1515

Lokal förankring – men kunderna är internationella jättar

Axö Consulting är fast förankrat i lilla Karlskoga, medan kunderna är internationella storföretag.

Den kombinationen har rekryteringsföretaget dragit nytta av. Med gedigen kunskap om både bolag och hemort, kan de erbjuda så mycket mer än bara ett jobb.

Foto:Ida Thunberg

Olle Öijen är Karlskogabo från födseln, en välkänd profil inom stadens basebollförening Karlskoga Bats – och han brinner starkt för sin hemort. Faktorer som har bidragit till expansionen av Axö Consulting som han startade tillsammans med kollegan Linda Axäng i början av 2017. I dag är även Tobias Björk delägare.

Alla tre hade i många år varit på stora nationella konsult- och rekryteringsföretag men såg ett behov av att jobba mer nära och långsiktigt med både kunder och kandidater. Och just Karlskoga är lite speciellt ur ett näringslivsperspektiv. Knappt 30 000 invånare men med stora, internationella bolag inom inte minst försvarsindustrin, men även inom medicinteknik, stålindustri med mera.

”Vi har en stark lokal förankring som gjorde att det kändes naturligt att starta i Karlskoga”, säger Olle Öijen.

I dag jobbar Axö Consulting bland annat med Karlskogabolag som BAE Systems, som är en av världens största koncerner inom försvarsindustrin med snart 400 anställda i Karlskoga, och Nobel Biocare som är ett världsledande företag inom tandimplantat.

”Vi har väldigt kvalificerade jobb här i Karlskoga men också stor konkurrens från andra orter”, säger Olle Öijen.

Att förstå orten, kunden och kandidaten på ett djupare plan har blivit ett lyckat recept.

”I vår bransch är man generellt duktig på att göra styckaffärer men vi vill gärna ha långsiktiga relationer. Vi vill vara mer proaktiva och delta i arbetet på strategisk nivå. Vi blir mer en helhetspartner. Vår ambition är alltid att bli expert på kunden”, säger Linda Axäng.

De tre delägarna konstaterar att branschen har ändrats mycket bara under de senaste åren.

”Det är i mycket högre grad kandidaten väljer bolag än tvärtom, som man kanske traditionellt tänker sig att det går till. Det blir mer och mer viktigt vad bolaget har för värderingar, och vilken kultur som finns på arbetsplatsen”, säger Olle Öijen.

Tobias Björk säger att de så kallade mjuka värdena tar allt mer plats.

”Det är viktigt för företagen att jobba med sina värderingar om man vill vara attraktiv på dagens arbetsmarknad.”

I detta ligger även mycket i vad själva orten har att erbjuda – inte bara arbetsplatsen.

”Jag som brinner för Karlskoga, jag vet ju vad som är bra, vad jag kan lyfta fram. Ska vi lyckas med vår rekryteringsprocess så räcker det inte bara att erbjuda ett jobb. Det måste finnas en bra sjukvård, bra skolor, och sådant som möjligheter till idrott”, säger Olle Öijen.

Linda Axäng säger att de internt skojar om att de sysslar med familjerekrytering, eftersom det måste fungera för hela familjen vid en flytt.

”Vi erbjuder gärna medföljande part ett samtal också. Ofta kan vi hjälpa till med lösningar. Vi har även en jättefin dialog med kommunen. När kandidaterna ändå åker från andra orter för samtal hos oss kan de samtidigt få en visning av skolor och bostadsområden. En gång visade vi till och med ridskolan.”

”Vi kan prata om löpspåret, badsjön och vandringsmöjligheterna. Vi blir väldigt starka ambassadörer, både för bolag och för ort.”

Olle Öijen säger att de gärna lyfter fram den enklare vardagen som Karlskoga kan ge i mötena med potentiella kandidater.

”Du får betydligt mer fritid här än på många andra platser. Du kan cykla till jobbet, hinner skjutsa till fotbollsträningen på eftermiddagen och samtidigt ha en jättespännande internationell roll på ett storbolag. Den kombinationen kan inte erbjudas på så många orter i landet.”

Ambitionen var redan från början att bli ett växande bolag, men det har gått snabbare än vad Olle Öijen och Linda Axäng förväntade sig när de startade. Sedan den 1 augusti har Axö Consulting även ett kontor i Örebro, och jobbar geografiskt över hela Mellansverige.

Mer övergripande när det gäller kvalificerad kompetensförsörjning inom industrin ser Tobias Björk en stor utmaning för Sverige:

”Förmågan att få fram ingenjörer kommer vara helt avgörande för många bolag. Det måste göras en satsning på högskolor och universitet, där man ser till att satsa på rätt typ av utbildningsplatser. Det är en otroligt viktig fråga, inte bara för bolagen utan för Sverige som land.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?