1515
Annons

Lyssna på Di i sommar

Sommaren är en perfekt tid för poddar och fördjupning i ekonomi och Dagens industris populära Analyspodden, Digitalpodden och Morgonkoll tar inte semester.

Foto:Stina Stjernkvist/TT

Den heta aktiemarknaden tar inte semester och det gör inte heller Analyspodden från Dagens industris redaktion. Varje fredag publiceras ett färskt avsnitt där redaktionens aktie- och makroexpeter går igenom veckans viktigaste marknadshändelser, men också analyserar den närmsta framtiden på börsen och i ekonomin i stort.

”På sommaren är det extra bekvämt att kunna lyssna på Di:s experter i poddformat. Analyspodden är ett perfekt sätt att få en samlad bild av marknadsläget och de stora nyhetshändelserna, särskilt med en rapportperiod i antågande”, säger Olof Sandström, chef för analysredaktionen.

Samtidigt är den svenska techsektorn glödhet med hög affärsaktivitet. I populära Digitalpodden fördjupar sig redaktionen på Di Digital i veckans viktigaste händelser och förklarar och sätter dem i perspektiv.

”Trots att vi går in i semestertider fortsätter utvecklingen i det digitala näringslivet att utvecklas i en rasande fart. Vi kommer därför att hålla i vår bevakning från Di Digital med veckovisa avsnitt av Digitalpodden”, säger Ida Brusewitz, nyhetschef på Di Digital och tillägger:

”Dessutom finns tre färska intervju-avsnitt från vår serie Startup Stories där grundare berättar sin entreprenörsresa. Där går det att hitta inspiration från superentreprenörer som Pernilla Nyrensten med börsdebutanten Revolution Race, Peter Carlsson med det uppmärksammade batteriprojektet Northvolt och Alexis Priftis med budjätten Instabox.”

För den snabba nyhetsuppdateringen svarar DiTV som varje vardag sammanfattar morgonens viktigaste händelser i podden Di Morgonkoll.

Dessutom uppdaterar DiTV sommarsverige med tre nyhetssändningar på Di.se varje dag, 08.00, 10.00 och 13.00. När kvartalsrapportperioden är som hetast sänder DiTV Rapportmorgon från 07.00 för att i realtid rapportera, intervjua börsbolagens vd:ar och kommentera bolagens aktieutveckling.

”Börsmorgon tar en paus men Di TV fortsätter att bevaka börsutvecklingen med nyhetsuppdateringar hela sommaren. Återuppöppningen av Sverige har skapat högtryck inom ekonomin och i synnerhet inom industrin. Aldrig har jämförelsetalen varit så tacksamma, men frågan är hur flaskhalsar och komponentbrist har påverkat bolagen”, säger Christian Steen, nyhetschef för DiTV och tillägger:

”Med höga värderingar blir vd-orden kanske viktigare än vanligt. Av den anledningen stärker vi upp redaktionen under rapportsäsongens viktigaste dagar. I ”Rapportmorgon” får du som tittare snabbanalyser och intervjuer med börsens tyngsta bolag”, säger Christian Steen, nyhetschef DiTV.

Börsmorgon återkommer som vanligt den 11 augusti.

Volvo visar vägen på turbulent marknad

Efter några turbulenta månader börjar läget på obligationsmarknaden nu att ljusna. Det uppger Tomas Lundquist, chef för den europeiska obligationsverksamheten på Citi, efter att lastbilskoncernen AB Volvo gett sig ut på marknaden med gott resultat.

”Tajmingen var så nära perfekt man kan komma”, säger Tomas Lundquist till Di.

AB Volvos finanschef Tina Hultkvist och Tomas Lundquist, chef för den europeiska obligationsverksamheten på Citi.
AB Volvos finanschef Tina Hultkvist och Tomas Lundquist, chef för den europeiska obligationsverksamheten på Citi.Foto:Pressbild; Mostphotos

Samtidigt som världens börser rasade i våras var det tufft även på obligationsmarknaden. Den snabba ränteuppgången och den höga inflationen ledde snabbt till högre kreditrisker och höjda avkastningskrav vilket fick marknaden att inta en mer försiktig inställning till företagsobligationer. Inte minst fastighetssektorn drabbades hårt.

Men de senaste veckorna har läget snabbt förbättrats, säger Tomas Lundquist, chef för den europeiska obligationsverksamheten på den amerikanska storbanken Citi. Sedan början av juli har finansieringskostnaderna gått ned med runt 1-1,5 procent vilket han beskriver som en dramatisk förändring. Han säger bland annat att marknaden tolkade förra veckans amerikanska inflationsrapport som ett tecken på att prisökningstakten är på väg att avta.

”Nu känns det som att marknaden har en bättre förmåga att värdera primäraffärer, så nu är frågan om bolagen kan dra nytta av det tillfället. Det är fortfarande osäkert på en rad olika punkter men trots det ser marknaden relativt stark ut”, säger Tomas Lundquist.

I slutet av förra veckan prissatte Citi en obligation med fem års löptid värd 500 miljoner euro för AB Volvo. Lastbilskoncernen var därmed först ut på obligationsmarknaden efter sommaren bland de svenska storbolagen.

”Tajmingen var så nära perfekt man kan komma. Det visade sig vara ett väldigt stort intresse”, säger Tomas Lundquist, och lyfter bland annat fram Volvos starka kreditbetyg som en bidragande orsak.

Obligationen lockade till sig ordrar på 3 miljarder euro och prissattes med en kupongränta på 2 procent. 

”Kupongen är givetvis högre än vad den var i början av året, men samtidigt bättre än för fem-sex veckor sedan”, säger Tomas Lundquist som jämfört med en liknande obligation som Volvo genomförde i maj 2020 som hade en ränta på 1,625 procent.

En signal om att marknaden ser bättre ut är också att obligationen prissattes i princip i linje med räntekurvan i Volvos redan utestående obligationer. I normala fall betalar bolagen en premie till dess utestående skuld för att attrahera investerare att gå in i en ny affär.

”När du har en affär som går så bra som den gjorde för Volvo så lockar det till sig många andra bolag till marknaden. Vår förväntan är att sista halvan av augusti och september kommer att bli en aktiv tid på kreditmarknaden, såvida det inte blir en större osäkerhet på kapitalmarknaden”, säger Tomas Lundquist.

Finns det en tillräcklig aptit hos investerare om många företag ger sig ut på marknaden?
”Det finns ett stort investerarintresse, men samtidigt är det svårt att säga hur länge det håller i sig. Det finns tecken som visar på att inflationen kanske är på väg ned något, men samtidigt kvarstår osäkerhetsfaktorn.”

Obligationer i fastighetsbolagen var särskilt utsatta under våren, och i samband med den senaste kvartalsrapporten i mitten av juli sa Rutger Arnhult, vd och huvudägare i Castellum, att han ”inte kommer att gå ut på kapitalmarknaden över huvud taget” under de förutsättningar som rådde då.

Tomas Lundquist tror att fastighetsbolagen kan komma tillbaka till en marknad med mer attraktiva nivåer igen, men att det kan dröja.

”Det är mer industriella bolag som kommer ut först och sen beroende på hur marknaden ser ut så är det andra företag som följer efter. Det kan även gälla fastighetsbolagen.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera