1515

Londons miljözon utökas kraftigt – gamla bensinbilar får straffavgift

Nu kostar det flera hundra kronor extra per dag att köra en miljösnuskig bil i stora delar av London. Miljözonen i den brittiska huvudstaden utökas kraftigt från och med denna vecka.

Området, kallat ULEZ (Ultra Low Emissions Zone), infördes 2019, men då bara i en väldigt liten del av centralaste London. Nu blir det nästan 20 gånger större, och täcker hela staden ut till den ringvägen North/South Circular. Det innebär ”renare luft för miljoner Londonbor”, skriver borgmästaren Sadiq Khan på Twitter.

Den som vill köra en äldre bensin- eller dieselbil i ULEZ måste betala 12:50 pund varje dag. I kombination med trängselskatten à 15 pund innebär det en extrakostnad på 325 kronor per dag för sådana bilar.

Transportmyndigheten TFL meddelar att som tumregel behöver en bensinbil vara nyare än 2005 för att slippa ULEZ-avgiften, en diesel får vara högst cirka fem år gammal.

De som har nyare och ofta dyrare fordon – som elbilar – slipper avgiften. Men Khan säger att han har svar på tal till de som invänder att åtgärderna drabbar ekonomiskt utsatta.

”Vem lider värst av giftig luft? Jo, de fattigaste Londonborna”, säger han till BBC.

”6 av 10 personer i det nya ULEZ-området äger ingen bil.”

Enligt borgmästarens stab är ULEZ den största miljözonen av denna typ i Europa. Ett liknande regelverk finns förberett i Sverige, under namnet miljözon 3, men ingen kommun har ännu infört någon sådan.


Innehåll från EKNAnnons

Fem tips för att förbättra bolagets likviditet

Anna Långström är regionansvarig på EKN.
Anna Långström är regionansvarig på EKN.

Många exporterande företag har utmaningar med sin likviditet, som inte minst pressas av stora ordervolymer och långa betaltider. Så här kan du stärka kassaflödet på kort och lång sikt.

Så kan EKN hjälpa dig att stärka ditt företag

– Det finns många olika sätt att stärka kassaflödet och förbättra likviditeten. Vi på EKN jobbar varje dag med exportföretag, och vi ser därför de bästa knepen som dessa företag använder, säger Anna Långström, regionansvarig på EKN, den statliga myndighet som har till uppdrag att hjälpa svenska exportföretag ut i världen.

Här är fem sätt att få ett bättre kassaflöde och slippa problem med likviditeten:

1. Ta kontroll

Det första steget är att skapa en överblick över företagets behov av likviditet. Det är också ofta ett krav från bankens sida om du vill få deras hjälp med finansieringen.

– Gör en analys av kassaflödet där du går igenom när intäkter och utgifter uppkommer i affärsprocessen, när underleverantörer ska betalas – och så klart vid vilka tidpunkter det kan uppstå finansieringsbehov.

2. Öka rörelsekrediten hos banken med hjälp av EKN

Ett vanligt sätt att stärka likviditeten är att ta hjälp av banken. Ibland kan det dock vara svårt att få rörelsekredit av banken, som behöver säkerheter för att kunna säga ja. Då kan EKN hjälpa till genom att ställa ut en rörelsekreditgaranti.

– En rörelsekreditgaranti innebär att vi på EKN tar 50 procent av bankens risk, vilket gör det enklare för banken att säga ja. Den här möjligheten finns även för företag som inte själva exporterar, men som är underleverantörer till exporterande företag, förklarar Anna Långström.

3. Sälj dina fakturor

När du säljer dina fakturor får du normalt 96–99 procent av fakturans hela värde inom 24 timmar.

– Det kan vara en bra lösning, men du ska vara medveten om att du också säljer kundhanteringen och rätten till eventuella försenings- och inkassoavgifter. Du får med andra ord sämre kontroll på hur dina kunder behandlas i betalningsskedet, säger Anna Långström.

Det är också ett också ett ganska dyrt sätt att förbättra likviditeten.

– Även om du får 99 procent av fakturans värde så motsvarar det en procent i ränta i månaden, om du har 30 dagars betalningstid.

4. Leasa i stället för att köpa

I dag är det vanligt att leasa allt från bilar och kopiatorer till skrivare och maskinutrustning. Nackdelen är att det oftare är dyrare än att köpa utrustningen, men i gengäld binder du inte upp kapital eller belastar kreditutrymmet på samma sätt. Leasingbetalningarna är dessutom direkt avdragsgilla, även om det finns speciella momsregler att ta hänsyn till.

5. Ta betalt i förskott

Låt din kund vara kreditgivare. Att få kunden att betala i förskott, innan du börjar producera, är en möjlighet. En kund som betalar i förskott vill normalt ha en förskottsgaranti från banken och det kan EKN möjliggöra genom att täcka 75 procent av bankens risk.

EKN har flera lösningar för exportföretag och underleverantörer som behöver hjälp med likviditet och finansiering.

Så kan EKN hjälpa dig att stärka ditt företag

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?