1515

Lulas återkomst skrämmer Brasiliens företag

BUENOS AIRES. Mycket talar för att Lula da Silva kommer tillbaka som president i Brasilien efter nästa års val. Han bedöms ha en närmast ointaglig ledning före president Jair Bolsonaro i opinionsmätningarna.

Lulas försprång väcker oro på marknaden.

Foto:Marcelo Chello

Den 75-årige Luiz Inácio Lula da Silva, som tillhör arbetarpartiet PT, har visserligen ännu inte formellt kungjort sin kandidatur. Men hans agerande pekar mot att han ställer upp. 

”Jag ser fram emot att debattera med Jair Bolsonaro om Brasiliens framtid”, sa han nyligen i Brasilia. 

Lulas försprång är enligt opinionsoinstitutet Datafohla enormt. Inför den första valomgången i oktober 2022 leder Lula med 44 procent, mot den konservative presidenten Bolsonaros 26 procent.

Det krävs 50 procent av rösterna för att segra direkt i den första ronden.

Inför en avgörande andra valomgång skulle Lula ha 56 procent av väljarna bakom sig, enligt Datafohla. Bolsonaro skulle endast samla 31 procent. 

Lula da Silvas period som president, 2003 till 2010, var en boom-period för Brasilien. Det berodde inte minst på stigande råvarupriser som lyfte ekonomin. Runt 30 miljoner brasilianare beräknas under dessa år ha tagit sig upp ur fattigdom.

För miljoner brasilianare är Lula därmed synonymt med ”goda tider”. De har glömt eller förlåtit den omfattande korruption som rådde under hans ämbetsperiod.

Att Lula 2017 dömdes till ett mångårigt fängelsestraff för korruption och penningtvätt verkar inte heller vara en belastning. Lula frigavs efter ett beslut av landets högsta domstol 2019.

Inom näringslivet verkar entusiasmen för Lulas framgångar måttliga. Många skräms av den vänsterretorik som den forne presidenten numera använder. Han verkar vilja att staten ingriper mer i affärslivet. 

Lula har talat om att reformera det privata banksystemet och pläderar för att statens utgiftstak ska rivas upp.

”Petrobras höjer priser på diesel och bensin för att samla ihop pengar för utdelning till aktieägare i USA”, är ett tema som Lula återkommer till.

Lula kritiserar Bolsonaro för att denne inte har tvingat Petrobras att sänka priserna. Troligen populärt bland många bilister, eftersom drivmedel i landet har blivit mycket dyrare i år. Men sådan statlig detaljstyrning är inte vad investerarna vill höra talas om.

Börsen i São Paulo har befunnit sig i en stadig utförslöpa sedan början av juni i år. Troligen främst på grund av stigande inflation och högre ränteläge. Men Lulas övertag kan ha spelat in.

Enligt den Montevideobaserade nyhetsbyrån Mercopress får nu Lula höra av sina rådgivare att han bör tona ner vänsterretoriken och ”bygga broar” till företagsvärlden.

”En goodwill-dialog med näringslivet är avgörande om Lula ska vinna första omgången i presidentvalet nästa år”, säger en rådgivare. 

Det stora försprånget får konsekvenser, menar den politiske analytikern Antonio Lavatera. 

”När en kandidat leder med en så här stor marginal, kommer allt som kandidaten säger eller gör få en omedelbar påverkan i opinionen och ännu viktigare i ett känsligt segment som finansmarknaden”, säger han.

”Så det Lula kan göra för att lugna finanssektorn är att inte skapa pessimistiska förväntningar”, tillägger Lavatera.

Samtidigt är inte president Bolsonaro särskilt populär i näringslivet.

”Tidigare i år var Brasilien en investeringsfavorit, men föll i onåd”, säger Marc Chandler, marknadsstrateg på Bannockburn Global Forex till Barron´s.

 ”Bolsonaro har förlorat förtroendet bland investerare.”

Marknaden fruktar att presidenten ska komma med populistiska åtgärder för att förbättra sina odds inför valet. Enligt tidningen Estado de São Paulo förbereder regeringen ett socialt stödprogram där motsvarande 40 miljarder kronor nästa år ska delas ut till familjer med låga inkomster.

Lula vill inte ta ut någon seger i förskott:

”Den som sitter på presidentens stol är aldrig död i politiken. Han har makt att göra mycket”, sa ex-presidenten nyligen till magasinet Veja i São Paulo.


Innehåll från GiggerAnnons

En vecka från konkurs till storsuccé

Claes Persson, vd på Syncro Group.
Claes Persson, vd på Syncro Group.

När Claes Persson klev in som vd på Syncro Group, tidigare Gigger Group, var bolaget en vecka från konkurs. På bara några år har han tagit bolaget till nya höjder. Nu etableras företaget internationellt och gör ett starkt tredje kvartal.

Syncro Group förvärvar SaaS-företag med intelligenta, automatiserade och unika plattformar. SaaS står för Software as a Service, och är mjukvaran i en molntjänst som företag tillhandahåller sina användare via internet. Bolaget är verksamma inom områdena Gig-ekonomi, influencer marketing och rekrytering och i portföljen finns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier. 

– Vi är starka inom våra divisioner och våra förvärv ska kunna leva var och ett för sig, men samtidigt ska de kunna korsbefruktas med övriga företag, säger Claes Persson. 

Skapar synergier 

Han förklarar att fler förvärv skapar synergier och drar nytta av varandra. Ägandet av SaaS-plattformar innefattar ofta ganska hög risk eftersom plattformarna sällan är lönsamma när man förvärvar dessa. Men, vid ägandet av flera halveras risken och punkterar en, kommer de andra att växa. 

– De divisioner vi är verksamma inom är framtidssäkrad business. Får en plattform mot förmodan punktering kommer de andra att växa, vilket gör att koncernen kommer fortsätta må bra. Därför är risken för aktieägarna väldigt liten, säger Claes Persson. 

Läs det senaste från Syncro Group här  

Syncro når målen 

Bolagets tillväxtstrategi är tredelad och syftar till att förvärva bolag som ger synergier, territoriell utbredning och nya affärs- och intäktsmodeller baserade på deras befintliga plattformar. Med bolagets förvärv Collabs, Happyr och det senaste tillskottet Cube – ett av Nordens största och marknadsledande influencer marketingföretag – bevisar de att de går i linje med sin expansionsplan. Även lanseringen på den brittiska marknaden i mitten på november betyder att Syncro Group bryter ny mark och bockar av visionen om territoriell utbredning.

– Vi bevisar återigen att vi håller det vi lovar. Nu når vi den brittiska marknaden och har dessutom tecknat en avsiktsförklaring om joint venture tillsammans Emerging Classified Ventures. Det gör att vi kommer att nå länder över hela världen på över 100 onlinemarknadsplattformar, säger Claes Persson, vd för Syncro Group.

Uppvisar ett succékvartal 

Med ett fint resultat – en tillväxt på 149 procent under andra kvartalet – är det tredje kvartalet inte heller någon besvikelse. Bolaget har vuxit med över 100 procent och uppvisar en aggressiv tillväxt.

– Vi fortsätter att leverera enligt plan. Tittar man på vår influencer division så kommer den, i den här takten, att omsätta sammantaget runt 100 miljoner kronor. Vi ser att den affären har väldigt stor potential att växa ytterligare i och med ökade synergier mellan bolagen i divisionen. Det händer mycket spännande just nu och vi ser positivt på framtiden, säger Claes Persson. 

Om Syncro Group 

Syncro Group AB är ett marknadsnoterat bolag med strategi att äga, förvalta och förädla SaaS-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier. Läs mer här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gigger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?