1515

Londondådet väcker valdebatt om rättssystemet

Storbritanniens frigivningsregler ska ses över efter dådet i London. Enligt premiärminister Boris Johnson är attentatet ett bevis på att de inte fungerar.

Oppositionen håller inte med och hävdar istället att uppföljningen efter frigivning måste bli bättre.

Boris Johnson besökte platsen för dådet under lördagen.
Boris Johnson besökte platsen för dådet under lördagen.Foto:AP

Bara ett dygn efter det att 28-årige Usama Khan med kniv högg ihjäl två personer och skadade ytterligare tre blev attentatet en del av den pågående brittiska valrörelsen. När premiärminister Boris Johnson besökte platsen för dådet under lördagen valde han att ifrågasätta frigivningen av Khan förra året.

”Jag tror att förfarandet med automatisk frigivning där man halverar straffsatsen och släpper riktigt våldsamma lagbrytare i förtid helt enkelt inte fungerar. I det här fallet är jag rädd för att det finns bra bevis för att det inte fungerar”, sade han enligt Reuters.

Lite senare under lördagen meddelade regeringen att justitiedepartementet ska granska systemet med frigivningar. Så många som 70 fall kan bli föremål för departementets översyn, enligt BBC.

Det verkar däremot inte råda någon enighet om att dådet hade kunnat förhindras om Khan inte släppts i förtid. Labourpartiets ledare Jeremy Corbyn anser inte att dömda terrorister nödvändigtvis måste avtjäna hela sitt straff.

”Det beror på omständigheterna och själva domen, men också på vad de har gjort i fängelset”, säger Corbyn i en intervju med Sky News.

”Jag tror att det behövs en granskning av hur vårt fängelsesystem fungerar men framför allt av vad som händer med dem efter frigivning”.

På nästan exakt samma plats som fredagens dåd, på och i närheten av London Bridge, utfördes ett liknande attentat för knappt två och ett halvt år sedan. Då, i juni 2017, dödades åtta personer som antingen kördes över med en skåpbil eller höggs ihjäl med kniv av tre attentatsmän.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?