1515
Annons

Lövin: Ställ klimatkrav på flygbolagen

Stora räddningspaket till flygbolagen behöver också innehålla klimatkrav, anser klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP).

”Coronakrisen gör inte att klimatkrisen eller den ekologiska krisen har försvunnit”, säger hon.

Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP)
Klimat- och miljöminister Isabella Lövin (MP)Foto:Jonas Eng

2020 skulle bli ”supermiljöåret” med en rad tunga klimat- och miljömöten runtom i världen. Men nu är de flesta av dem uppskjutna. Fokus just nu är att bekämpa coronapandemins konsekvenser.

”Men sedan kommer nästa fas och då måste vi se till att återuppbyggnaden blir grön”, säger Isabella Lövin.

Hon vill att de återstartspaket som kommer ska ha fokus på gröna investeringar, och inte på att återställa allt till hur det var förut.

”Klimatkrisen finns fortfarande kvar precis lika akut som innan och vi har inte råd att förlora tid och pengar”, säger Lövin.

Men just nu handlar krispaketen om att åtgärda de mest akuta konsekvenserna av virusutbrottet. Inte minst hotas rese- och besöksnäringen av konkurser och uppsägningar. Många flygbolag blöder och regeringar går in med jättesummor för att rädda nationella bolag.

Den franska regeringen kopplar sina räddningspengar till Air France med krav på minskade utsläpp och mindre inrikesflyg.

”Jag tror att många regeringar funderar i de banorna nu, när man troligtvis behöver komma med mångmiljardstöd till flygsektorn för att den ska överleva. Det är en möjlighet att styra investeringarna mot hållbarare flyg med biojet och samtidigt gynna omställningen”, säger Lövin.

Den svenska staten har ställt ut lånegarantier på 1,5 miljarder kronor till SAS, och den danska staten har gått in med lika mycket.

”I de lånegarantierna ingick att vi förväntar oss att SAS planerar för en klimatvänlig utveckling, men vi har än så länge inte satt strikta, bindande villkor”, säger Lövin.

”Vi kommer att behöva flyga även i framtiden, men det är viktigt att flyget också ska klara klimatmålen på sikt.”

Isabella Lövin är övertygad om att coronakrisens påtvingade hemmajobbande, många videomöten och minskade resande kommer att förändra hur människor arbetar och möts framöver.

”Jag tror att man efter coronakrisen kommer att ha en mycket högre tröskel innan man bestämmer sig för att ha möten i ett annat land, där man flyger fram och tillbaka på samma dag”, säger hon.

Mätningar visar att utsläppen minskar som en följd av virusutbrottet, men det är förmodligen en tillfällig dipp i kurvan och inget som får klimatministern att jubla.

”Vi vill ju inte att utsläppsminskningarna ska ske till följd av en pandemi”, säger Isabella Lövin.

”Och det är intressant att se att prognoserna på utsläppsminskningarna inte är större än 5–6 procent, trots att alla flygplan står och många länder har stängt ner helt och hållet. Det visar att det inte räcker med att göra mindre av saker och ting, utan vi måste också ställa om.”

Det finns en risk att länder drar ner på ambitionerna i klimatarbetet när det ekonomiska läget är tufft. Det kan drabba de många internationella förhandlingar som skulle ha hållits i år, men som skjutits på framtiden.

Till exempel skulle ett stort möte om biologisk mångfald ha hållits i Kina i höst, ett annat om nya kemikalie- och avfallsregler i Bonn i höst och FN:s stora globala klimatmöte COP26 i Glasgow i november. Det sistnämnda anses vara lika tungt som det i Paris 2015 och världens länder ska inför mötet lämna in nationella planer för hur de ska skärpa sina klimatambitioner. Något som krävs om målen i Parisavtalet ska kunna nås.

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera