1515
Annons

LP-trenden växer – nu öppnar Sveriges enda vinylfabrik

Svenska artister behöver inte längre vända sig till utländska aktörer för att få sina vinylskivor pressade. På lördagen invigdes Spinroad Vinyl Factory, Sveriges enda vinylfabrik, i Lindome utanför Göteborg.

Rasmus Hansén utanför fabriken tillsammans med nästan hela Agent blå, som fock sin ep pressad under invigningen.
Rasmus Hansén utanför fabriken tillsammans med nästan hela Agent blå, som fock sin ep pressad under invigningen.Foto:Cathrine Hofbauer
När skivan pressats och kylts ned måste kanterna trimmas.
När skivan pressats och kylts ned måste kanterna trimmas.Foto:Cathrine Hofbauer
Pedro Ferreira, musikproducent och initiativtagare till den nya vinylfabriken.
Pedro Ferreira, musikproducent och initiativtagare till den nya vinylfabriken.Foto:Cathrine Hofbauer

Det är musikproducenten Pedro Ferreira som är initiativtagaren till den nya fabriken, som 13 investerare gått ihop för att finansiera. 

"Jag äger inspelningsstudion ovanför och alla mina klienter hade samma återkommande problem. De hade ingenstans att pressa vinyl i Sverige", berättar han. 

Lösningen för artisterna har hittills varit att vända sig till aktörer i Tyskland, Nederländerna eller Storbritannien. 

"Problemet med de aktörerna är att de har lång leveranstid, tio till tolv veckor". 

Pedro Ferreira kommer ursprungligen från Portugal, men flyttade till London för att arbeta med musik. Där har han samarbetat med kända band och artister som The Darkness, Therapy?, Stereophonics och Joe Strummer. Vissa av de brittiska klienterna har han kvar, men mycket av hans tid går nu åt till att arbeta med svenska artister.

Pedro Ferreira, musikproducent och initiativtagare till den nya vinylfabriken.
Pedro Ferreira, musikproducent och initiativtagare till den nya vinylfabriken.Foto:Cathrine Hofbauer

Hur har du valt ut dina medinvesterare?
"Det är egentligen folk jag känner och de i sin tur har presenterat mig för andra personer. Jag hade tur eftersom många trodde på affären, så jag kunde välja ut de som jag trodde kunde gynna förtaget."

Bland de tretton investerarna finns personer med stor kunskap om branschen och även mer finansiellt erfarna individer. Kända musikprofiler i Göteborg som Magnus Ax, som driver rockklubben Sticky Fingers är till exempel med, liksom Rasmus Hansén som driver skivbolaget Luxury. 

Investeringen är enligt Pedro Ferreira stor, men han går inte in på någon summa. 

"Det handlar inte bara om maskinerna, utan allt runt omkring. Maskinerna går från 160 grader ner till 15 grader var 24:e sekund, för att smälta plasten. Uppvärmnings- och nedkylningssystemen är väldigt stora."

Rasmus Hansén berättar att råvaran som går in i pressarna är små plastpellets, som sedan smälts ihop till något som liknar en hockeypuck. På den klistras etiketter innan den pressas och tar formen av en klassisk lp eller ep. Skivan som pressas under invigningen är en ep av bandet Agent Blå som ligger på Rasmus Hanséns bolag.

Rasmus Hansén utanför fabriken tillsammans med nästan hela Agent blå, som fock sin ep pressad under invigningen.
Rasmus Hansén utanför fabriken tillsammans med nästan hela Agent blå, som fock sin ep pressad under invigningen.Foto:Cathrine Hofbauer

Prismässigt kommer Spinroad Vinyl Factory enligt honom att kunna konkurrera med andra europeiska aktörer.

"Men vårt främsta säljargument är leveranstiderna. Där är vi dubbelt så snabba som våra europeiska motsvarigheter. Framför allt har vi de bästa maskinerna i världen. Det har bara gjorts 20 stycken och vi har två av dem", säger Rasmus Hansén. 

Med ett skift i fabriken ska det gå att pressa 17.000 till 18.000 skivor i veckan. Rasmus Hansén tror dock att företaget ganska snart kommer att behöva gå upp i två skift, eftersom efterfrågan är så stor.

Han tycker att det är svårt att förutse hur lång tid det tar innan de kan räkna hem sin investering, speciellt om efterfrågan blir så stor att fler maskiner måste köpas in.

Kommer ni främst att ha svenska kunder?
"Jag tror att inom en månad eller två så kommer det att vara många utländska också, men vi har mest marknadsfört oss i Sverige ännu. Men jag arbetar med många amerikanska bolag sedan tidigare, och Magnus som har Sticky Fingers känner många utländska band. Mikkey Dee (trummis i Motörhead, red.s anmärkning) är också med i företaget och han känner ju alla stora band, så tids nog blir det nog många utländska band också".

"Men vi tycker det är kul att jobba lokalt också, och serva svenska artister och skivbolag".

När skivan pressats och kylts ned måste kanterna trimmas.
När skivan pressats och kylts ned måste kanterna trimmas.Foto:Cathrine Hofbauer

Produktionschefen Göran Agnetun, har än så länge försökt hålla igen lite och inte tagit allt för många beställningar, eftersom han varit rädd för att lova för mycket. 

"Men det ser sjukt bra ut, folk hör av sig hela tiden. En kille hörde av sig i veckan och ville lägga 140 ordrar på en gång. Det skulle innebära jobb fram till augusti", säger han. 

En order kan vara på 100 skivor och uppåt. 

Enligt Ifpi Sveriges årsstatistik för 2017 ökade vinylförsäljningen med 15,6 procent under året. Nu står vinylförsäljningen för 4,2 procent av den totala musikmarknaden, vilket innebär att det förra året såldes vinylskivor för 59 miljoner kronor. 

Varför har lp-skivan blivit populär igen?
"Vi bär alla runt på all världens musik i fickan, men folk vill fortfarande ha något fysiskt att samla på, något som de kan se omslaget på och där de kan läsa vilka som varit med och gjort skivan. Det är ett problem med streaming, att man inte vet vilka musiker som varit med på skivan och vem som har producerat den eller vilken studio", säger Pedro Ferreira och konstaterar: 

"För en musikälskare är det helt enkelt inte bra nog".

Tvärt emot vad man kanske skulle kunna tro handlar det enligt Pedro Ferreira inte om nostalgi. Utvecklingen drivs istället av ungdomar mellan 16-20 år. 


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?