1515
Annons

Lyft för småföretag

Landets småföretagare går mot det mest lönsamma året sedan 2011. För fyra av fem kartlagda branscher blir 2016 ett rekordår.

FORTSATT OPTIMISM. Katarina Hedström Klarin, vd för LRF Konsult, ser att utgångsläget är gynnsamt för att även nästa år ska bli ett bra år för småföretagen.
FORTSATT OPTIMISM. Katarina Hedström Klarin, vd för LRF Konsult, ser att utgångsläget är gynnsamt för att även nästa år ska bli ett bra år för småföretagen.Bild:LRF

De svenska småföretagens lönsamhet landar i genomsnitt på 15,5 procent av omsättningen. Det visar LRF Konsults lönsamhetsbarometer som undersöker lönsamheten i småföretag.

Enligt barometern är det den högsta siffran under hela mätperioden mellan 2011 och 2016. Det innebär en ökning av lönsamheten med 1,2 procentenheter jämfört med 2015 och 2016 blir det tredje året i rad som lönsamheten ökar bland svenska småföretag.

”2016 har varit ett väldigt starkt år för småföretagen i de fem branscher som vår undersökning följer. Det är en viktig signal att det går bra för småföretagen, eftersom de flesta nya jobb skapas här”, säger Katarina Hedström Klarin, vd för LRF Konsult.

En bransch där lönsamheten ökar från redan höga nivåer är transport och logistik. Enligt prognosen för 2016 landar branschens lönsamhet på i genomsnitt 19,8 procent. En viktig förklaring till den ökade lönsamheten är enligt Katarina Hedström Klarin lägre drivmedelspriser.

”Många företag i den här branschen har passat på att öka nettoinvesteringarna i det egna företaget och det är en styrka att prioritera den egna långsiktigheten och samtidigt kunna leverera ett bra resultat”, säger hon.

När det gäller handeln så pekar prognosen på att lönsamheten lyfter till 6,7 procent, men prognosen är osäker eftersom julhandeln brukar slå rekord varje år. Det kan ge ett bättre fjärde kvartal 2016 än 2015.

”Handeln har legat plattare i sin lönsamhetsutveckling sedan 2011 men i år ser vi en kraftig lönsamhetsförbättring. Dels har man lyckats hålla tillbaka kostnadsökningen men vi ser också att man lyckats förbättra sina marginaler”, säger Katarina Hedström Klarin.

Även småföretagen inom byggbranschen har en god lönsamhet, enligt barometern. I snitt har bolagen en lönsamhet på 19,5 procent.

Ing-Marie Gustafsson är vd för Accent Arkitekter i Värnamo, ett bolag som startades 2010 och som i dag har åtta anställda. Hon delar bilden av att det går bra för de svenska småföretagen.

”Vi har väldigt mycket att göra och är i den situationen att vi kan tacka nej till uppdrag som vi känner att vi inte hinner med”, säger hon.

Den ökade lönsamheten har gett Accent Arkitekter möjligheten att vidareutbilda personalen.

”Vi är ett kunskapsföretag och har satsat mycket på kompetensutveckling, dels genom utbildningar och dels genom studieresor. Vi har också ägnat extra mycket tid åt utredningar för att kunna använda dem i internutbildningar”, säger Ing-Marie Gustafsson.

Varför går det bra för småföretagen?

”Vi är vana vid att jobba hårt, men framför allt har vi lätt att ställa om. När vi får ett uppdrag så kan vi snabbt mobilisera och vara flexibla”, säger Ing-Mari Gustafsson.

Barometern visar att den enda bransch som inte slår rekord under 2016 är fastighetsbranschen.

Enligt Katarina Hedström Klarin är utgångsläget gynnsamt för att även 2017 ska bli ett bra år för småföretagen.

”Vi har en fortsatt stark högkonjunktur, men en förutsättning för att småföretagen ska kunna fortsätta växa är fasta spelregler. Om man inte känner sig trygg inför framtiden så vågar man heller inte göra investeringar .”


Innehåll från AccountorAnnons

Så hanterar Life Science-bolag sin ekonomi effektivt

Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.
Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor.

Life Science-bolag genomgår ofta stora förändringar på kort tid vilket också innebär förändringar i krav på legal rapportering. Och rätt ekonomisk information i rätt tid till investerare och marknaden är oerhört viktigt.

Inom Life Science-branschen är bolagen ofta på väg och under förändring. Initialt har bolagen ofta en liten organisation, köper då in olika typer av expertis externt och utvecklar partnerskap. Det är ofta svårt att motivera investeringen i en helt intern ekonomifunktion.

– Att outsourca är en passade och effektiv lösning för denna typ av bolag, säger Peter Einarsson, Senior Advisor på Accountor. 

Peter Einarsson är genuint intresserad av branschen och dess dynamiska bolag. Han har stöttat Life Science-bolag gällande deras ekonomi, redovisning och rapportering i över 20 år. 

– Outsourcing ger företaget snabb tillgång till kunskap och expertis. Vi kan snabbt svara på frågor och vara ett bra bollplank tack vare vår långa erfarenhet från andra liknande bolag, säger Peter Einarsson. 

Läs mer om Accountors samarbeten med Life Science-bolag.

Fokusera på rätt saker

Företagets utveckling handlar mycket om bra strategiska samarbeten och hur man genom partnerskap kan utveckla och leverera läkemedel, produkter och tjänster till marknaden utan att göra allt själv. Redovisning, lönehantering och rapportering tillhör inte bolagets kärnverksamhet och behöver inte göras på företaget. Så att ta hjälp är ett enkelt och effektivt sätt att sköta detta.  

Välj ett bolag att utvecklas med

Det är praktiskt att ta hjälp av ett bolag som kan vara med hela vägen under företagets utvecklingsresa. Som kan stötta under företagets olika faser och vid ändringar i krav på den finansiella rapporteringen. Samt som kan ge den högre kvalitet på rapporteringen som krävs, inklusive rapportering enligt IFRS, om bolaget har en ambition att notera sig. 

– Life Science är en av de mest spännande branscherna att jobba med tycker jag. Kombinationen av intressanta dynamiska bolag där det händer mycket, deras behov av kunskap, ofta snabba puckar och att få följa dem i deras utveckling tilltalar mig. Jag går igång när det kommer utmanande frågor och jag kan hjälpa till, säger Peter Einarsson.

Om Accountor:

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i 7 länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder.

Läs mer om Accountor här.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?