Annons

Lyxkolan möter prischocken med bredare sortiment

Försäljningen för Pärlans Konfektyr, som tillverkar lyxig kola, slog rekord under pandemin. Men i tider av skenande inflation krävs nya grepp. Nu tittar bolaget på att bredda sortimentet till dagligvaruhandeln. 

”Det ska vara gott och roligt, särskilt i dåliga tider”, säger vd Lisa Ericson.

Tillverkningen är småskalig och tar tid. ”Vi gör högkvalitativ kola på fina råvaror”, säger vd Lisa Ericson (till vänster).
Tillverkningen är småskalig och tar tid. ”Vi gör högkvalitativ kola på fina råvaror”, säger vd Lisa Ericson (till vänster).Foto:Anna Bredberg

I fabriksköket slår väldoften av kola och choklad emot oss. I stora maskinella grytor puttrar kolan på exakt gradantal innan den fylls på formar, skärs till, drageras med choklad, får lite strössel på sig och slås slutligen in av en brittisk maskin från 1950-talet. Tillverkningen sker trots de många maskinerna med mycket handpåläggning.

”Vi har gått jättebra under pandemin. Det blev ett skifte från butiken till online, men försäljningen ökade kraftigt. Nu är det mer fysisk försäljning igen”, säger Lisa Ericson.

Under första pandemiåret 2020 slog försäljningen rekord med en omsättning på 10,7 miljoner kronor. Därefter har tillväxten fortsatt.

”Vi ökade under pandemin för att man ville unna sig själv, sina anställda eller en vän en liten guldkant på tillvaron.”

Resan för Pärlans konfektyr började hösten 2010 då den första kolan kokades för hand. Ett år senare öppnade dagens konceptbutik och tillverkning i en liten lokal på Södermalm med stora fönster mot gatan. Året efter köptes den första maskinen från Frankrike.

”För att hitta maskinen fick jag zooma in fabriksmärket i en youtube-film”, berättar Lisa Ericson.

I dag har bolaget tre produktkategorier: kolor i ett flertal smaker, chokladdragerade kolor och kolasås. Produkterna säljs av nära 400 återförsäljare främst i Sverige, men även internationellt.

”Vi gör högkvalitativ kola på fina råvaror. Vi använder bara äkta grädde, smör och socker. Vi kom ut rätt i tiden och har lyckats bygga ett bra koncept som vi kan ta hur långt som helst.”

Foto:Anna Bredberg

År 2017 flyttade produktionen till en liten fabrik i Stockholm, som redan börjar bli för liten. Men tillverkningen är fortfarande småskalig och tar tid.

”När tillverkningen flyttade till fabriken kände jag att nu är det på riktigt”, säger Lisa Ericson.

Lisa Ericson är i grunden produktutvecklare och när hon startade Pärlans Konfektyr var det med en tydlig vision.

”Jag ville kommunicera ett koncept. Det handlade inte speciellt om kola. Jag ville bygga ett varumärke och skapa en värld kring det”, säger hon och fortsätter:

”Svenskarna har alltid varit ett godisälskande folk, men jag insåg att utbudet av högkvalitativt godis var begränsat. Det fanns ett bra utbud av fin choklad, och lakrits hade börjat komma, men riktig kola kokad på grädde och smör var väldigt svårt att hitta i butik. Först efter att vi gett ut vår kokbok 2012 började många bagerier, konditorier samt producenter av sylt- och saft lägga till kola i sortimentet. Det fanns en vit fläck att satsa på.”

Samtidigt vurmade Lisa Ericson lite extra för 1930-talet.

”Jag dansade lindy hop och hade ett intresse för epoken och modet på den tiden. Och svenskarna åt mycket kola på 1930-talet, det ville jag fånga upp och kommunicera i allt från butikens utseende, personalens klädsel, musiken som spelades och askarnas utformning.”

För att få till rätt känsla och typsnitt på förpackningarna grottade hon ned sig i husmorstidningar från 1930-talet. Resten är historia.

I Norge har bolaget vuxit snabbt medan det är tuffare i Tyskland och Danmark, inte minst på grund av dansk sockerskatt. Även i Japan säljer bolaget lite på mässor och nordiska event.

”Jag tror att det kommer att lossna i Tyskland, många tyskar gillar Skandinavien och svenska varumärken. Och i Tokyo finns en butik som jag tror kopierade vårt koncept. Deras lokal med en butik där de också kokade kolan var en kopia av vår, ända ned till diskens design i träfaner och klinkergolvet i marmor men med annat namn och logga. Nu har de fått mer av en egen identitet.”

Kolorna är lyxvaroror med prislappar därefter. En förpackning med fem kolor kostar 68 kronor. För 185 kronor får man 12 stycken chokladdragerade kolor. Samtidigt står bolaget inför stora utmaningar med stigande råvaru- och energipriser. I snitt har insatsvarorna ökat runt 15 procent det senaste året.

”Vi har fått förhöjda kostnader på allt, från förpackningsmaterial till råvaror. Vi höjde priserna med 10 procent i våras. Det är möjligt att vi får höja snart igen. Det är inte mycket vi kan göra för att spara energi, det krävs personal och en viss temperatur.”

Foto:Anna Bredberg

Samtidigt har bolaget börjat tänka i nya banor för att nå ut bredare. Till exempel har man tagit fram en enklare förpackning för kolasåsen som säljs i dagligvaruhandeln. Där är butikens glasburkar ersatta av plastflaskor.

”Vår kola är dyr, men jag vill göra den tillgänglig för fler. Vi har hittills fokuserat på butiker för delikatesser men också design, blommor och presenter, nu vill vi även satsa på dagligvaruhandeln. Vi försöker bredda oss till olika typer av produkter och förpackningar och tittar på att ta fram fler produkter till dagligvaruhandeln, som vill ha produkter med längre hållbarhet och lägre priser.”

Sedan några år tillbaka har bolaget också satsat stort på en egenproducerad julkalender.

”Vi släppte 650 kalendrar i vår webbshop, som kunde förhandsbokas. De var slut på en helg.”

I år räknar bolaget med att sälja 8.000 julkalendrar.

”Vi har en lång lista på återförsäljare som missade att lägga order i våras och nu tyvärr inte får några. Vi tror att vi skulle kunna sälja långt fler, men begränsas av vår produktionskapacitet.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera