Annons

Lyxhotellet överlevde krig och spanska sjukan – ”Vi ska klara covid-19 också”

För lyxhotellet Grand Hôtel i Stockholm blev oktober den bästa månaden sedan pandemin bröt ut i mars. Men säg den glädje som varar. Den gångna helgen bröts en fin svit med sex helger i rad med full beläggning. Orsak: Folkhälsomyndighetens nya råd.

Grand Hôtels vd Pia Djupmark.
Grand Hôtels vd Pia Djupmark.Foto:Joey Abrait

Till saken hör att alla rum inte är tillgängliga för uthyrning. Grand Hôtel utnyttjar den låga beläggningen under pandemin till att renovera rummen på plan fem och sex i huvudbyggnaden. När det väl är färdigt har i princip hela hotellet renoverats under det senaste decenniet. För det blotta ögat är det mest uppenbara att fasaden har återfått sin ursprungliga färg.

Grand Hôtel sträcker sig genom flera fastigheter längs Södra Blasieholmskajen i Stockholm och när det varit fullbokat sex helger i rad innebär det att cirka 200 av hotellets 273 rum haft gäster.

”Vi på Grand har drabbats på precis samma sätt som hela besöksnäringen”, understryker vd Pia Djupmark.

”Just i oktober har vi haft ovanligt bra beläggning, 55 procent, men räknat från mitten av mars är det en katastrof. Vi har haft så låg beläggning som tio procent i april.”

Därefter förbättrades läget successivt, men den optimistiska utveckling som märktes under hösten bröts när smittspridningen ökade och nya, skärpta råd utfärdades. 

Enligt Benchmarking Alliance, som tar fram statistik för besöksnäringen, var priset på hotellrum i Stockholm 25 procent lägre i oktober än under samma månad förra året. Det gäller inte Grand Hôtel, som avhåller sig från att rea ut rum. 

”Vi har varit duktiga på att inte sänka våra priser. I oktober hade vi högre snittpriser än oktober förra året. Jag tror att det beror på att vi har många sviter, ett 70-tal i olika storlekar, och att när våra gäster unnar sig någonting extra så kostar de på sig en svit”, säger Pia Djupmark, som vi träffar i en nyrenoverad svit i Bolinderska palatset, där 19 rum och sviter just står färdiga.

Under coronapandemin har Grand Hôtel renoverat flera rum. Pia Djupmark, vd, visar runt.
Under coronapandemin har Grand Hôtel renoverat flera rum. Pia Djupmark, vd, visar runt.Foto:Joey Abrait

Det uppsving som delar av hotellbranschen upplevde under semesterperioden i somras gick Stockholm helt förbi, konstaterar konsultföretaget Annordia i sin senaste rapport ”Hotellmarknadens konjunkturbarometer”. 

”När pandemin kom stod vi inför vår högsäsong. Grand är ett internationellt hotell och de flesta utländska gästerna kommer på sommaren. Då har vi de högsta priserna och de högsta intäkterna. Men de utländska gästerna uteblev helt och vi fick ett väldigt stort tapp”, säger Pia Djupmark.

I normala fall är mellan 75 och 80 procent av Grand Hôtels gäster från utlandet. Nu är förhållandet det omvända. Gästerna är i huvudsak inhemska, de utländska är få.

Det som gått allra bäst under pandemin är hotellets restauranger. Mathias Dahlgrens Matbaren tappade förvisso sin stjärna i Guide Michelin i februari, men den franska guiden är en vägledning framför allt för utländska gäster och dessa försvann som sagt ändå av andra orsaker. Matbaren hade för första gången öppet hela sommaren och svenska gäster hittade dit. 

”Det hade vi beslutat redan innan pandemin kom hit, eftersom sommaren är vår högsäsong och det inte är så många finkrogar som är öppna då”, säger Pia Djupmark.

”Det går inte lika bra som förra året, det vill jag verkligen poängtera, men det går hyfsat bra och de har ingen korttidspermitterad personal längre.”

”Jag tror det beror på att folk sitter hemma och jobbar. Man får inte träffa så mycket, folk reser inte, de gör inte av med så mycket pengar, men det finns ett behov att hitta på saker. Och då går man ut och äter.”

Grand Hôtel äger även grannhotellet Lydmar och The Sparrow på Birger Jarlsgatan vid Stureplan, som öppnade i februari 2019. 

”Lydmar är ett inarbetat varumärke och går hyfsat, i linje med hur vi går. The Sparrow hade bara varit öppet ett år när corona kom och har inte samma position på marknaden ännu”, säger Pia Djupmark. 

Grand Hôtel är jätten i det här sammanhanget och svarar för 84 procent av de tre hotellens sammanlagda omsättning. Förra året var Grands bästa genom tiderna med en omsättning på 573 miljoner kronor. 

”Det såg ut att bli ett ännu starkare 2020. Vi hade så mycket bokat, vi var fulla av energi och optimism och så kom det här.”

I stället blev det till att genomföra besparingar, bland annat personalminskningar.

”Vi är färre personer som jobbar här i dag, absolut. Det var 330 heltidstjänster, nu är vi ungefär 100 färre, runt 220 tjänster”, säger Pia Djupmark.

”Men på restaurangerna har vi kunnat ta tillbaka folk, vilket är härligt.”

Grand Hôtel är helägt av Wallenbergs investmentbolag Investor INVE B -0,5% Dagens utveckling , som genom ett separat bolag också äger hotellfastigheten. 

”Det är en fantastisk fördel och ett privilegium så klart med ägare som tänker långsiktigt.”

”Grand Hôtel har funnits sedan 1874 och har aldrig stängt. Inte en enda gång. Första och andra världskriget klarade man, spanska sjukan också, så jag brukar säga att vi ska väl klara covid-19 också.”

 


Innehåll från SkandiaAnnons

Så kan du visa att du bryr dig om dina kollegor

Cajsa Kaarme är hälso- och rehabvägledare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.
Cajsa Kaarme är hälso- och rehabvägledare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Forskningen är tydlig – vänlighet på jobbet gör att vi blir kreativa, ser fler möjligheter och att vi vågar testa på nya saker.

– Att ställa frågan till dina kollegor om hur de egentligen mår är det bästa du kan göra, säger Cajsa Kaarme, hälso- och rehabvägledare hos Skandias samarbetspartner Sophiahemmet Rehab Center.

Mer om Skandias hälsoförsäkring 

Att omge sig med kollegor och chefer som faktiskt bryr sig på arbetsplatsen har många positiva effekter. 

– Vänlighet gör att vi vågar att testa nytt. På så sätt lär vi oss nya saker och bygger nya resurser, vilket gör att vi står bättre rustade. Vi har alltså mer motståndskraft nästa gång vi drabbas av livets hårda smällar. Om och när vi faller tar vi oss dessutom snabbare upp på benen igen. Studier visar att chefer som visar medkänsla ökar motståndskraften i sämre tider, säger Cajsa.

Finns det en risk att man engagerar sig för mycket, att kollegorna inte vill blanda in sina egna privatliv i arbetslivet? 

– Att fråga hur någon mår men samtidigt visa att man respekterar att kollegan inte behöver berätta allt om sin situation skapar ett förtroende och klimat där du kan hjälpa och stötta utan att någon känner sig utelämnad. 

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring i Skandia vända sig. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

– Om en medarbetare medger det så kan du som chef dessutom få stöd kring hur du kan stötta medarbetaren till en långsiktigt hållbar arbetssituation, säger Cajsa Kaarme.

Många är duktiga på att visa omtanke

– Ibland är folk för stressade för att själv kunna se vad de behöver hjälp med och då behöver man få hjälp med att prioritera eller tillfälligt ta bort arbetsuppgifter. Under perioder när en medarbetare mår dåligt går det inte att avkräva samma prestation som vanlig. Det kan såklart vara frustrerande för chefen. Om arbetsgivaren kan se det som en investering, det vill säga att ge medarbetaren lugn att göra de uppgifter hen klarar av just nu, får företaget tillbaka det långsiktigt. 

– Det bästa du kan göra om du är orolig för någon är att ställa frågan rakt ut: ”hur mår du, egentligen?”. Då visar du att du bryr dig.

Tre tips – Så kan du visa att du bryr dig om dina kollegor

1. Skapa en förtroendefull relation med dina kollegor och din chef som gör att ni vågar prata öppet om mående och hur arbetet går. Det gör det lättare för alla att fånga upp tidiga signaler på ohälsa. Det är viktigt med regelbundna avstämningsmöten mellan chef och medarbetare där det finns tid att diskutera både prestation och mående. 

2. Våga fråga dina kollegor ”hur mår du?” och ta dig tid att verkligen lyssna på vad hen har att säga. Håll tillbaka dina egna tankar och lyssna och spegla gärna: ”känner du dig pressad? Kan du berätta mer?”.

3. Se till att ni har tid att vara sociala med varandra, fika ihop eller gör något annat roligt som bygger relationen. Uppmuntra gärna till att våga fråga varandra hur arbetet går och hur du mår. Satsa på en företagskultur som präglas av snällhet, tillit och respekt för långsiktig hållbarhet och effektivitet.

Tips från Cajsa Kaarme

Så boostar du jobbhälsan – ta del av mer tips hos Skandia 

Hur är läget?... Egentligen.

Till Skandias Hälsosluss kan alla som har tjänstepension med hälsoförsäkring i Skandia ringa. Du får hjälp och stöd tidigt för att undvika ohälsa som riskerar att leda till sjukskrivning. Den som ringer får kontakt med en hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet Rehab Center.

Du kan få hjälp och råd av bland annat av psykologer, ergonomer, fysioterapeuter om du exempelvis känner dig nedstämd, har värk, är stressad eller på annat sätt är i riskzonen för att bli sjukskriven. Det spelar ingen roll om problemen beror på jobbet eller är privata.

Mer från Skandia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skandia och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?