Konsumentverket har under året intensifierat kontrollerna av hur detaljhandelsföretag följer de regler som finns för reor. Enligt marknadsföringslagen ska reor dels vara begränsade i tid, dels ska priserna vara väsentligt lägre än de som anges som ordinarie.
Myndigheten har nu öppnat fyra tillsynsärenden som gäller Black week, efter att man hittat uppgifter som tyder på att företagen brutit mot reglerna. De aktuella företagen är Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead.
Konsumentverkets har granskat ett urval av de produkter som marknadsförts som prisnedsatta under kampanjveckan genom att jämföra det angivna reapriset med vad produkterna har sålts för under månaderna innan, med hjälp av statistik från jämförelsesajten Pricerunner.
Slutsatsen är att produkterna aldrig eller under endast mycket kort tid, ibland bara någon dag, har sålts till det som anges som ordinarie eller rekommenderat pris, och att man helt enkelt vilselett konsumenter.
Enligt Rickard Lyko, vd för kosmetikaförsäljaren Lyko, handlar det i deras fall om att några produkter av misstag fått kampanjflaggor på sajten, trots att de sålts till ordinarie pris.
”Det här får vi ta på största allvar och säkerställa att det inte händer igen”, säger han.
Totalt ingick 40 000 varor i Lykos kampanj under Black Friday. Konsumentverket har bara granskat ett urval. Om det fanns fler felaktigt lanserade varor än myndigheten hittat vet Rickard Lyko inte i nuläget.
”Vi håller på att utreda vad som har hänt. Det mesta var naturligtvis rätt”, säger han.
Företagen har till den 21 december på sig att bemöta uppgifterna, innan Konsumentverket bestämmer hur man går vidare.
Ytterligare tre tillsynsärenden har inletts. Åhléns, Jysk och Ellos har i sina respektive e-butiker haft reor under alldeles för lång tid, enligt Konsumentverket.
Myndigheten konstaterar att Åhléns har haft kampanjer i cirka 200 dagar under 2020. Maxregeln säger två månader.
Det startade med rea i januari, som övergick i så kallad slutrea, som efter mindre än en månad följdes av mid-season rea, följt av sommarrea som pågick från mitten av maj till augusti. Sedan kom mid-season rea igen i september, som följdes av Black week och Cyber monday.
”Vi har tagit emot ärendet från KO och håller på att se över detta”, säger Åhléns kommunikationschef Weronica Nilsson.
Mer än så vill företaget, som har till 8 januari på sig att bemöta uppgifterna, inte kommentera.
Tidigare har företag tvingats betala viten för att ha brutit mot marknadsföringsreglerna.