1515

Lundinbolaget ett steg närmare guldet i Argentina: "Vi är nöjda med utvecklingen"

Lundinägda gruvbolaget Josemaria Resources går allt närmare att få till bolagets storsatsning på en koppar- och guldgruva i Argentina.

Lukas Lundin.
Lukas Lundin.Foto:Josefine Stenersen

I Josemarias färska årsrapport för 2019 framgår att det börsnoterade gruvbolaget siktar på att få klart en genomförbarhetsstudie för koppar- och guldprojektet i Argentina under tredje kvartalet i år.

Projekteringen är en förutsättning för att så småningom kunna sätta spaden i backen och börja ta upp de ädla metallerna.

Lukas Lundin, som sitter i bolagets styrelse, sa i en intervju med Dagens industri under förra hösten att han är särskilt intresserad av bolagets aktiviteter i Argentina.

Enligt Josemarias årsrapport har bolaget fått till krediter på 30 miljoner dollar under 2019 och börjat söka ytterligare pengar för gruvprojektet i Argentina.

Utgifterna ökade från 11,5 miljoner dollar 2018 till 35,5 miljoner dollar förra året. 

Samtidigt minskade förlusterna från 15,1 miljoner dollar för 2018 till 10,9 miljoner dollar 2019. Förklaringen till minskningen är enligt bolaget att Josemaria fått tillgång till kapital när bolaget bröts ut från NGEx Minerals.

Den sista december 2019 låg Josemarias rörelsekapital på 20,8 miljoner dollar.

I intervjun med Di i december sa Lukas Lundin att han själv skulle åka till huvudstaden Buenos Aires för att träffa den nytillträdde presidenten Alberto Fernandez och få till möjligheterna till en gruva på plats i Argentina.

”Vi överväger investeringar om 3 miljarder dollar i Argentina, men det förutsätter lokalt stöd. Jag ska träffa Argentinas president i januari. Det är ett partnerskap, vi kan inte göra det ensamma. Det är deras land, deras guld – socialt ansvar är viktigare än någonsin”, sa han då.

Under förra året tog Lukas Lundins son, Adam Lundin, rollen som vd för bolaget.

I en kommentar i årsrapporten säger Adam Lundin att Josemaria utvecklats för att fokusera enbart på projektet i Argentina.

”Vi är nöjda med utvecklingen såhär långt av genomförandestudien, pågående arbete med bedömningarna av påverkan på miljö och samhälle”, kommenterar Adam Lundin.

”När Josemaria väl är färdigställd kan gruvan spela en stor roll i leveranserna av koppar under en lång tid, i takt med att elektrifieringstekniken utvecklas över hela världen”, kommenterar han vidare.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?