ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
H&M:s kris 2017

Lyxmärket brände artiklar för hundratals miljoner

  • Foto: Vianney Le Caer

Det brittiska lyxmärket Burberry har under det senaste året bränt kläder, väskor och parfymer för mer än 28 miljoner pund, motsvarande nästan 326 miljoner kronor. Och det är inte första gången modehuset tar till brännugnen, rapporterar The Times.  

Enligt The Times har modehuset under de senaste fem åren förstört produkter för mer än 90 miljoner pund, motsvarande en miljard kronor. Anledningen, enligt bolaget, är att produkterna riskerade att hamna hos oauktoriserade återförsäljare. Bolaget försäkrar också att man tagit alla åtgärder för att påverka miljön så lite som möjligt. 

Kritiken låter inte vänta på sig, inte minst från aktieägare som undrar varför de som delägare inte blev tillfrågade att köpa upp restlagret. Även Greenpeace kommenterade nyheten med att bolaget inte visar någon respekt för arbetet och naturresurserna som ligger bakom. 

Modehuset är inte ensamt om sitt tilltag: H&M, Nike och Richemont (Cartier och LeCoultre), har tidigare avslöjats med samma lösning. 

Burberry kommenterade i sin senaste rapport att kinesiska konsumenter, som står för 40 procent av försäljningen, i takt med ett starkare pund nu väljer att shoppa hemma i Asien.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer