Annons

Löfven höjer insatsen i vinster i välfärds-frågan

S-ledningen ökar nu pressen på V inför de stundande förhandlingarna i vinstfrågan. Regeringen vill utesluta sjukvården från vinstregleringen och göra skolvinsterna till konfliktfråga. Samtidigt uppger S-källor att alliansen kan portas från samtalen.

Bild:TT

Efter att Reepalu-utredningen presenterades för två veckor sedan har processen kring vinst i välfärden gått in i ett nytt skede.

Samtidigt som den omdiskuterade utredningen är ute på remiss ska förhandlingar inom kort inledas mellan regeringen och Vänsterpartiet om hur Ilmar Reepalus förslag ska hanteras.

Di har tagit del av regeringens strategi i frågan, och det är tydligt att man från Socialdemokraterna nu höjer insatsen för att få Vänsterpartiet att göra eftergifter.

För S-ledningen är det viktigt att den stora privata sjukvårdssektorn inte omfattas av det föreslagna vinsttaket.

”Vi kan konstatera att intresset för ett vinsttak är begränsat bland landets sjukvårdspolitiker. Det finns en rad regelverk och system som är bättre lämpade för att reglera den privata vården än ett vinsttak”, säger en tung regeringskälla till Di.

Den S-märkta manövern syftar egentligen inte till att öka förutsättningarna att driva igenom ett vinsttak i riksdagen. Den möjligheten bedöms ändå som närmast obefintlig efter det att alliansen och SD sagt bestämt nej. Det handlar snarare om slaget om opinionen och att lägga grunden inför valet 2018. Socialdemokraterna vill enligt vad Di erfar rikta allt fokus på skolan och skolvinsterna, och kan även tänka sig att omsorgen omfattas av vinsttaket.

”Det är framför allt sjukvårdsektorn som vi vill undanta. När det gäller skolan har vi ett enormt folkligt stöd”, säger källan.

Man hoppas nu kunna få med sig Vänsterpartiet på andra kvalitetsregleringar av just sjukvården. Än så länge har dock V-ledningen sagt bestämt nej till detta, och partiet har också villkorat sitt stöd för regeringen med att ”vinstjakten stoppas” i hela välfärdssektorn.

Det är civilminister Ardalan Shekarabi (S) som har vinstfrågan på sitt bord, men den är så känslig att även statsminister Stefan Löfven och finansminister Magdalena Andersson är involverade.

Skulle budgetsamarbetet med Vänstern spricka är det fullt tänkbart att regeringen faller under nästa år eftersom det då räcker med att SD och KD röstar på Moderaternas budgetmotion i riksdagen för att den ska övertrumfa en S-MP budget.

Regeringen har redan tidigare bjudit in allianspartierna till överläggningar om hur Reepalu-utredningen ska implementeras. Men irritationen på Rosenbad är sedan allianspartierna, som man ser det, spelat ett fult spel i regionfrågan.

”De måste visa att det finns en genuin vilja att göra upp för att vi ska sätta oss vid förhandlingsbordet. Som vi bedömer det saknas den nu. Man vill inte ge oss ytterlige en blocköverskridande uppgörelse innan valet”, säger en regeringskälla.

Hur det än blir med förhandlingarna med alliansen, kommer viktiga delar av Reepalu-utredningen sannolikt att gå igenom riksdagen.

Mycket av det som lades fram, som inte rör vinsttaket, kan alliansen förmodligen svälja och det har också tidigare utretts av Ägarprövningsutredningen.

Det handlar bland annat om tuffare regler och prövningar för att få tillstånd att verka inom välfärdssektorerna och att öka tillsynen.

”Sedan kommer vi också att lägga fram en proposition om vinsttak som av allt att döma kommer att falla i riksdagen, men då har vi ett färdigt underlag att visa väljarna 2018, och som kan bli lagstiftning efter valet”, säger Di:s källa.


Innehåll från Trelleborgs HamnAnnons

Skandinaviens största RoRo-hamn har stått stark under Coronapandemin

I egenskap av Skandinaviens största RoRo-hamn utgör Trelleborgs Hamn knutpunkten mellan Europa och Skandinavien. Hamnen har runt 30 ankomster och avgångar dygnet runt, året om, och trafikerar rutter till hela fyra destinationer – en bedrift de är ensamma om. Nu storsatsar Trelleborgs Hamn trots Coronapandemin på expansion, med en mängd spännande investeringar i pipelinen. 

