1515
Annons

LRF Skog: Inte tillräckligt tydligt stödpaket

Sommarens skogsbränder är att likna vid en naturkatastrof, sade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) när han lade fram regeringens stödpaket till drabbade inom skogsbruket.

I potten finns 110 miljoner kronor.

Omkring 25 000 hektar skog påverkades av sommarens nära 300 bränder, enligt landsbygdsministern som kallar situationen för exceptionell.

För att hjälpa de drabbade skogsägarna har nu Skogsstyrelsen fått i uppdrag att under hösten lägga fram förslag på var och vilka som är aktuella för regeringens stödpaket på 110 miljoner kronor.

När de drabbade kan ta del av stödpaketet är dock inget som Sven-Erik Bucht kan svara på.

"Skogsstyrelsen ska redovisa uppdraget den 10 oktober till regeringen och därefter kommer regeringen att fatta beslut. Det är ändå så som i fallet med Västmanland att man betalar ut det retroaktivt."

Skogsägarnas branschförening LRF Skog välkomnar stödpaketet och delar Bucht och regeringens syn om att försäkrade tillgångar inte ska täckas av krishjälpen.

Samtidigt kunde regeringen varit tydligare med vad som kommer ersättas, enligt skogsdirektören Magnus Kindbom.

"Det är olyckligt att det inte pekades ut tydligare vad stödet ska omfatta. Att inte hela stödpaket gick åt efter branden i Västmanland berodde delvis på att det tog lång tid innan det kom besked om vad man kunde få stöd för", säger Kindbom.

Enligt Bucht kan en del insatser som sattes in efter storbranden i Västmanland åter vara aktuella när nu Skogstyrelsen påbörjar sin utredning.

"Då vidtogs ett flertal åtgärder ute i brandområdet, exempelvis reparationer av skogsbilvägar och vägtrummor av plast som smält samman. Gränsmarkeringar som var tvungna att sättas ut igen samt avsättandet av mark för att ta tillvara på brandskadat virke", säger landsbygdsministern.

TT: Vad säger du till de skogsägare som upplever stödpaketet som för litet?
"Vi har satt det här i relation till det som hände i Västmanland och där såg vi att det räckte till. Vi avsatte 78 miljoner kronor och 45 miljoner nyttjades."

Vidare ska Skogsstyrelsen kartlägga förlusterna efter sommarens bränder, där tidigare beräkningar pekar på att skog värd 900 miljoner kronor gick upp i rök.

Sedan tidigare har regeringen gett Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) utökade möjligheter att ersätta drabbade kommuner för kostnader med anledning av skogsbränderna. En kostnad som beräknas uppgå till 300 miljoner kronor.

Ytterligare utgifter om 50 miljoner kronor tillkommer för staten i och med efterarbetet med anledning av skogsbränderna, enligt regeringens beräkningar.

Sedan tidigare har regeringen avsatt 1,2 miljarder kronor i ett krispaket till Sveriges lantbrukare som prövats svårt av sommarens torka.

Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om stödpaketets storlek 2014.


Innehåll från MetaAnnons

Experterna: ”Annonsering måste utvärderas och utvecklas”

Fler och fler annonsörer tittar nu på hur man kan fasa ut eller förändra traditionella metoder som reklamblad i brevlådan, TV-reklam och printannonser. De kan fortfarande ge effekt, men nu finns mer prisvärda, mätbara och inte minst framtidssäkra alternativ. Meta, före detta Facebook, berättar här om de digitala lösningarna som ger resultat idag.

”Ingen reklam tack” är sannolikt ett vanligare begrepp på svenska brevlådor än både Svensson och Johansson. Och till de som inte fått upp någon skylt, men ändå inte vill ha reklam, skickas varje år tusentals ton reklamblad som åker direkt i pappersinsamlingen. Till samma plats förpassas ofta oöppnade gratistidningar fulla med annonser som förblir okonsumerade. Lägg därtill ett skenande pris på papper där Tidningsutgivarna väntar sig en 50-procentig ökning inom kort, vilket redan lett till nedläggning av flera tidningar och tryckerier. Så nog hopar sig argumenten mot printlösningarna.

Johnas Liljegren är ansvarig för retail i Sverige för Meta, före detta Facebook. Han ser ofta exempel på företag som gör sina val av marknadsföring av gammal vana.

– All annonsering och kommunikation bör utvärderas och utvecklas med tiden, så även dessa printkanaler. Men det räcker inte med att bli digital och ”posta” ett reklamblad på Facebook. Man bör bygga automation och ny typ av reklamproduktion som effektivt kan skala över många butiker, säger han.

