1515

Luft under vingarna för charterbolagen

Det går bra för de stora charterbolagen i Sverige. Den svenska sommarens oförutsägbara väder gör att efterfrågan har ökat stort och resorna säljer som smör i solsken. Även SAS och Norwegians passagerarstatistik visar på positiva siffror.

Charterresort
CharterresortBild:Colourbox

Flygresorna ökade både för SAS och Norwegian under juni månad i jämförelse mot föregående år. SAS passagerarstatistik visar att 2,9 miljoner resenärer valde att resa med den svenska flygjätten i juni, vilket var en ökning med 4 procent. För Norwegian var siffrorna än mer positiva och visade en ökning på 9 procent, vilket innebar att 3 miljoner flög med den norska flygjätten under juni månad.

Ving och Tui – två av Sveriges största charterbolag, som ännu inte har släppt sina rapporter, bekräftar att efterfrågan på deras charterresor har ökat 14 respektive 13 procent mot föregående år.

”I år har vi praktiskt taget inga resor kvar till dem som vill resa nu i juli och som ringer på resor i sista minuten. Tusentals kunder ringer tyvärr förgäves”, säger Nikolai Johnsen, pressansvarig för Tui i Sverige och Danmark.

Även charterbolaget Ving bekräftar att deras resor för juli månad sålde slut snabbt.

”Juli är helt fullbokat hos oss”, säger Barbro Holmberg, informatör på Ving.

Båda resebolagen pekar på en ökad efterfrågan på semesterresor. I månadsskiftet april/maj, var 80 procent av Vings charterresor för juni och juli redan bokade, vilket var en ökning på 14 procent mot tidigare år. Även Tuis siffror pekar uppåt och visar en ökning på 13 procent för samma tidsintervall.

”Det vinnande konceptet är att lyssna på våra kunder. Svenskarna har mycket höga krav på resor, särskilt till Spanien och Grekland – vilket vi har ett starkt fokus på denna sommar”, säger Nikolai Johnsen på Tui.

”Sveriges oförutsägbara väder gör att försäljningen ökar. Man vill helt enkelt solsäkra sin semester”, förklarar Barbro Holmberg på Ving.

Enligt Ving är det som efterfrågas mest hos resenärerna när de ska boka en resa att hotellet matchar deras behov. Även Tui förklarar att ett hotell som svarar mot kundernas behov är det som avgör hur resenärerna bokar semestern.

”För barnfamiljer är huvudsaken att det finns en barnpool på hotellet. Även Bamse-klubbar där barnen kan leka är populärt. Par som reser utan barn däremot vill kunna säkerställa att de bor på ett hotell utan barnfamiljer”, säger Nikolai Johnsen på Tui.

Både Ving och Tui svarar att majoriteten av deras resor bokas redan under perioden januari till mars, och toppdestinationen som flest resenärer bokar är Mallorca, för båda charterbolagen.

”Sommarförsäljningen av resor är som störst precis efter jul och i januari”, säger Barbro Holmberg, på Ving.

Enligt både Ving och Tui är det ett smart drag att vara ute i god tid när man ska boka sin charterresa. Även om det i vissa fall kan bli betydligt billigare att ha is i magen och köpa sin charterresa i “sista minuten”, så kan det även innebära att resan blir dyrare.

”Bokar det bra så sänker vi inte priserna. De mest eftertraktade hotellen får man definitivt för bäst pris om man bokar dem direkt. Sista minuten-resor är väldigt väderberoende. Vi har en jättebra sommar, nu när det varit kallt väder i Sverige så har priserna för sista minuten-bokningar snarare gått upp”, säger Barbro Holmberg på Ving.


Innehåll från PrologisAnnons

Markbrist utmanar framtidens e-handel

E-handeln fortsätter att sätta omsättningsrekord och paketleveranserna väntas öka med 80 procent under de kommande tio åren. Samtidigt råder stor brist på logistikytor för e-handeln – som kräver tre gånger så stora ytor som traditionell detaljhandel. Om e-handeln i Sverige ska kunna fortsätta växa på ett hållbart och långsiktigt sätt krävs att mer markyta i citynära lägen avsätts till logistikfastigheter. Det menar det globala logistikfastighetsbolaget Prologis.

Detaljhandeln på nätet har ökat kraftigt det senaste decenniet. Inte minst under pandemiåret 2020, då e-handelns andel av den totala globala försäljningen inom detaljhandel uppgick till nära 20 procent – jämfört med 4 procent 2011. 

Resultaten i en rapport från Prologis Research 2021 visar också att förändrade beteendemönster till följd av pandemin gav e-handeln en rejäl skjuts – vilket i sin tur initierade långsiktiga logistikinvesteringar med en förväntad fortsatt tillväxt som följd. 

Under 2021 års första kvartal var omsättningsökningen i Sverige 53 procent – och framtidsprognoserna visar inga tecken på stagnerande tillväxt.

Ökande efterfrågan på logistikfastigheter i Sverige

Gunnar Gillholm är nordenchef för Prologis, det globala logistikfastighetsbolaget med 92 miljoner kvadratmeter logistikyta i 19 länder. Han menar att den fortsatta ökningen av e-handel skapar allt större behov av effektiva, citynära och hållbara logistikfastigheter – något det idag råder brist på i Sverige. 

– Vi ser en rad globala utmaningar i att möta den ökande efterfrågan på attraktiva logistikfastigheter. Samma trender syns även i Sverige – framför allt i Stockholmsregionen där den starka efterfrågan på välplacerad logistikyta resulterat i historiskt låga vakansgrader. Samtidigt är bristen på utvecklingsbar markyta i citynära lägen stor, med en ökande priskonkurrens kring etableringarna som följd, säger Gunnar Gillholm. 

Att utveckla bättre logistiklösningar för framtidens e-handel gynnar inte enbart konsumenten – det har även påtagliga miljömässiga fördelar. I en ny studie från MIT Real Estate Innovation Lab framkommer att e-handelns genomsnittliga koldioxidutsläpp är 36 procent lägre än motsvarande nivåer för handel i fysiska butiker. 

Studien visar även att e-handelns transportrelaterade utsläpp kan minska med 50 procent med hjälp av utbyggda logistikanläggningar i citynära lägen. Ett sådant exempel, där en befintlig logistikfastighet byggts om och moderniserats, är Prologis anläggning i Amsterdams hamn. Strategiskt belägen endast 4,5 kilometer från Amsterdams citykärna och med en välutvecklad infrastruktur för elfordon är anläggningen nu en av marknadens mest miljöanpassade – och sätter ny standard för hållbar, citynära last mile-logistik. 

Viktig faktor för attraktionskraft

I Sverige äger ofta kommunerna marken som är bäst lämpad för ny logistik. Trots att attraktiva logistiklösningar är en viktig investering för framtidens städer ur såväl hållbarhets- som tillväxtsynpunkt, är bristen på utvecklingsbar markyta tydlig, särskilt för storstadsregionerna.

– Idag skulle bristen på tillgänglig mark i exempelvis Stockholmsregionen sannolikt innebära svårigheter med att ta emot större internationella logistikintensiva aktörer. För att bibehålla regionens attraktionskraft och inte riskera en miljöpåverkan orsakad av längre transporter som hade kunnat undvikas, bör regioner som Stockholm med kranskommuner se över möjligheterna att frigöra mer markyta för logistik, avslutar Gunnar Gillholm. 

www.prologis.se

Krafterna som styr tillgången på nya logistikfastigheter

MIT-rapporten: Logistiklägen och e-handel kan sänka handelns klimatpåverkan

 

Mer från Prologis

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prologis och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?