Annons

Lugn påsk på Gotland – 85 procent har avbokat sina resor

Efter vädjan, restriktioner och krisåtgärder har många nu avbokat sin resa till Gotland i påsk. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth har inte fört några diskussioner med Destination Gotland om färjetrafiken. 

Foto:Bengt Jansson/Pontus Lundahl/TT

Öbor och politiker har vädjat om att sommargotlänningar och påskresenärer bör undvika att resa till Gotland den kommande långhelgen. 

För att uppmuntra resenärer att avboka sin biljett har också Destination Gotland sedan en tid tillbaka vidtagit flera åtgärder, bland annat genom att ta bort alla avbokningsavgifter och erbjuda ett presentkort på 500 kronor till dem som flyttar sin resa till efter sista maj. 

Under onsdagen kom också nya restriktioner som berör Gotlandsfärjorna, kollektivtrafik och allmänna färdmedel. Antalet resenärer bör begränsas för att undvika ökad smittspridning och tillräckligt många turer ska köras för att undvika trängsel.

”Vi agerar utifrån myndigheternas krav hela tiden. Det är därför vi vidtar ytterliga åtgärder och från och med i onsdags så har vi gått ner till bastrafik och säkerställer att vi har en uthållighet i trafiken genom att minimera antalet besättningsmedlemmar som vi utsätter för smittorisk. Samtidigt begränsar vi antalet passagerare till mindre än hälften utav tillgänglig kapacitet ombord så att vi får tillräckligt med utrymme. Man ska kunna hålla avstånd och ha ett tryggt resande”, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland. 

Åtgärderna och myndigheternas uppmaningar har lett till att många har ombokat eller avbokat sina resor i stor utsträckning. På fredagen visar bokningsläget att 85 procent av de planerade resorna till Gotland inför påsken har avbokats.

Men att sluta helt med passagerartrafik har inte varit aktuellt, menar Christer Bruzelius.

”Den här trafiken är ju själva livsnerven i försörjningen utav ön och vi måste ju säkerställa att alla varor och produkter som måste transporteras på våra linjer kan fortsätta. Det finns ju även passagerare som måste transportera sig till och från ön och det är viktigt att de som verkligen behöver resa kan det. Däremot uppmanar vi alla att avstå från icke-nödvändiga resor.”

Det är på uppdrag av svenska staten som Destination Gotland bedriver färjetrafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn. Men Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth (S), har inte fört några diskussioner med Destination Gotland om färjetrafiken under coronakrisen.

”Däremot finns det ju ett avtal om förutsättningarna för Gotlandstrafiken och jag förutsätter att de håller sig till de riktlinjer Folkhälsomyndigheten presenterat”, säger han.

Tomas Eneroth manar också till att alla måste ta ett ansvar och avstå från resor. 

Östersjötrafiken har påverkats kraftigt och många kryssningsfärjor har ställt in sina turer. Har det aldrig varit aktuellt att begränsa passagerartrafiken till Gotland?
”I detta fall är det Folkhälsomyndigheten och smittskyddsaspekterna som avgör. Det finns naturligtvis en vädjan och tydlig uppmaning att avstå från att resa. Sedan är naturligtvis trafiken viktig, inte minst för gotlänningarna. Det är ju viktigt att vi kan upprätthålla samhällsviktig trafik och det måste vi göra vare sig det är kollektivtrafik eller Gotlandstrafiken men det måste ju ske på ett sätt som inte bidrar till ökad smittspridning. Där har resenärerna och transportörerna ett ansvar att förhålla sig till riktlinjerna som kommit.”

Kan man säkra godstrafiken när passagerartrafiken fortsätter riskera anställdas trygghet?
”Utgångspunkten för hela det arbete vi gjort de senaste veckorna är att säkra godstrafiken och se till att vi har fungerande godsflöden och det har ju fungerat förhållandevis väl. Vi har ungefär samma godskapacitet i dag som vi hade för ett år sen totalt sett i Sverige. Men en utmaning är om personalen blir sjuka, men också sjunkande volymer framöver inom delar av godstransporterna”, säger Tomas Eneroth. 

I vilket utsträckning coronakrisen kommer att påverka Destination Gotland vet inte Christer Bruzelius än.

”Här och nu tittar vi inte på det, utan vi arbetar för att säkra den nödvändiga försörjningen och tids nog får vi titta på vad det här har kostat”, säger han. 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?