1515

Löfven om extraval: ”Man kan aldrig vara säker”

Stefan Löfven ser med tillförsikt på ett eventuellt extraval efter misstroendeomröstningen på måndagen, men han vill inte säga med säkerhet att S kommer kunna bilda regering efter extravalet.

”Jag känner en stark position utifrån den riktningsförändring vi gjort”, säger Stefan Löfven.

Foto:Amir Nabizadeh/TT

På måndag kan riksdagen avsätta Stefan Löfven som statsminister.

Än vill Stefan Löfven inte säga om han då kommer att sondera för att försöka bilda ny regering, eller om han kommer utlysa extraval.

Eftersom mandatfördelningen är densamma som efter valet 2018, som resulterade i att Alliansen sprack och att januariavtalet signerades, pekar mycket på att det blir en svår uppgift att bilda regering – oavsett vem som får uppgiften.

På frågan om vilka alternativ Stefan Löfven har, svarar han att han vill hålla på beskeden tills efter omröstningen på måndag.

”Vi får återkomma till det. Nu är vi i en situation med en omröstning på måndag och vi får agera därefter”, säger han.

Opinionsläget är just nu ytterst osäkert. MP och KD balanserar på gränsen till att åka ur riksdagen, L har under en längre tid legat en bra bit under fyraprocentsspärren.

M, KD och SD samlade i SCB:s stora opinionsmätning i maj 45,8 procent av väljarna.

S landade på 28,2 procent och kommer få svårt att bilda regering där C och V måste komma överens.

Inte minst mot bakgrund av striden kring misstroendeomröstningen och förslagen om fri hyressättning i nyproduktion.

Trots det osäkra läget är Stefan Löfven övertygad om att han och S kommer kunna bilda regering efter ett extraval under hösten 2021.

”Vi har sett hur vi har kunnat vrida landet i rätt riktning”, säger Stefan Löfven och nämner tillskott till välfärden, pensionshöjningar och klimatinsatser.

I flera mätningar har frågor om migration, integration, lag och ordning och arbetslösheten förts upp som viktiga frågor för väljarna.

En stigande arbetslöshet, en ökad upplevd oro och stora integrationsutmaningar är punkter som Stefan Löfven inte väljer att nämna på frågan om varför S skulle vinna ett extraval.

Till exempel har arbetslösheten ökat från cirka 8 till 9 procent under den senaste mandatperioden, som haft en rejäl högkonjunktur, och allt fler människor är långtidsarbetslösa.

Men det hindrar inte Stefan Löfven från att se framför sig en vinst i ett eventuellt extraval.

”Vi har mycket på programmet, en vilja att fortsätta ta landet framåt och vi har kvitton på vad vi åstadkommit sedan vi tillträdde 2014”, säger Stefan Löfven.

Du är säker på att ni vinner ett extraval?
”Man kan aldrig vara säker. Det är väljarna som avgör. Jag känner en stark position utifrån den riktningsförändring vi gjort, som visar att det går att göra saker som stärker samhället tillsammans.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?