ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Handelskriget

Löfven om handelskriget: "Vi kan inte stå och titta på"

  • Foto: Erik Simander/TT

LULEÅ. Oron växer för ett fullskaligt handelskrig. Nu förbereder sig regeringen för ett scenario där fordonsindustrin blir indragen. 

”Vi tittar på vad som kan komma att hända. Vi ska inte hamna i en situation som vi hade 2008-2009 igen”, säger statsminister Stefan Löfven.

Solen sken när statsminister Stefan Löfven (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) var i Luleå för att ta första spadtaget i jättesatsningen Hybrit, som ska göra det möjligt att tillverka stål helt utan koldioxidutsläpp.

Stämningen var uppsluppen och företrädare för de deltagande bolagen, SSAB, LKAB och Vattenfall slog fast att projektet kan göra Sverige världsledande inom ren stålproduktion. 

Samtidigt finns på kort sikt ett mörkt orosmoln över branschen. Risken för ett fullskaligt handelskrig mellan USA och viktiga ekonomier som EU och Kina kan inte längre avfärdas. Det kan få svåra följder för Sverige. 

”Handelskrig är ett starkt ord, men det är klart med de åtgärder som USA vidtagit riskerar vi hamna i en spiral som är väldigt olycklig för Sverige. Exporten motsvarar 50 procent av BNP så om världshandeln fungerar sämre riskerar det att slå hårt mot svensk ekonomi”, säger Stefan Löfven till DI. 

USA:s president Donald Trump har hotat med 25-procentiga skyddstullar på importerade fordon, vilket skulle drabba stora delar av svenska industrin. Nu tittar regeringen på hur Sverige ska kunna möta ett scenario där bilindustrin blir indragen. 

”Fordonsindustrin är oerhört viktig och det är därför som regeringen förbereder oss och tittar på vad som kan komma att hända. Vi ska inte hamna i en situation som vi hade 2008-09 igen”, säger Stefan Löfven. 

Statsministern vill dock inte säga vilka åtgärder som i så fall skulle kunna bli aktuella. 

”Vi måste ha i åtanke att om det här blommar ut så måste vi ha beredskap för det.”

Stefan Löfvens bedömning är att risken för ett utvidgat handelskrig ökat eftersom USA:s president Donald Trump sagt sig vara beredd att införa nya tullar om EU svarar. Att EU helt avstår motåtgärder är dock inget alternativ, menar Stefan Löfven. 

”Vi kan inte bara stå och titta på om vi blir attackerade med tullar, det går inte. Samtidigt måste vi försöka hålla i gång dialogen med USA”.

För gruvjätten LKAB är USA en relativt liten marknad. Ändå är koncernchefen Jan Moström bekymrad över effekterna av ett utvidgat handelskrig. 

”Stålet som används i Sverige kommer på ett eller annat sätt från våra gruvor. Det är klart att vi blir påverkade indirekt. Den andra delen är påverkan på den globala ekonomin, att folk blir tveksamma till att investera och konsumera”, säger han. 

SSAB:s koncernchef Martin Lindqvist varnar för att stålmarknaden riskerar att regionaliseras, men menar att bolaget står väl rustat även i oroliga tider. 

”SSAB är det europeiska stålföretag som i relativa termer kommer bäst ur det här. 90 procent av det vi säljer i Nordamerika tillverkar vi i USA. De produkter vi exporterar från Sverige och Finland är i många stycken världsunika och där finns det inga alternativ”, säger han. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer