1515

Löfven: Viktigast att vi håller ihop

Fyra minuter tog det — sedan var rest-EU:s ledare överens om sitt förhandlingsmandat kring Storbritanniens utträde ur EU.

Enighet är modeordet i Bryssel.

Stefan Löfven.
Stefan Löfven.Bild:TT

"Vi är överens om att vi håller ihop inom EU och sätter medborgarnas, företagens och medlemsstaternas intresse främst. Vi ska ha en fast och rättvis hållning i de här förhandlingarna", säger statsminister Stefan Löfven (S) efter lördagens extrainsatta toppmöte.

Inne i den skinande nya Europabyggnaden i Bryssel var ledarna för de 27 medlemsstater som blir kvar när Storbritannien lämnar EU samlade för att klubba igenom sitt förhandlingsmandat.

"Vi var redo efter fyra minuter. Det är väldigt lovande", säger permanente rådsordföranden Donald Tusk på sin presskonferens efter mötet - som dock pågick ett bra tag till efter de enande minuterna, då ledarna också gavs tillfälle att tycka till om innehållet.

Förhandlingsmandatet består av sju sidor med 26 punkter som i grova drag går igenom ordningen för hur förhandlingarna ska gå till och vilka principer som ska gälla.

Tanken är att förhandlingarna sedan ska inledas med att först och främst reda ut själva "skilsmässan": om vilka regler som ska gälla för EU-medborgare i Storbritannien och britter i övriga EU, och om vem som ska betala vad.

"Britterna ska betala för de åtaganden som är gjorda naturligtvis inom EU-medlemskapet, vilket också är ett sätt att värna svenska skattebetalares pengar", säger Löfven.

Olika utredningar har talat om att det kan kosta britterna över 60 miljarder euro att lösa ut sig från unionen. Fast officiellt vill inte EU-ledarna tala siffror ännu.

"Jag känner inte till någon summa ännu", hävdar Tysklands förbundskansler Angela Merkel på sin presskonferens.

Förhoppningen är att förhandlingarna på allvar ska komma igång så fort som möjligt efter det brittiska nyvalet den 8 juni. Bedömarna gissar på åtminstone en förhandlingsrunda i juli, varpå de svårare bitarna kan tas tag i under hösten.

Stefan Löfven hoppas att besked ska kunna ges redan i höst om vilka villkor som väntar för exempelvis de 100.000 svenskar som just nu bor i Storbritannien.

Samtidigt avvisar han med emfas tanken på att EU skulle vara ute efter att straffa Storbritannien för deras önskan att utträda.

"Det finns inga sådana tendenser över huvud taget i den här diskussionen. Alla vill ha en god relation. Vi ser att det här är komplext och svårt och vi skulle helst inte velat ha den här processen. Men nu har vi den och vill eftersträva en bra relation med Storbritannien också när de har lämnat", säger Stefan Löfven.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?