Liksom resten av samhället har Coronapandemin haft omfattande konsekvenser för logistiksektorn, så även sjöfarten. Under det inledande skedet såg Trelleborgs Hamn mycket liten påverkan, men från och med de sista dagarna i mars förändrades läget radikalt. Under april tappades hela 17 procent av hamnens fraktvolym och i maj tappades ytterligare 12 procent. Samtidigt förlorade hamnen omkring 80 procent av sin personbilstrafik. 

– Utvecklingen krävde att vi reagerade snabbt; därför gjorde vi genast en handlingsplan för att kartlägga vad vi rent ekonomiskt kunde åstadkomma inom olika områden. Det huvudsakliga målet var att vi inte skulle behöva säga upp personal. Ett halvår senare kan jag med både glädje och stolthet konstatera att det är ett mål vi har uppnått och även driftskostnaderna har hållits konstanta. Våra medarbetare har gjort ett otroligt jobb, betonar vd Jörgen Nilsson.

Informerar via social media

Pandemin har dock inte varit utan sina utmaningar. Den hastiga utbredningen skapade panik på många håll och människor började hamstra både matvaror och toalettpapper. 

– Som RoRo-hamn satt vi i frontlinjen och tog därför ett beslut om att gå ut i olika sociala kanaler och informera om att det inte fanns några risker för att logistikkedjan skulle brista. Vi var noga med att förklara hur läget såg ut och att det inte var någon fara för att varorna skulle ta slut. Responsen blev överväldigande positiv, vilket medförde att vi har fortsatt med våra uppdateringar sedan dess.

Oväntat starka resultat

Trots utmaningarna och de ekonomiska förlusterna kan Trelleborgs Hamn stoltsera med oväntat starka resultat. Läget för hamnen stabiliserade sig under sommaren och från juni har man hanterat i princip samma fraktvolymer som under samma period 2019. Den intermodala trafiken har uppvisat ett fantastiskt resultat under året – trots Corona har Trelleborgs Hamn fördubblat sin volym jämfört med i fjol.

– Summerar vi 2020 kommer vi att vara på samma nivå vad gäller vår frakthantering som rekordåret 2019, trots allt som har hänt. Det är verkligen positivt att vi under en sådan situation – trots en sjunkande marknad – kan öka en volym som miljömässigt är så mycket bättre. Vad gäller personbilar och passagerartrafik har verksamheten fortfarande inte återhämtat sig till fullo, men vi ser en stark tillväxt nu i början på hösten. 

Går från vision till realitet

Hamnens framgångar har resulterat i att alla expansioner och utvecklingsplaner är fortsatt på banan.  Arbetet med att flytta hamnen österut fortgår enligt planerna och det har inte dragits i några handbromsar vad gäller investeringar. 2022 kommer nya fartyg och hamnen fortsätter att satsa på digitalisering och automatiserade processer, ett område där de redan är mycket långt framme. Fortskrider allt enligt planerna ser Jörgen goda möjligheter för att skapa många nya arbetstillfällen inom kommunen.

– Två av våra planerade nya färjelägen kommer att stå färdiga vid årsskiftet och de resterande två kommer att vara klara årsskiftet 2021-2022, vilket innebär att Trelleborg blir en självklar plats att förlägga sin logistikverksamhet. Därutöver ska vi bygga ett nytt hamnkontor, nya faciliteter för verkstäder och mycket mer, med slutdatum 2022. Vi går helt enkelt från vision till realitet, avslutar han. 

 

OM TRELLEBORGS HAMN

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn och hanterar en stor del av svensk export och import. Från Trelleborgs Hamn utgår färjeförbindelser till Tyskland, Polen och Litauen, dygnet runt, året om. Trelleborgs Hamn har som uttalat mål att vara Östersjöns klimatsmartaste hamn. 

Läs mer om Trelleborgs Hamn 

Mer från Trelleborgs Hamn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trelleborgs Hamn och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?