1515
Annons

Lööf startar storgräl om etableringsjobben

Förslaget om nya etableringsjobb har utvecklats till ett storgräl mellan alliansen och parterna.

Centerledaren Annie Lööf anser att förslaget är helt otillräckligt och uppmanar nu regeringen att agera.

Bild:Fredrik Sandberg/TT

Centerpartiet har länge drivit på för fler enkla jobb och i somras enades allianspartierna om ett gemensamt förslag om sänkta ingångslöner.

Kravet på arbetsmarknadens parter var då att göra upp om en egen modell – annars väntar lagstiftning.

Men när det nu finns en färdig uppgörelse på bordet, som rejält sänker arbetsgivarnas lönekostnader, får förslaget rött ljus av Centerledaren.

”Det är bra att LO och Socialdemokraterna erkänner att det höga löneläget utestänger vissa grupper”, säger hon.

”Men de etableringsjobb som nu har presenterats är helt otillräckliga”, fortsätter hon.

Annie Lööf ser flera problem. Det ena är kostnaden, som till stora delar skickas vidare till staten. Men en kanske ännu större invändning är att bemanningsföretagen och småföretag utan kollektivavtal inte omfattas av förslaget.

Beskedet från Annie Lööf är att alliansens hot om lagstiftning ligger fast.

”Vi kan inte lägga oss platt för att facken har ställt ultimatum i partsförhandlingarna om att vissa branscher inte får ingå”, säger hon.

Från parternas sida gör man sig nu redo att inleda förhandlingar med regeringen och ett första möte kommer att hållas på fredag.

Marie Nilsson, ordförande på IF Metall, är mycket kritisk till allianspartiernas agerande.

”Jag är väldigt förvånad över att man säger nej till något som ännu inte är färdigt”, säger hon.

Hon upplever att regeringen har en ambition att försöka hitta konstruktiva lösningar, men att vissa av allianspartierna verkar ha låst sig vid att gå lagstiftningsvägen.

”Det är ganska tydligt att de är ute efter är att skapa en låglönesektor i Sverige”, säger Marie Nilsson.

Även på arbetsgivarsidan ställer man sig frågande till kritiken. Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe anklagar allianspartierna för att inte förstå vad som gäller på svensk arbetsmarknad. Dessutom tycks de ha missuppfattat hur själva uppgörelsen ser ut, menar han.

”Antingen har man inte brytt sig om att läsa, eller så har man inte lyssnat eller så har man inte tvättat öronen. Jag vet inte vilket”, säger han.

Enligt Anders Weihe ska det visst vara möjligt för bemanningsföretag att ha etableringsanställda, däremot ska det inte gå att hyra ut dem till andra företag.

Han tycker också att det är logiskt att företag utan kollektivavtal undantas, eftersom uppgörelsen bygger på ett avtal mellan parterna och deras medlemmar.

Han avfärdar även kritiken om höga kostnader för staten eftersom poängen med de nya etableringsjobben är att fler ska gå från bidrag till arbete.

”Så det är ett ganska korkat resonemang”, säger han.

Annie Lööf uppmanar ändå regeringen att gripa in. Dels, menar hon, är subventionerna för stora, dels måste fler företag omfattas.

”Regeringen behöver se till så att alla jobbskapande företag kan vara med, vi kan inte köpa en halvmesyr”, säger hon.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?