Annons

Löfven: EU måste stärka cybersamarbetet

EU måste trappa upp samarbetet inom cybersäkerhet för att hantera digitala hot, anser statsminister Stefan Löfven (S). Datasäkerhetsexperten Jarno Limnell tycker att Europa har lämnat walkover till USA och andra länder på flera områden. 

HÅRT JOBB. En tuff höst väntar för statsminister Stefan Löfven som redan har tvingats till en regeringsombildning under sommaren.
HÅRT JOBB. En tuff höst väntar för statsminister Stefan Löfven som redan har tvingats till en regeringsombildning under sommaren.Bild:Vilhelm Stokstad

EU:s ledare är i Tallinn för att diskutera digitalisering. I en värld där allt mer av våra liv och jobb finns på nätet, och där företag — liksom brottslingar — rör sig digitalt över gränserna, gäller det att inte halka efter i utvecklingen.

"EU måste vara långt framme för att ta tillvara på möjligheterna som digitaliseringen ger, säger Stefan Löfven", som fick testa att fjärrstyra en grävmaskin med hjälp av 5G-teknik och veta om han var glad eller ledsen av en maskin som läser av ansiktsuttryck.

Möjligheterna är en sida av digitaliseringen, hoten en annan. Och Stefan Löfven vill stärka samarbetet inom datasäkerhet för att motverka terrorism och andra hot.

Enligt Jarno Limnell, professor i datasäkerhet och talare vid EU-mötet, har Europa på flera områden i det närmaste lämnat walkover till USA och andra delar av världen.

- Det finns inga stora europeiska företag inom cybersäkerhet. Och var är Europas Google, Europas Facebook? sade han till journalister efter sitt tal.

Han listar algoritmer som påverkar människors åsikter och värderingar som kanske det största digitala problemet för samhället. Med fler europeiska sociala medier-företag skulle det vara lättare att kräva transparens, resonerar han.

Cyberhot står alltså högt på statsministerns agenda. Men samma blågula resonemang om samarbete gäller inte för skatter.  Eftersom fler och fler företag verkar på nätet och säljer tjänster och varor i ett land men skattar i ett annat vill Frankrikes president Emmanuel Macron att företag beskattas baserat på sin omsättning i ett land, i stället för på vinsten i ett lågskatteland där man av strategiska skäl lagt sitt kontor. Men Löfven säger att Sverige av tradition är väldigt försiktig med just skattefrågor.

"Det är i grunden nationella frågor. Sedan får vi se på framtidens arbetsmarknad, med framtida teknik hur man ska hantera detta".

En annan knäckfråga är fria dataflöden över gränser, något Sverige ser som viktigt för den ekonomiska tillväxten.

"Det är viktigt för oss. Det är därför som vi ser att det inte bara är en EU-fråga. Vi vill i första hand se globala lösningar".

Skeptiker, som Tyskland, ser hot mot den egna industrin.

"Vi måste framåt, vi menar att det inte går att gömma sig. Man kan skydda och utveckla sin industri på lite olika sätt, men att förneka teknikens utveckling är att begränsa företagens möjligheter", säger Löfven och tillägger att EU inte får hamna på efterkälken.

Digitalisering är ett samlingsbegrepp som rymmer hela den samhällsförändring som sker i spåren av teknisk utveckling inom informations- och kommunikationsteknologi. Det kan handla om e-demokrati, som till exempel möjlighet att rösta eller göra myndighetsärenden på nätet, eller hur näringslivet använder digital utveckling för att stöpa om sina affärsmodeller. Med digitaliseringen följer också ökade risker för cyberhot och cyberattacker. Vid mötet i Tallinn ska inga beslut fattas, det beskrivs som en inspirationsdag inför framtida beslut.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?