1515
Annons

Löfven till Rohani: Jag fördömer nedskjutning

Statsminister Stefan Löfven (S) fördömer nedskjutningen av passagerarflygplanet i Teheran i ett telefonsamtal med Irans president Hassan Rohani.

Av de 176 människor som omkom var 17 hemmahörande i Sverige.

Foto:Peter Klaunzer

Löfven kräver att de anhöriga har rätt att ”skyndsamt få ansvaret för nedskjutandet klargjort, och att Iran måste ta fullt ansvar även i relation till de drabbade”, skriver statsministerns pressekreterare Gösta Brunnander i ett mejl till TT.

Rohani lovar å sin sida att Iran ska samarbeta ”till fullo”.

Löfven fördömer även Irans robotattack mot amerikanska baser i Irak tidigare i veckan. Attacken riktades mot den internationella närvaro i Irak, där Sverige är en del av, konstaterar Löfven. Han manar Iran till återhållsamhet och ”konkreta steg” för att minska spänningarna i regionen.

Sverige ska förstärka ambassaden i Teheran med extra konsulär personal efter nedskjutningen av det ukrainska passagerarplanet. Enligt utrikesminister Ann Linde (S) handlar det till exempel om att se till att få hem kvarlevor av offren, om frågor som berör kompensation till anhöriga och om att se till att anhöriga får tillgång till information om flygkraschen.

”Vi bedömer att vi måste ha personer på plats i större utsträckning än vad vi har i dag”, säger Linde.

När extrapersonalen kan vara på plats är oklart. Tjänstemännen har ännu inte fått visum, men det kan handla om någon dag.

Kommer regeringen att stödja anhörigas skadeståndskrav på Iran?

”Vi har ju sagt att de anhöriga ska få kompensation, men hur det går till, det är ju via försäkringsbolag och via beslut som följer av internationella konventioner. Så jag kan inte gå in som regeringsrepresentant och säga att det ska vara det ena eller det andra, men vi stödjer de här kraven”, säger Linde.

I sitt tal på Folk och försvars rikskonferens i Sälen upprepade utrikesministen kravet på att Iran tar ”fullt ansvar” för nedskjutningen av flygplanet i veckan.

”Vi kräver nu att Iran tar fullt ansvar – i relation till de drabbade – och för att den fortsatta utredningen av händelsen sker skyndsamt fullständigt och transparent”, sade hon.

De kraven har Löfven nu framfört personligen till Rohani.

”Den nationella expertis som Sverige och övriga drabbade länder har rätt att bidra med måste beredas fullständig insyn i utredningen”, sade Löfven i samtalet.

Statens haverikommission (SHK) har utsett avdelningschefen Peter Swaffer till expert i ärendet och utredningsordförande för svensk del är Helene Arango Magnusson.

Vid nedskjutningen omkom 176 människor, varav 17 med hemvist i Sverige.

Ann Linde säger till TT att eventuella ytterligare sanktioner mot Iran med anledning av nedskjutningen av passagerarplanet är en senare fråga. Frågan ska enligt henne diskuteras inom EU och av de länder som drabbats.

Linde säger att det viktigaste just nu är att se till att utredningen klarlägger hur nedskjutningen gick till, att Sverige får skicka experter till platsen och att anhöriga får det bistånd som behövs.

Linde säger också att hon på söndagsmorgonen fick en lång text av Irans utrikesminister, där han ber om ursäkt och försäkrar att utredningen ska bli fullständig och att man ska stödja offrens familjer.

”Men det är ord. Nu gäller det att det följs av handling”, säger Linde.

Utrikesdepartementet har kallat till sig Irans ambassadör i Stockholm för ett samtal på måndag.

Ett par dagar före nedskjutningen dödade USA den iranske generalen Qassem Soleimani i Irak. Linde kallade attacken för ”attentat” sitt tal.

Hon betonade dock att regeringen ännu inte tagit ställning till om den amerikanska aktionen var ett brott mot folkrätten eller inte.

”Vi är inte där än. Nu har USA skickat in en motivering till FN:s säkerhetsråd, enligt artikel 51, som man ska titta på där. Där är vi naturligtvis med och sedan får vi se vad det blir för bedömningar.”

 


Innehåll från MetaAnnons

3 strategiska steg för att sälja livsmedel och mat i en digital värld

Svensk e-handel fortsätter att växa från rekordhöga pandeminivåer. I livsmedelsbranschen tar nya aktörer som taxi- och matkasseföretag marknadsandelar. Nya tider kräver nya metoder – här är Metas, före detta Facebook, bästa tips för att lyckas.

Under 2020 växte svensk e-handel med 49 procent enligt den årliga undersökningen E-barometern. Många väntade sig en tillbakagång i takt med att samhället öppnade, men när den första halvan av 2021 summerades visade sig en fortsatt ökning på 16 procent. I sin rapport ”The State of Grocery Retail 2021” rapporterar McKinsey om tillväxtnivåer av e-handel i Europa inom dagligvaruhandeln på 55 procent under 2020. Sverige sticker ut med den högsta tillväxten i Europa på hela 95 procent.

Johnas Liljegren, ansvarig för retail på Meta i Sverige, poängterar att pandemin inte är över än, men att företagets data pekar på att den snabbt accelererande digitaliseringen kommer fortsätta i samma riktning.

– Många beteendeförändringar hänger kvar och vissa har sannolikt permanentats. Att mycket av vår inspiration och kommunikation med varandra kommer från Metas plattformar var en trend innan pandemin men den accelererades som så mycket annat. Vi ser idag eller framåt inget trendbrott där, även om tillväxten möjligtvis mattas av, säger han.