Framtiden finns online – och i butiker

Det nya digitala ekosystemet är mer komplext för annonsörer – på gott och ont. Den digitala kunden är ofta mer flyktig, oförutsägbar och lättdistraherad. Samtidigt finns fler möjligheter än någonsin att kommunicera direkt med kunden och att bygga lojalitet över tid. Men varför välja mellan online och offline när båda har sina uppenbara fördelar? De flesta kundresor har både analoga och digitala inslag, det är därför viktigt att hitta sätt att leda kunden till beslut eller köp på flera sätt.

– Jag har förståelse för att enskilda marknadsföringsaktiviteter är en del av ett större sammanhang där till exempel reklamblad är en del i ett maskineri där man också jobbar med POS (försäljning i butiken), leverantörsavtal och så vidare, säger han och fortsätter:

– Tyvärr har vi en tendens att sätta kanaler i fack där de spelar olika roller för att vi intuitivt tror att det är rätt. När vi utmanar oss och förändrar kanalmixen får vi ofta en förbättrad effekt. 

Eftersom Meta har appar som fyller olika syften för konsumenter så finns stora möjligheter att som varumärke möta kunderna där de befinner sig. Kunden kan till exempel inspireras och upplysas på Instagram och sedan bearbetas på Messenger eller Whatsapp för lojalitet, merförsäljning och kundnöjdhet. 

Hur kan det se ut i praktiken?

– Jag kan till exempel mötas av ett samarbete mellan COOP och mästerkocken ”matfashionistan” på Instagram stories, skicka det som ett direktmeddelande till min fru som skickar det till COOPs bot i Messenger där varorna läggs till i vår gemensamma inköpslista. Jag checkar ut på COOP.se och plockar upp varorna i ”click and collect” på väg hem från jobbet. På vägen dit får jag ett erbjudande från en leverantör i samarbete med COOP på Facebook. Väl på plats går jag in i butiken och kompletterar mitt köp med självscanning via mobilapp. I framtiden kanske jag med hjälp av AR lagar maten tillsammans med matfashionistan i mitt kök tillsammans med min bror i en annan del av landet, säger Johnas Liljegren.

City Gross växer med digitala kuponger

Bekvämlighet, närhet till hemmet och pris är parametrar som påverkar konsumenters val av fysisk butik. I takt med ett accelererat digitalt beteende utmanas dessa parametrar genom teknikutveckling och leveransformat där aktörer inom dagligvaruhandeln behöver ta hänsyn till ytterligare en konkurrensdimension. För kunder som redan befinner sig i butik är rabattkupongen ett vanligt inslag på hyllkanten för att driva försäljning. Genom att också erbjuda kuponger digitalt öppnar de en värld av möjligheter för riktad annonsering (i Metas kanaler) utanför den fysiska butiken, individanpassade erbjudanden och framför allt betydligt mer mätbara resultat.

– Vi har lärt oss att vi kan driva försäljning i butik genom digitala annonser och att de flesta är positiva till att få digitala kuponger via sociala medieplattformar, berättar Jonas Gunnarsson, mediestrateg på City Gross.

Insikterna som Jonas Gunnarsson hänvisar till kommer från ett omfattande test som de gjorde 2020 och 2021 för att få mer kunskap om hur annonser med digitala kuponger påverkar målgruppens shoppingbeteende. Testet utfördes tillsammans med ansedda Retail Academics som med rötter i världsledande forskning inom detaljhandeln och shoppingbeteende är specialiserade på att koda av köpbeteenden för att utveckla försäljning och kundupplevelse. Resultaten från kampanjer med digitala kuponger i utvalda butiker analyserades noggrant. De digitala annonserna ledde till en säljökning på 12 procent och hela 87 procent av den potentiella målgruppen nåddes konsekvent under kampanjperioden.

– Utbudsannonseringen behöver utmanas datamässigt då mycket sker av gammal vana. Med Metas möjlighet att geostyra sin kommunikation skapas unika möjligheter att följa upp kampanjen från traditionella räckviddsmått hela vägen till vad som faktiskt säljs ur hyllan. säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics.

Samtidigt fick målgruppen i en enkät svara på hur de ville få sin information från City Gross. Svaren visade att 70 procent tyckte att annonsering via sociala medier var ett bra sätt att få erbjudanden och kuponger.

– Samarbetet gav en bred inblick i försäljningseffekten och kundernas åsikter baserat på de val av produkter och erbjudanden vi gör, berättar Jonas Gunnarsson.

Johnas Liljegren fyller i:

– Meta har lösningar för att visa hur kundresan ser ut oavsett om försäljning sker i butik, app eller på webb och sociala medier. För att få tillgång till verktygslådan och för att tillfredsställa konsumenternas krav på både personalisering och integritet så behöver annonsörer göra en del tekniska implementationer. Det kan krävas en liten investering men med det på plats kan man följa kunderna i den beteendeförändring de går igenom, avslutar han.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?