1515

Lotta Engzell-Larsson: Höghastighetståg ger Sverige hopp

LEDARE: Infrastrukturpropositionen är normalt inte någon särskilt eggande politisk produkt. Men gårdagens besked att regeringen säger ja till höghastighetsbanor är offensivt och inger hopp i en tid när de flesta politiska åtgärder handlar om att lösa akuta kriser.

Bakgrunden är att spåren inte räcker för den järnvägstrafik som finns och planeras. Järnvägens underhåll är eftersatt men den totala spårkapaciteten behöver också öka. Att då ignorera ny teknik av kortsiktiga kostnadsskäl vore oansvarigt.


Höghastighetståg för att tätare binda samman Stockholm, Göteborg, Malmö och de mindre städerna i regionerna var ett av alliansens vallöften 2014. Det var alliansregeringen som tillsatte "Sverigeförhandlingen", med uppgiften att utvärdera förutsättningarna för de nya höghastighetsbanorna. Gruppen har nu levererat fyra rapporter till den sittande regeringen, den senaste i somras.

Regeringen bjöd in oppositionen till överläggningar i frågan den 1 september, men sedan blev det tyst, tills i onsdags kväll. Då publicerade Moderaterna en debattartikel i Di och tillkännagav att partiet gör helt om och säger nej till höghastighetsbanor. Detta gjorde lokalpolitikerna i partiet rasande. 11 timmar senare utlyste regeringen en presskonferens om en ny infrastrukturproposition där de sa ja. De stal showen när delar av alliansen sänkte sitt eget förslag (liberalerna hade redan hoppat av).

Bakom osäkerheten ligger det faktum att det är en megasatsning. Kostnaden ligger på runt 230 miljarder kronor, och det kan mycket väl bli mer. Osäkerheten har förstärkts av att ett flertal prominenta bedömare som Trafikverket, SNS, forskare vid KTH och Finanspolitiska rådet har kritiserat planerna. Deras kalkyler visar att höghastighetsbanorna inte blir samhällsekonomiskt lönsamma.


Men det är en ytlig syn på en så stor och långsiktig investering i samhällsbygget, med så vittgående konsekvenser, som är svåra att räkna på. Fakta är följande: Sveriges befolkning växer i snabb takt, fler söker sig till städerna, därför att där finns jobben. Men bostadsbristen hämmar inflyttningen och fastighetspriserna rusar. Samtidigt har klyftorna mellan storstäderna och resten av landet ökat därför att tillväxten sker i storstäderna, som blir flaskhalsar.

Med snabbare kommunikationer som kortar avstånden i de södra regionerna löser man dessa problem. När pendelavståndet i tid minskar kan människor bo i den stad där det finns bostäder och arbeta i den där jobben finns. På så sätt kommer man åt bostadsbristen. Samtidigt bygger man ihop landet och minskar de ekonomiska klyftorna.

Dessutom blir städer som växer runt järnvägar trevligare att bo i än de som byggs under sexfiliga motorvägar, så som det ofta ser ut i USA, exempelvis Los Angeles. Bostadsområden vid gigantiska motorvägar får aldrig någon riktig stadskärna.

Regeringens besked i går, som även stöds av vänsterpartiet, var glädjande. Kristdemokraterna och Centerpartiet står också fast hittills, så förslaget bör gå igenom i riksdagen. Pikant är att Annie Lööfs pappa är kommunalråd i Värnamo, som ingår i en av de planerade sträckningarna. Kommunen är väldigt entusiastisk.

SD sa nej i våras, med motivationen att det är för dyrt och nyttan tveksam. Bakom Moderaternas vändning ligger en vilja att vara ekonomiskt ansvarfulla. Men man kan notera att det var moderaternas trafikpolitiska och ekonomiska talespersoner som skrev under debattartikeln i Di, inte Anna Kinberg Batra. Det gör M mindre låst, men det blir svårt att vända med trovärdighet en gång till.

Det är sant att regeringen uttrycker sig väldigt löst om finansieringen. Grundinställningen är att bygget ska ske etappvis över en längre period, och inom befintliga budgetramar. Normalt är oklart finansierade satsningar inte att rekommendera. Men i detta fall är ändamålet överordnat, som att bygga en tunnelbana i huvudstaden. En tydlig majoritet måste stå bakom och ta ansvar för beslutet.

Regeringen framstår nu som offensiv och visionär. Det är med sådana här beslut som politiker kan påverka landets utveckling. Alliansen har tappat bollen.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?