1515
Annons

Lovande resultat från CLS-behandlingar i tidskrift

Medicinteknikbolaget Clinical Laserthermia Systems (CLS) produkt Tranberg ingår tillsammans med produkter från andra leverantörer i en klinisk studie av behandling med MR-bildledd perkutan laserablation, respektive cryoablation, på 30 patienter med smärtsamma kärlmissbildningar i bål, armar/ben och händer vid Mayokliniken i Minnesota i USA. 

En vetenskaplig artikel som beskriver den kliniska studien och de uppnådda, enligt bolaget lovande, resultaten har publicerats i Journal of Vascular and Interventional Radiology, enligt ett pressmeddelande.

Patienterna följdes upp 6-12 månader efter behandling och för 23 av dem finns komplett uppföljning som bland annat visar på helt eller delvis minskad smärta och svullnad som en effekt av behandlingen. I nio fall upplevde patienterna mindre komplikationer av behandlingen, men inga biverkningar krävde avancerad behandling eller förlängd sjukhusvård, enligt CLS.

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Framtidens byggnader behöver digitala ekosystem och tjänster

Endast 1–1,5 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år, vilket behöver uppgå till 3 procent per år för att uppfylla åtagandena från Paris. EU har släppt direktiv för hur energi ska hanteras i framtidens byggnader och en stor del av att teknologin som behövs finns redan tillgänglig för att driva den utveckling som behövs för att uppnå smartare och mer energieffektiva byggnader.

Teknik och lösningar kopplade till energieffektivisering i byggnader ger betydande möjligheter att minska energianvändningen med mellan 10 och 60 procent, beroende på geografiskt område och kvalitet på befintliga tillgångar . Detta leder till både lägre koldioxidutsläpp och kostnadsbesparingar.

Schneider Electric är en global koncern inom energihantering och automation och är en digital partner för effektivitet och hållbarhet. Genom att erbjuda det öppna och skalbara IoT-plattformen EcoStruxure™ Building, hjälper företaget fastighetsägare och fastighetsförvaltare att både modernisera och framtidssäkra byggnader. Henrik Nilsson är globalt ansvarig för Schneider Electrics innovationscenter i Lund med ett team som bedriver forskning och utveckling inom teknologilösningar för byggnader.

– Vi utvecklar dagens och morgondagens smarta fastighetslösningar inom främst byggnadsautomation, brandsystem och säkerhetssystem. Vi ansvarar för hela ekosystemet från den smarta givaren till en växande portfölj av molntjänster. Detta gör vi tillsammans med teamet som utvecklar produkter för el infrastrukturen så som exempelvis elmätare och brytare, säger Henrik Nilsson.

Enbart implementeringen av energieffektiva lösningar och teknik räcker inte, utan det behövs också tjänster och analysverktyg som tillåter en mer intelligent och automatiserad styrning av byggnadsunderhåll och prestandaförbättringar, både på plats och distans. 

– Att hålla koll på sin fastighets energianvändning är viktigt, men detta måste också följas upp på ett enkelt och effektivt sätt för alla involverade. Vi erbjuder själva analystjänster och mjukvaror som förenklar underhållet, förbättrar komforten, optimerar prestanda och förlänger tillgångarnas livslängd i en byggnad. Genom att driva innovation och utveckling av vår plattform gentemot andra teknologipartners underlättar vi även integrationer med andra tekniklösningar, vilket är viktigt då de flesta byggnaders tekniska system skiljer sig från varandra. Målet är att göra det så enkelt som möjligt för fastighetsägare och fastighetsförvaltare i resan mot smartare, mer energieffektiva och hållbara byggnader, säger Henrik Nilsson.

EcoStruxure™, Schneider Electrics öppna och skalbara IoT-plattform för hem, fastigheter, datacenter, infrastruktur och industrier, samlar och kopplar ihop data från alla delar av en verksamhet.

 

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera