1515
Annons

Löfven om vaccineringen: "Inte viktigt om vi är etta, trea eller sjua"

Statsminister Stefan Löfven (S) anser inte att vaccineringen i Sverige går långsammare än i andra EU-länder.

”Det är inga dramatiska skillnader”, säger han.

Statsminister Stefan Löfven (S).
Statsminister Stefan Löfven (S).Foto:Henrik Montgomery/TT

Att Danmark ligger något före i statistiken tror Löfven bland annat kan hänga ihop med geografin.

”De har halva sin befolkning inom tio mils radie från Köpenhamn. Det gäller inte riktigt i Sverige”, säger han.

”Det kan skilja i inrapportering också. Så den där skillnaden är inte exakt.”

Enligt den statistik som regeringen hänvisar till – från EU:s smittskyddsmyndighet (ECDC) – ligger Sverige på delad sjunde plats i EU.

”Jag är inte orolig och det är kanske inte det som är det allra viktigaste”, säger Löfven.

”Vi gör detta i så snabb takt vi kan, om sedan detta innebär att vi kommer etta, trea eller sjua tycker jag är underordnat”, fortsätter Löfven.

Enligt ECDC:s statistik från den 10 februari är det lite som skiljer EU-länderna åt i vaccinationstakt. De flesta har vaccinerat runt 3–4 procent av befolkningen med minst en dos. Malta sticker dock ut med en högre andel vaccinerade och bland andra Bulgarien, Estland och Lettland sticker ut åt andra hållet. 

Moderatledaren Ulf Kristersson är däremot oroad över vaccinationstakten i Sverige.

”Nu ringer varningsklockorna igen”, säger han.

På statsministerns frågestund i riksdagen lyfte Kristersson problem med de pågående vaccinationerna i Sverige.

”Den nationella vaccinationen fungerar inte som den ska”, sade han.

Kristersson uppgav att regionerna fick informationen alldeles för sent om att tusentals doser var försenade. Han pekade också på att den nya ”komplicerade” vaccinprioriteringen inte i förväg diskuterades med regionerna.

Löfven menar att förseningarna som har uppstått beror på läkemedelsföretagen.

En utmaning är att vaccindoserna ska levereras så fort de producerats. Eftersom det inte finns någon buffert är störningar i leveranserna svåra att förutse.

”Ett antal företag har inte kunnat upprätthålla de planer som är uppgjorda och avtal som skrivits. Man har helt enkelt levererat för lite. Då drabbar det också Sverige”, sade statsministern. 

Inför statsministerns frågestund i riksdagen svarade Kristersson på journalisters frågor om Danmarks vaccinationsplan.

”Exakt vad Danmark gjort vet jag inte, men det är väl ganska uppenbart att de kommit längre än Sverige”, sade Kristersson.

Han anser att Sveriges problem är ytterligare ett exempel på ”svag ledning av ett riktigt stort och komplext system.”

Kristersson anser dessutom att Sverige, utöver EU:s upphandling av vaccin, på egen hand borde ha tecknat sig för vaccinleveranser.

”Vi la alla ägg i samma korg. Vi borde ha köpt eget vaccin tidigt”, sade han.

”Sverige kunde ha gjort precis som Storbritannien, tidigt gå in och köpt möjligheter att få vaccin så fort det var godkänt. Det gjorde inte Sverige.”

Löfven beskriver EU:s gemensamma upphandling som ”enastående”.

”Det är ett enormt genombrott och stor framgång för samarbetet och för forskningen”, sade statsministern.

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Höga virushalter i Göteborgs avloppsvatten

Nivån av coronaviruset i avloppsvattnet i Göteborg är fortsatt förhöjd, rapporterar 

Sveriges Radio Vetenskapsradion.

Enligt resultaten är andelen virus ungefär lika hög som vid de första virusvågorna.

Mätningarna, som genomförts av Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, sträcker sig fram till den 28 augusti och visar även att halten av sars-cov-2 inte längre går ner i botten mellan uppgångarna.

Enligt resultaten gör också kurvan för de uppmätta virusnivåerna i avloppsvattnet en sväng uppåt den senaste veckan.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera