Annons

Lyft för SAS – förlusten klart mindre än väntat

SAS-aktien fick ett rejält lyft efter att ha redovisat en kvartalsförlust som var klart mindre än befarat. Och för helåret 2018 väntar en miljardvinst för flygbolaget, säger koncernchefen Rickard Gustafsson, som i en intervju också ger sin syn på klimatdebatten och sågar flygskatten.

Bild:TT

"Att leverera en förlust är aldrig positivt, men beror också mycket på att vi avverkat årets svagaste period. Att vi då ändå kan visa ett kraftigt förbättrat resultat är trots allt glädjande", säger Rickard Gustafsson till Di.

"Faktum är att de senaste rullande tolv månaderna sannolikt är bland de bästa i SAS SAS -4,24% Dagens utveckling moderna historia. Man får gå tillbaka till 1995 för att hitta något som var lite bättre."

Förväntningarna var lågt ställda inför SAS rapport för det säsongsmässigt normalt svaga första kvartalet på dess brutna räkenskapsår. Och som väntat flög SAS med stora förluster under perioden november till och med januari. Resultatet före skatt och engångsposter landade på minus 373 miljoner kronor, jämfört med minus 707 Mkr motsvarande period förra räkenskapsåret.

Utfallet var därmed starkare jämfört med konsensusprognosen på minus 671 mkr som analytikerna hade i förväg, enligt nyhetsbyrån Direkt. Marknaden reagerade positivt och aktien steg i den inledande handeln med drygt 8 procent.

Och koncernchefen uppger att utfallet blev bättre än även SAS självt räknat med.

"Vi har bland annat haft en bättre förmåga än tidigare att anpassa oss till den säsongsmässiga nedgången och därmed inte flugit runt med för stor kapacitet. Vi har lyckats nå 165 miljoner kronor i besparingar under kvartalet. Detta visar att vårt långsiktiga arbete med att stärka vårt erbjudande och effektivisera verksamheten ger resultat", säger Rickard Gustafsson.

En viktig fråga i förhandsspekulationerna var om SAS skulle hålla fast vid sin prognos om ett helårsresultat på 1,5-2,0 miljarder kronor för 2018. Och att SAS håller fast vid sin prognos, är det viktigaste beskedet i tisdagens kvartalsrapport, anser Rickard Gustafsson. Och prognosen om en vinst på uppemot 2 miljarder kronor ligger kvar, trots att oljepriserna och därmed bränslepriserna ökar.

"Bland annat tack vare att vi fått en bättre start på året än vi räknade med kan vi hålla fast vid utsikterna, trots bland annat ökade bränslekostnader", säger han.

Enligt SAS bygger prognosen på att "inget oförutsett inträffar".

Så sent som 2012 var SAS mycket nära en hotande konkurs. Och långsiktigt har bolaget bjudit aktieägarna på en miserabel börsresa. De senaste tio åren har över 80 procent av börsvärdet försvunnit.

Men sedan den akuta krisen för ett par år sedan har bilden ljusnat ordentligt. Efter bland annat en hårdbantning med stora kostnadsnedskärningar och personalminskningar och också resultatet förbättrats.

Det senaste året har aktien lyft över 36 procent, även om kursen så här långt 2018 står på minus. Inför rapporten hade också flera analytiker köprekommendation.

Vilken resa väntar då SAS och dess aktieägare framöver?
"Det är svårt att sia om aktiekursen. Men vår ambition är att erbjuda den absolut bästa produkten och samtidigt kunna leverera lönsam tillväxt", säger Rickard Gustafsson.

Vad krävs för att lyckas med det?
"Bland annat förhandlar vi med Airbus om en ny enhetsflotta. Det handlar om uppemot 50 nya flygplan för i storleksordningen 25 miljarder kronor", säger Rickard Gustafsson, som uppger att jätteförnyelsen kommer att ske någon gång under perioden 2020-2025.

Den hårda jakten på kostnadssänkningar fortsätter samtidigt.

"Vi ska sänka kostnaderna med 3 miljarder kronor till 2020, varav 1 miljard redan uppnåtts."

Det har blossat upp en het debatt om flyget och dess klimateffekter.

"Jag tycker att det är en viktig debatt. Och jag delar absolut åsikten att flyget måste göra mer för att ta större klimatansvar och minska utsläppen. Men det är viktigt att komma ihåg att flyget också levererar stor nytta till samhället och till enskilda", säger Rickard Gustafsson.

SAS kommande förnyelse av flygplansflottan kommer att sänka utsläppen, men Rickard Gustafsson vill även ställa om till mer biobränslen.

"Men det produceras väldigt små volymer och nästan allt går till energiproduktion och landtransporter. Det krävs sannolikt mer kraftfulla politiska incitament och styrmedel för att biobränslena ska bli ett verkligt alternativ även för flyget."

Och SAS-chefen är mycket kritisk mot den nya svenska flygskatten.

"Jag är bekymrad över flygskatten, som jag anser slår och styr fel."

Hur då?
”Den har ingen som helst miljöpåverkan, det var bland annat de flesta remissinstanserna överens om. Pengarna går heller inte till att ställa om flyget i mer hållbar riktning, utan används till alla möjliga andra ändamål i statskassan."


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?