1515

Lokal öl exploderar – men baksmälla kan komma

Antalet små lokala bryggerier har exploderat de senaste åren.
Under julhelgen brukar försäljningen öka kraftigt men det finns en risk att marknaden mättas om trenden fortsätter.
"Det är inte realistiskt att tro att det finns utrymme för precis alla som vill tillverka öl", säger en inköpare på Systembolaget.

Det finns ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna att prova olika smaker och det finns en ökad villighet att betala mer för specialöl och premiumvarianter, säger Erika Danckwardt-Lillieström, kommunikatör på Sveriges Bryggerier.

Julhelgen är ett av årets stora ölkonsumtionstillfällen och under förra året såldes totalt 2.885 000 liter julöl, 74 procent av dessa såldes i december. Mariestads Julebrygd tog då förstplatsen på 460.000 liter. Därefter kom Falcon Julöl på 264.000 liter och Eriksberg Julöl på 184 000 liter.

Samtidigt fortsätter trenden med lokalproducerad öl från småskaliga bryggerier. De står för 5 procent av julölsförsäljningen men endast 1 procent av ölförsäljningen totalt, enligt siffror från Systembolaget.

Ett antal mikrobryggerier har lanserat julöl, eller kryddningar som passar med julmat. Det kan vara en säsongsöl som är av en mörkare eller mustigare art, säger Danckwardt-Lillieström.

Att öl från mikrobryggerier går upp relativt sett under jul kan också förklaras med att vissa mindre bryggerier har nischat in sig på exklusivare öl i mindre serier.

Man dricker hellre dyrt och man vill provsmaka sig fram, säger Danckwardt-Lillieström.

Totalt har öl från lokala och småskaliga bryggerier, både när det gäller antalet producenter och räknat i liter, exploderat på Systembolagets hyllor. 2010 sålde 30 små producenter drygt 212.000 liter öl på Systembolaget. Motsvarande siffror hittills i år är 235 producenter och drygt 2 218 000 liter.

Men varken från Systembolaget eller från branschen tror man att taket är nått.

"Vi har utrymme att fortsätta möta våra kunders ökande intresse och det ökande antalet svenska producenter. Allt kan inte finnas i alla butiker, men vi har en modell där de lokala och småskaliga produkterna får en plats på hyllan i butikerna närmast den egna tillverkningen", skriver Staffan Adin, inköpare på Systembolaget, i ett mejl till TT.

Enligt Sveriges Bryggerier startades 68 nya bryggerier i Sverige under 2016. Hittills i år är siffran 28.

Men efterfrågan är inte oändlig. Och förr eller senare nås en gräns.

"Sett till antalet bryggerier och den totala svenska ölkonsumtionen så är det inte realistiskt att tro att det finns utrymme för precis alla som vill tillverka öl, även om efterfrågan är fortsatt stor. Marknaden börjar mättas", skriver Adin.

Enligt branschen kan en framtida utveckling vara att några aktörer blir renodlade bryggerier och jobbar med bredare produkter och försöker få upp större volymer. Andra kanske kompletterar produktionen med ett pubbryggeri vilket är vanligt i städer. Motsvarigheten på landet är gårdsbryggerier.

Entreprenörerna i branschen är ofta mångsysslare.

Det finns alla sorter. Det finns de bryggerier som har en bra affärsmodell ihop med sin passion för öl. Sedan finns det givetvis mikrobryggerier där passionen för öl kanske är starkare än sinnet för affärer, säger Erika Danckwardt-Lillieström.


Innehåll från CrunchfishAnnons

Digital Cash säkrar digitala betalningar

I Sverige sker under 10 procent av alla transaktioner med fysiska kontanter. Digitala betaltjänster dominerar men kräver att uppkoppling och betalservrarna fungerar. En robust lösning bör vara oberoende av nätet. Det är här Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash kommer in.

Digital Cash har kontanternas styrka i digital form och fungerar alltid. Oavsett var man befinner sig eller om nätverk tillfälligt saknas så erbjuds en driftsäker lösning där man kan betala offline. Digital Cash skapar trygghet för företag och konsumenter genom en digital betallösning som de alltid kan lita på. 

– I ett hållbart samhälle måste man planera för scenarios där inte allt fungerar. Digital Cash ger en försäkran om att digitala betalningar alltid kan genomföras, säger Joachim Samuelsson, VD Crunchfish.

Fungerar med alla digitala betallösningar

Systemet bakom en digital betallösning är komplext och innehåller många olika komponenter. Det är en utmaning att skapa betaltjänster som har hög tillgänglighet och robusthet. Finansinspektionen har nyligen kallat bankerna till möte för att diskutera hur avbrott i Swish ska hanteras för att försäkra att tjänsten har hög tillgänglighet. Digital Cash är en naturlig lösning för att skapa driftsäker digital betalning.

Crunchfish Digital Cash-lösning xoxo.cash konkurrerar inte med digitala betallösningar utan är en viktig pusselbit för att bidra till en ökad robusthet och tillgänglighet för de lösningar som redan finns.

– Digital Cash kompletterar alla andra betallösningar. Vår lösning ger robusthet som implementeras i själva betaltjänsten. Vi finns för att man alltid ska kunna betala tryggt med den betalösning som man föredrar, oavsett vem och var man är, säger Joachim Samuelsson.

Säker arkitektur i två steg

Crunchfish Digital Cash är ett komplement till alla olika betaltjänster, antingen i mobilen eller på ett kort. Lösningen bygger på ett system som delar upp betalningsförfarandet i två steg som gör betalningen möjlig att genomföra offline på ett säkert sätt. Betalaren har ett Digital Cash-konto som senare debiteras. Kontot kan inte övertrasseras och registrerar all betalningshistorik. 

Tävlar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling

Crunchfish deltar tillsammans med Swish i PTS Innovationstävling – Betaltjänster för alla. Tjänsten möjliggör att Swish fungerar i hela landet även där mobiltäckning saknas och gör att alla människor, företag och föreningar som föredrar just Swish kan lita på att den fungerar eftersom risken för driftstörningar elimineras. PTS fattar beslut om vilka sökande som får finansiering att genomföra sitt projekt i juni 2021.

Om Crunchfish 

Crunchfish är ett fintech-bolag och teknisk pionjär med patentsökt Digital Cash-lösning som använder en betalprocess i två steg, först clearing offline följd av online settlement. Crunchfish Digital Cash plånbok gör digital betalning robust och oberoende av nätet. Den är exceptionell flexibel och kan användas med alla typer av betalningslösningar. Crunchfish är sedan 2016 noterade på Nasdaq First North Growth Market med huvudkontor i Malmö och med representation i Indien.

Crunchfish.com/digital-cash 

 

Mer från Crunchfish

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Crunchfish och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?