ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Lysande affärer för lågpriskedjorna

  • Foto: TT (montage)

Lågpriskedjorna fortsätter att växa och öppna nya butiker. Undantaget är ÖoB som har lagt ned tolv varuhus. Men nu planerar företaget för ny expansion.
ÖoB:s nettoomsättning minskade förra året med 3 procent till strax under 4 miljarder kronor.

”2016 blev ett år av förberedande omställningskaraktär där bolaget, efter att ha vuxit väldigt fort under några år, stannade upp för konsolidering”, kommenterar Fredrik Söderberg, som är ny vd för ÖoB sedan slutet av förra året.

Förra året gjorde företaget en översyn av sina varuhus när det gäller läge och lönsamhet.

”Förändrade handelsströmmar gör att kundbesöken minskar på vissa handelsplatser och därigenom intjänandet. Det skapar löpande ett behov av anpassning av beståndet.”

Översynen ledde till att ÖoB beslutade att stänga tolv varuhus. Tio av dem avvecklades förra året och två har stängts i år. Kedjan har nu 93 varuhus i Sverige.

Fredrik Söderberg förklarar att arbetet med att avveckla varuhusen var utmanande för organisationen, men att det var nödvändigt.

”Nu kommer vi att växa på ett kontrollerat sätt med två planerade nyetableringar under 2017. Samtidigt söker vi aktivt lägen för fortsatt expansion under 2018.”

Har ni planer på expansion till andra länder?
”Just nu gräver vi där vi står men givetvis sneglar vi på möjligheterna att med ett utvecklat och anpassat butiksformat nå nya mark-nader i framtiden.”

ÖoB:s rörelseresultat för 2016 blev 58 miljoner kronor jämfört med 92 Mkr 2015. Det gör att företaget har den lägsta marginalen bland de största lågpriskedjorna, 1,5 procent.

Jula befinner sig på den andra sidan av spektrumet med en rörelsemarginal på 9 procent.

Förra året delade Jula ut 350 Mkr av vinsten till ägarbolaget KJB Holding, som i sin tur ägs av Karl-Johan Blank.

Koncernen, som under förra året för första gången hade en omsättning över 6 miljarder kronor, öppnade sex nya varuhus, två i Sverige och fyra i Norge. Lika många tillkommer i år, och kedjan har därefter 96 varuhus.

Försäljningstillväxten var förra året högre i Norge än i Sverige.

”Det beror dels på att vi öppnade fler varuhus i Norge, men också på att vi har haft en högre etableringstakt i Norge under senare år, vilket har gett en högre tillväxt”, säger Julas vd Joachim Frykberg.

Lågpriskedjan startade 2011 verksamhet i Polen. Där har företaget mött tuff konkurrens, men Jula har nu beslutat att fortsätta expansionen i landet, och kommer från nästa år att öppna fler varuhus där.

”Det går bättre och bättre. Vi tror jättemycket på Polen och är redo att ta nästa steg”, säger Joachim Frykberg.

Rusta satsar också på nya marknader. I våras öppnades ett varuhus i Lübeck i Tyskland, och i höst är det dags för ytterligare ett i Tysklands tredje största handelsområde utanför Kiel.

”Vi hade en jättebra öppning i Lübeck, men det här blir ett läroår för oss. Sedan ska det analyseras och därefter kan vi fortsätta expansionen”, säger Rustas vd Göran Westerberg.

”Vi börjar försiktigt, men det här är en viktig och långsiktig satsning för oss. Om vi kan knäcka den tyska koden ska det vara möjligt att öppna 500 varuhus.”

Rusta ökade försäljningen med 14 procent under räkenskapsåret maj 2016 till april 2017, och omsättningen landade på 4,5 miljarder kronor. Ökningen beror till stor del på fler nya varuhus. För jämförbara butiker ökade försäljningen med 4 procent.

Rusta har öppnat ett nytt varuhus i månaden under de senaste åren och minst tolv nya ska öppnas under det innevarande verksamhetsåret. Rusta har för närvarande 105 varuhus.

Uppstickaren Dollarstore ökade försäljningen med 15 procent till 1,4 miljarder kronor under 2016. Det betyder att företaget har fördubblat omsättningen sedan 2012.

Ägaren Peter Ahlberg påpekar att Dollarstore har haft fortsatt tillväxt under första halvåret i år.

”Vi ökar med 29 procent jämfört med samma period i fjol.”

Dollarstore har i dag 57 varuhus och planen är att ytterligare sex butiker ska öppnas i år och 20–25 stycken nästa år.

https://infogram.com/lagpriskedjor-1g43mn7yo0392zy

Tyck till