1515
Annons

Löfven markerade mot Ryssland i FN-tal: ”Allvarliga brott”

Statsminister Stefan Löfven markerade mot Rysslands agerande i Ukraina samt krävde svar om förgiftningen av den ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj. Detta i sitt tal inför FN:s generalförsamling på lördagskvällen.

Statsminister Stefan Löfven.
Statsminister Stefan Löfven.

Att pandemin är ett hot mot internationell fred och säkerhet var ett av flera budskap i statsministerns digitala tal inför förenta nationernas ledare.

”Rysslands olagliga annektering av Krim och Sevastopol och aggression i östra Ukraina utgör allvarliga brott mot internationell lag, utmanar global säkerhet och orsakar mänskligt lidande”, sade Löfven.

Han krävde även att Ryssland utreder förgiftningen av den ryska oppositionsledaren Aleksej Navalnyj.

”Den ryska regeringen måste undersöka mordförsöket grundligt och öppet. De ansvariga måste ställas inför rätta”.

Löfven sade också att Sverige ser oroligt på situationen i Belarus efter valet den 9 augusti.

”Som varken var fritt eller rättvist. Den ökade repressionen mot fredliga demonstranter, journalister och oppositionsledare är oacceptabelt”.

Statsministern konstaterade att coronapandemin illustrerar vikten av att stärka internationella samarbeten och FN, samtidigt som polariseringen i världen ökar.

”Tider som dessa testar våra samhällens motståndskraft och vårt internationella samarbete. Mer än någonsin behöver vi arbeta tillsammans i solidaritet”.

Samtidigt har pandemin skapat möjligheter för att stärka samarbetet mot ett modernt och inkluderande FN, fortsatte statsministern.

”Vi har nu den sällsynta möjligheten att bygga bättre samhällen. Samhällen som är mer motståndskraftiga. Vi har möjlighet att gemensamt adressera de gemensamma utmaningarna. Pandemin, klimatkrisen, ökad ojämlikhet, överträdelser mot internationell rätt och hot mot den internationella freden”.

Löfven lyfte klimatförändringarna som en av världens mest angelägna frågor.

”Vi måste omforma våra samhällen och sänka utsläppen. Sverige strävar efter att vara den första fossilfria välfärdsnationen men välkomnar all konkurrens för att slå oss om den platsen”.

Statsministern passade också på att deklarera att Sverige stödjer WHO:s ledarskap mot covid-19 samt samarbetet mellan flera nationers världsledare att säkra en rättvis och global tillgång till ett framtida vaccin.

”Ingen är säker förrän alla är säkra. Att säkra tillgång till vacciner är en global utmaning som kräver internationellt samarbete och solidaritet”.

Det blågula talet berörde också uppföljningen av FN 75, den generalförsamlingsresolution som antogs i veckan i samband med FN:s 75-årsjubileum, som Sverige och Qatar förhandlat fram. Den är tänkt att bana väg för FN-reformer samt hållbar utveckling och konfliktlösning.


Innehåll från FujitsuAnnons

Vinn kampen om talangerna – med smart och stöttande arbetsplats

Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.
Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Efter två års pandemi kämpar många företag med att hitta formerna för det nya normala – en hybrid arbetsmodell som ger full flexibilitet för medarbetaren och driver verksamheten framåt i en snabbt föränderlig värld.

– Vi hjälper organisationer att skapa smarta digitala arbetsplatser för alla, både tjänstemän och personal i frontlinjen, säger Mathias Åberg, chef för konceptet Work Life Shift vid Fujitsu Sweden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift 

Pandemin har accelererat transformationen mot en hybrid värld där data, tillgångar och personal finns på alla möjliga platser. Det skapar nya möjligheter och utmaningar på våra arbetsplatser.

En källa till frustration är att företagens it-system ofta ligger spridda i flera olika miljöer. Det innebär en komplexitet som gör det svårt att dra nytta av systemen på ett smidigt sätt. I värsta fall blir de istället en distraktion som tar fokus från kärnuppdraget.

