1515

Löfven: Ska det vara så svårt att stänga dörren för SD

Stefan Löfven ökar insatsen för Ulf Kristersson med ett nytt besked i regeringsfrågan. 

Foto:Johan Nilsson/TT

Statsminister Stefan Löfven, på besök i Malmö, gav på morgonen ett nytt besked på Dagens Nyheters debattsida: Den partikonstellation som får flest mandat bör utgöra regeringsunderlag.

Kan du ge besked om du skulle avgå om Alliansen blir största block?
”Valet är förhoppningsvis klart på valnatten. En tid efter sker en omröstning om statsministervalet. Vi ska ha lite is i magen och då får man ta den tiden som det krävs för att bedöma den situationen”, säger Stefan Löfven och pekar på att det centrala är att man får sin politik genom riksdagen. 

Med den kastade handsken som – om opinionsläget inte ändras dramatiskt också innebär att Alliansen måste luta sig på SD – anser Stefan Löfven att det vore rimligt med ett motbud. 

”Om jag leder en konstellation som är större kan inte borgerligheten säga att de ändå ska bilda regering om de är mindre”, säger han. 

Är ditt besked ett sätt att höja insatsen för Ulf Kristersson?
”Jag tycker det är märkligt att fyra borgerliga partier har så förbaskat svårt att stänga dörren till ett parti som hotar medier, som skrämmer minoriteter, som säger att samer och judar inte kan vara svenskar, som säger att muslimer antagligen inte kan vara riktiga människor, som vill förstöra EU-samarbetet, som vill ta jämställdheten tillbaka decennier.”

Borde det inte göra avtryck på regeringsbildningen att SD för en borgerlig ekonomisk politik?
”Jo, det är därför jag säger att allt samarbete eller beroende av Sverigedemokraterna är fullständigt uteslutet för mig.”

”Det är tydligt att Sverigedemokraterna, förutom sina rötter i rasism och nazism, är ett rejält högerparti som vill sänka skatterna mest för dem som tjänar mest, som vill låta vinster i välfärden gå ohämmat till riskkapitalister, som vill göra det lättare att säga upp folk. Det är ett rejält högerparti.”

Moderaterna i Malmö är beredda att samverka med Sverigedemokraterna, det är en chans för dem att bryta ett 24-årigt maktinnehav?
”Det är möjligt att det passar för Moderaterna, det passar inte för Socialdemokraterna. Det är samma sak på riksplanet.”

Är du beredd att ge Jonas Sjöstedt en plats i en regering?
”Jag sitter inte och funderar på det nu”, säger han. 

”Endera formar man majoriteter i riksdagen av olika slag eller så samarbetar man i regeringen. Där tänker jag faktiskt ha det handlingsutrymmet att agera efter valet”, säger han, men utesluter i nästa andetag bara SD och Moderaterna i en S-ledd regering.

Hur påverkar det dina chanser att vinna Centern och Liberalerna för någon form av samarbete – de är ju stora skattesänkarpartier – om Jonas Sjöstedt en del av ditt regeringsunderlag?
”Mitt svar är att vi ska avvakta resultatet.”

”Det handlar inte bara om vem utan vilken blir politiken”, säger han.


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?