En undersökning av undersökningsföretaget YouGov från våren 2021 visade att hela 89 procent av svenskarna hade handlat matvaror online under de senaste sex månaderna. Prisvärdhet, bekvämlighet och utbud av produkter var de faktorer som mest sannolikt påverkade hur, och från vem, man väljer att konsumera sina dagligvaror. God service var den mest avgörande orsaken till att återkomma till samma handlare vid nästa köptillfälle. 

Johnas Liljegren menar att utvecklingen där nu en majoritet av svenskarna testat onlinehandel, även inom detaljhandeln, ställer högre krav på företag. Faktorn bekvämlighet var tidigare starkt kopplad till närhetsprincipen, men hur påverkas den nu när bekvämlighet också innefattas av nya distributionsmöjlighet?

Produktutbudet och att agilt marknadsföra det som finns tillgängligt ställer också högre krav på minskade ledtider för sin kommunikation. Det är av extra stor vikt då hela 27 procent i YouGov-undersökningen säger att nackdelen med att handla mat online är att produkterna ibland är slut eller inte finns tillgängliga.

– Nya vanor och beteenden hos oss som konsument, här genom ett ökat digitalt beteende, påverkar de förväntningar vi har på de bolag eller varumärken vi vänder oss till. Det som var nytt igår blir en lägstanivå idag som alla bolag behöver förhålla sig till, säger Johnas Liljegren.

Nya aktörer breddar branschen

Digitaliseringen har gjort livsmedelsbranschen mer splittrad än någonsin och en person på jakt efter mat har många vägar att gå. Du kan beställa matkassar och matvaror från de klassiska livsmedelskedjorna, men även av branschledande onlineföretag och supernischade tjänster. Samma matvaror kan beställas som kompletteringar till take away-maten – eller i vissa fall tillsammans med bokleveransen. 

Ett resultat av den ökade konkurrensen är, förutom kraven på god service, även högre krav på hur företag och varumärken kommunicerar med sin målgrupp. Tidigare nämnd YouGov-undersökning visar att svenskar är ovanligt tillåtande och mottagliga för personaliserad reklam – jämfört med andra länder upplever de den mycket mer hjälpfull än påträngande. Johnas Liljegren ser matkasseföretagens framgång som ett typiskt tecken i tiden där produkten, marknadsföringen och communitybyggandet går hand i hand.

– Vi ser i våra data att kunder efterfrågar inspiration och enkelhet, vilket gett matkassar marknadsandelar från lösplock. Plattformar som Instagram inspirerar via stora matkonton, men även genom matrelaterade inlägg man får från sina vänner. Här finns stora möjligheter att bygga varumärke, lojalitet och ta marknadsandelar för den som vågar tänka nytt, säger han.

Tre strategier som säljer och bygger varumärke

Så till den stora frågan: hur ska varumärken och företag agera för att lyckas med sin marknadsföring och i slutändan få fler kunder och högre marginaler? Meta sammanfattar svaret med tre strategiska grundpelare som marknadsförare bör vara särskilt uppmärksamma på. Det handlar om de allmängiltiga mänskliga behoven gemenskap, lätthet och glädje. Med de tre orden som ledstjärnor finns alla möjligheter att lyckas digitalt. 

– Den grundläggande insikten handlar om hur vi som konsumenter vill, och kan, bygga våra egna konsumtionsmönster som varumärken och företag får rätta sig efter. Det kräver andra typer av värdeskapande och relationsbyggande aktiviteter från företagen, säger Johnas Liljegren.

Johnas Liljegren om de tre strategiska pelarna:

Gemenskapen, att skapa en communitykänsla, är nära förknippad med mat. Vi intresseras av mat som aldrig förr och vänder oss till varandra i digitala miljöer för inspiration och sällskap. Guinness förde samman rugbyälskare i en livesänd ”cook-along”, Mars M&M skapade en virtuell Halloween med tillhörande Instagram AR-filter och listan på matrelaterade välgörande initiativ under pandemin tycks aldrig ta slut. Hur kan ditt varumärke eller företag bli en del av ett community eller skapa ett eget?

Lätthet handlar om att minska friktionen i alla steg. Det ska vara lätt att köpa dina tjänster och varor. Toleransen för långsamma tjänster är låg, antalet konverteringar på en webbplats kan minska med hela 20 procent för varje sekunds fördröjning och allt fler varor och tjänster kan nu köpas med under en timmes leveranstid. Tjänster som Instagram och Facebook Shop som möjliggör köp via sociala medier eller rika annonsformat som Instant Experience driver den sömlösa och friktionslösa utvecklingen framåt. 

Glädje är en ofta underskattad och underutnyttjad del av kundupplevelser och marknadsföring. Nästan hälften av de mest älskade varumärkena i USA är kopplade till mat och dryck enligt undersökningen Morning Consult’s Most Loved Brand. Och när omvärldsbevakningstjänsten Sprinklr analyserade miljontals matrelaterade konversationer i sociala medier så var glädje den klart vanligaste känsla som förmedlades. I samma undersökning såg man även en dubblering av positiva mat- och dryckupplevelser i samband med intensiva utbrott under pandemin. Människor finner glädje i sina mat- och dryckupplevelser och de varumärken som kan bli en del av det har mycket att vinna.

Vill du veta mer om hur du kan ta ditt företag framåt med hjälp av Meta? Läs mer på Meta For Business

Mer från Meta

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Meta och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?