmarknaden.

Partistyrelsen ville inför stämman bara tillåta en friare hyressättning vid nyproduktion. Men MUF tog strid för att marknadshyror ska gälla även i det befintliga beståndet och lyckades till slut få med sig flera tunga länsförbund.

I den slutliga kompromissen står det att Moderaterna ska verka för ett ”nytt och mindre reglerat hyressättningssystem i hela beståndet”, alltså en form av marknadshyror. Men det är osäkert hur hårt partiledningen kommer att driva den nya linjen, som Ulf Kristersson gjorde sitt bästa för att tona ned.

Partiets högersväng är heller inte entydig och kombineras också med ett ökat engagemang för det Ulf Kristersson kallar social rörlighet.

”Livschanserna för tusen och åter tusen barn till invandrade föräldrar står på spel. Ska de lyckas lika bra som barn med svenska föräldrar, så måste vi tänka om nu. För om 10 år är det bokstavligt talat för sent, så nu krävs reformer för social rörlighet”, sa han i sitt tal.

”Den ekonomiska politiken i välfärdslandet Sverige ska inte bara stimulera jobb och tillväxt, företagande och risktagande. Den ska också motverka fattigdom och medverka till en rättvis fördelning av barns livschanser. Men då krävs en politik som vill att människor ska växa av egen kraft. Det här mina vänner, är en av Moderaternas absolut största och viktigaste framtidsuppgifter.”

När det gäller snabbtågen blev det som väntat en lång och stundtals infekterad diskussion på stämman. Kritikerna gick hårt åt den egna partiledningen och lyckades till slut få bort formuleringen att höghastighetsjärnvägen är ett mycket olönsamt infrastrukturprojekt.

Stämman landade i en form av icke-beslut. Men Ulf Kristersson är tydlig med att han inte tror på byggandet av nya höghastighetsbanor – som var Moderaternas och alliansens största vallöfte 2014.

”Jag är mån om att pengarna ska användas där de gör störst nytta, och än så länge har jag inte sett några övertygande kalkyler som visar att flera 100 miljarder kronor i ett snabbtågssystem som ska vara klart om några decennier är det bästa sättet att spendera pengarna”, säger han.

”Hade det varit uppenbart samhällsekonomiskt lönsamt, om det hade varit vår tids svar på Stockholms tunnelbana, då hade jag varit för det, men jag har inte sett den typen av analyser. Andra lösningar är intressantare.”


Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies