1515
Annons

Lyxmärket brände artiklar för hundratals miljoner

Det brittiska lyxmärket Burberry har under det senaste året bränt kläder, väskor och parfymer för mer än 28 miljoner pund, motsvarande nästan 326 miljoner kronor. Och det är inte första gången modehuset tar till brännugnen, rapporterar The Times.  

Foto:Vianney Le Caer

Enligt The Times har modehuset under de senaste fem åren förstört produkter för mer än 90 miljoner pund, motsvarande en miljard kronor. Anledningen, enligt bolaget, är att produkterna riskerade att hamna hos oauktoriserade återförsäljare. Bolaget försäkrar också att man tagit alla åtgärder för att påverka miljön så lite som möjligt. 

Kritiken låter inte vänta på sig, inte minst från aktieägare som undrar varför de som delägare inte blev tillfrågade att köpa upp restlagret. Även Greenpeace kommenterade nyheten med att bolaget inte visar någon respekt för arbetet och naturresurserna som ligger bakom. 

Modehuset är inte ensamt om sitt tilltag: H&M, Nike och Richemont (Cartier och LeCoultre), har tidigare avslöjats med samma lösning. 

Burberry kommenterade i sin senaste rapport att kinesiska konsumenter, som står för 40 procent av försäljningen, i takt med ett starkare pund nu väljer att shoppa hemma i Asien.


Slagläge för H&M inför rapporten

H&M hade i måndags sin bästa börsdag på över 17 år, efter att bolaget slagit tillväxtförväntningarna för tredje kvartalet.

Revanschen blev inte mindre av att Zalando följde upp med en vinstvarning, som fick Kinneviks viktigaste innehav att falla till den lägsta nivån på 18 månader.

Far och son Persson har haft en bra vecka.
Far och son Persson har haft en bra vecka.Foto:Jesper Frisk

H&M:s försäljning steg med 4 procent i lokala valutor i det brutna räkenskapsårets tredje kvartal, som avslutades sista augusti. Det var den högsta tillväxttakten på ett år och den var dubbelt så hög som analytikerna räknat med. När utköpsspekulationerna dessutom återigen dammades av, rusade den allmänt ratade och hårdblankade aktien och hade sin näst bästa handelsdag under hela 2000-talet. 

Senare samma dag vinstvarnade onlinebaserade tyska konkurrenten Zalando. Aktien straffades skoningslöst och hade under tisdagen sin sämsta handelsdag sedan börsintroduktionen för fyra år sedan, med ett tapp på över 13 procent. Zalando drog även med sig svenska e-handlaren Boozt i fallet. 

Att döma av kursreaktionerna verkar nästan skiftet från fysiska butiker till internethandel ha kommit av sig, men så är det naturligtvis inte. H&M:s tillväxttakt indikerar att försäljningsnedgången i jämförbara butiker består, även om den nu dämpas. Till skillnad från tidigare uppgav H&M dock inte hur många butiker man hade vid kvartalsslutet, men det bör nu ligga kring 4840.

Zalando uppger nu även att tillväxten för helåret kommer landa i nedre delen av tillväxtintervallet mellan 20 och 25 procent. Tidigare har det hetat att tillväxten kommer landa i nedre halvan. Resultatprognosen slaktades samtidigt från 220-270 miljoner euro, motsvarande 2,3-2,8 miljarder kronor, till 150-190 miljoner euro, motsvarande 1,6-2 miljarder kronor. Zalando skyller motgångarna på en lång varm sommar och en försenad start för höst- och vintersäsongen, när det varma vädret biter sig kvar på kontinenten. 

Förra veckan sjönk den tyska klädhandeln med 17 procent jämfört med samma vecka ett år tidigare, enligt Textilwirtschaft. Veckan dessförinnan föll försäljningen med 3 procent, på vad som även är H&M:s klart viktigaste marknad.

Hur rimligt det är att en aktie har sin bästa handelsdag i mannaminne på att omsättningen ökar 2 procentenheter mer än väntat i ett enskilt kvartal tål att diskuteras. Nu har i alla fall H&M-aktien orkat röra på sig i en positiv riktning under en period där huvudägaren Stefan Persson inte har drivit på aktien genom massiva insynsköp. De senaste tolv månaderna har han köpt aktier för 14 miljarder kronor och familjen Persson är den ägare som ökat överlägset mest det senaste året. 

Frågan är nu om den positiva trenden håller i sig även efter att torsdagens rapport för det tredje kvartalet eller om det blir ett nytt blysänke. H&M flaggade i försäljningsrapporten för att man haft problem med nya logistiksystem på flera viktiga marknader, vilket haft stor påverkan på kostnadsutvecklingen i tredje kvartalet.

Resultatförväntningarna ser dock ut att vara minst sagt lågt ställda. 

Analytikerna räknar enligt Factset med ett rörelseresultat på 4,25 miljarder kronor. Det skulle i så fall innebära ett resultattapp på 14 procent jämfört med förra året, då rörelseresultatet i sin tur backade hela 21 procent. Får analytikerna rätt gör H&M sitt svagaste tredje kvartal sedan 2007.

Det borde vara slagläge för H&M att överraska med ett rörelseresultat som är bättre än väntat. Bruttomarginalen pressades 2,6 procentenheter i tredje kvartalet i fjol och analytikerna räknar med att den kommer fortsätta falla kraftigt. En fråga är naturligtvis hur hårt H&M prisat sig till försäljningsframgången. Men det borde finnas utrymme att överraska positivt och då blir avvikelserna snabbt stora räknat i kronor. 

Di sticker i det här läget ut hakan i en ovan riktning och spår att H&M inte bara klarar av att överträffa förväntningarna utan att man även håller rörelsemaringalen klart över 8 procent. Sedan återstår det att se hur långt det räcker för aktien. Insatserna har höjts efter att börsvärdet ökade 34 miljarder kronor på en enskild handelsdag.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?