– Medarbetarna har ju valt sin arbetsgivare för att få jobba med något de tycker är spännande, utvecklande och roligt. Då vill de också känna att de bidrar och får fokusera på uppdraget som de är anställda för att utföra. Man vill till exempel inte sitta och tidrapportera i en massa krångliga system, eller behöva logga in på flera olika ställen för olika uppgifter, säger Mathias Åberg på Fujitsu Sweden.

Han leder företagets satsning på konceptet Work Life Shift, en hybrid arbetsmodell tänkt att ge alla medarbetare den flexibilitet de behöver i just sin roll och uppgift. Det gäller såväl läkaren som sitter på sängkanten med en patient, som butikspersonal som rör sig bland klädintresserade kunder för att prata mode och färgval.

– De vill inte vara låsta vid kassan för att ta betalt eller tvingas gå till en dator på kontoret för att få information, när de har som uppdrag att vara ute hos kunder eller vårdtagare och delge sin expertis i alla möjliga situationer. Vi hjälper företag att implementera en modern digital arbetsplats för hela organisationen, även personal i frontlinjen, så att de kan utveckla sin service och roll gentemot kund, säger Mathias Åberg.

Ökad delaktighet och engagemang

Det här är en typ av yrkesgrupper som länge varit lite förbisedd i digitaliseringen, menar han. Historiskt har mycket gjorts inom tillverkningsindustri med stöd av robotar och automation, och för tjänstemän med digitala stödverktyg.

– Nu slås de här två utvecklingsspåren ihop, vilket möjliggör leverans av lösningar till alla typer av roller. Med digitalt stöd som man har lätt tillgång till – oavsett om man använder en dator, surfplatta, smartwatch eller annan digital enhet – kan både tjänstemännen och frontlinjens experter utveckla affären och kundupplevelsen i just sin del av processen. Det ger ökad delaktighet och engagemang hos medarbetarna, vilket i förlängningen även driver kundernas engagemang, säger Mathias Åberg och poängterar att det här är avgörande i en tid då många branscher har svårt att hitta och behålla kompetens:

– Det gäller att förstå vad som verkligen engagerar medarbetarna, se till att ta vara på detta och låta specialisterna driva utvecklingen mot företagets uppsatta mål – utan onödiga tidstjuvar. Och det gör man bäst genom att ta bort repetitiva administrativa arbetsuppgifter, minska antalet system som man interagerar med och använda rätt kommunikationssätt och kanal för rätt budskap med hjälp av digitala samarbetsplattformar.

Kräver ett helhetsperspektiv

Lätt i teorin, men desto svårare att få till i praktiken, inte minst när oro i omvärlden gör att det som är rätt i dag kan vara fel imorgon. Företag behöver vara förberedda på att ställa om snabbt och fortsätta driva innovation för att öka sin konkurrenskraft även när förutsättningarna förändras. För vissa är det en överlevnadsfråga, vilket inte minst visade sig under pandemin då många företag tvingades ändra sina sätt att arbeta. Det har gett lärdomar att ta med sig inför kommande utmaningar.

En internationell undersökning som Fujitsu förra året genomförde i samarbete med Harvard Business Review visar till exempel att 89 procent av de tillfrågade förväntar sig att deras organisationer ska anta en hybrid arbetsmodell. 61 procent uppger att det varit en måttlig eller betydande utmaning att upprätthålla arbetsplatsrelationer under det senaste årets distansarbete. Och 46 procent förväntar sig att deras organisation framöver kommer att konfigurera om kontorets utformning.

– Avgörande för att lyckas är att se införandet av en modern digital arbetsplats som en förändringsresa – inte bara en teknik. Detta kräver ett helhetsperspektiv med fullt fokus på såväl människor som processer och företagskultur. Vi har verktyg och strategier för att bistå företag i den här resan, och gör ofta implementeringen tillsammans med HR-avdelningen, säger Mathias Åberg och framhåller fördelarna med att köpa en digital arbetsplats som tjänst:

– Det innebär att vi som leverantör tar över en stor del av det tekniska underhållet av infrastrukturen, och ser till att hålla den uppdaterad i en moder molnmiljö som säkerställer att informationen är skyddad på rätt sätt. Företagens egna it-avdelningar kan då använda den frigjorda tiden till att fokusera mer på de applikationer som skapar värde för kunden.

Läs mer om Fujitsu Work Life Shift  

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?