ANNONS:
Till Di.se

Lokal öl exploderar – men baksmälla kan komma

Antalet små lokala bryggerier har exploderat de senaste åren.
Under julhelgen brukar försäljningen öka kraftigt men det finns en risk att marknaden mättas om trenden fortsätter.
"Det är inte realistiskt att tro att det finns utrymme för precis alla som vill tillverka öl", säger en inköpare på Systembolaget.

Det finns ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna att prova olika smaker och det finns en ökad villighet att betala mer för specialöl och premiumvarianter, säger Erika Danckwardt-Lillieström, kommunikatör på Sveriges Bryggerier.

Julhelgen är ett av årets stora ölkonsumtionstillfällen och under förra året såldes totalt 2.885 000 liter julöl, 74 procent av dessa såldes i december. Mariestads Julebrygd tog då förstplatsen på 460.000 liter. Därefter kom Falcon Julöl på 264.000 liter och Eriksberg Julöl på 184 000 liter.

Samtidigt fortsätter trenden med lokalproducerad öl från småskaliga bryggerier. De står för 5 procent av julölsförsäljningen men endast 1 procent av ölförsäljningen totalt, enligt siffror från Systembolaget.

Ett antal mikrobryggerier har lanserat julöl, eller kryddningar som passar med julmat. Det kan vara en säsongsöl som är av en mörkare eller mustigare art, säger Danckwardt-Lillieström.

Att öl från mikrobryggerier går upp relativt sett under jul kan också förklaras med att vissa mindre bryggerier har nischat in sig på exklusivare öl i mindre serier.

Man dricker hellre dyrt och man vill provsmaka sig fram, säger Danckwardt-Lillieström.

Totalt har öl från lokala och småskaliga bryggerier, både när det gäller antalet producenter och räknat i liter, exploderat på Systembolagets hyllor. 2010 sålde 30 små producenter drygt 212.000 liter öl på Systembolaget. Motsvarande siffror hittills i år är 235 producenter och drygt 2 218 000 liter.

Men varken från Systembolaget eller från branschen tror man att taket är nått.

"Vi har utrymme att fortsätta möta våra kunders ökande intresse och det ökande antalet svenska producenter. Allt kan inte finnas i alla butiker, men vi har en modell där de lokala och småskaliga produkterna får en plats på hyllan i butikerna närmast den egna tillverkningen", skriver Staffan Adin, inköpare på Systembolaget, i ett mejl till TT.

Enligt Sveriges Bryggerier startades 68 nya bryggerier i Sverige under 2016. Hittills i år är siffran 28.

Men efterfrågan är inte oändlig. Och förr eller senare nås en gräns.

"Sett till antalet bryggerier och den totala svenska ölkonsumtionen så är det inte realistiskt att tro att det finns utrymme för precis alla som vill tillverka öl, även om efterfrågan är fortsatt stor. Marknaden börjar mättas", skriver Adin.

Enligt branschen kan en framtida utveckling vara att några aktörer blir renodlade bryggerier och jobbar med bredare produkter och försöker få upp större volymer. Andra kanske kompletterar produktionen med ett pubbryggeri vilket är vanligt i städer. Motsvarigheten på landet är gårdsbryggerier.

Entreprenörerna i branschen är ofta mångsysslare.

Det finns alla sorter. Det finns de bryggerier som har en bra affärsmodell ihop med sin passion för öl. Sedan finns det givetvis mikrobryggerier där passionen för öl kanske är starkare än sinnet för affärer, säger Erika Danckwardt-Lillieström.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies