Löfven: En del av strategin att skydda löntagare och företag

Upprätthålla samhällsviktig verksamhet och skydda företag var en del av Sveriges coronastrategi. Det säger statsminister Stefan Löfven, när han tillsammans med socialminister Lena Hallengren och statsepidemiolog Anders Tegnell utfrågades i SVT Agendas coronaspecial på söndagskvällen. 

Foto:Henrik Montgomery/TT

Lena Hallengren (S) kan inte svara på vad som borde ha gjorts annorlunda för att minska smittspridningen bland äldre i början av pandemin. 

”Jag tycker den frågan är snudd på omöjlig att svara på. Om jag visste att det fanns en åtgärd som vi hade kunnat vidta som hade givit maximal effekt som vi hade avstått ifrån så hade jag ångrat det.”

Socialministern säger att regeringen vidtog många och hårda åtgärder, och främst de åtgärder som man såg hade effekt. Hon understryker att Sverige inte haft en strategi för att uppnå flockimmunitet.

”Vi har ingen strategi, vi har inte haft någon strategi och vi kommer inte ha någon strategi som tycker det är okej med viss smittspridning.”

Även statsminister Stefan Löfven håller med om att Sverige haft hårda restriktioner och att det under våren gav resultat. 

”De åtgärder som vidtogs var ju inga ordinära åtgärder, utan de var ganska hårda som begränsar människors rörlighet och i övrigt begränsar samhällets aktivitet, och smittspridningen gick ner rejält och dödstalen minskade rejält”

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell sade också under utfrågningen att det aldrig varit en diskussion om att släppa smittan fri i Sverige.

Statsminister Stefan Löfven (S) utfrågades vidare om sitt ansvar för situationen i landet och tog som statsminister på sig det yttersta ansvaret för regeringens agerande.

”Vi styr riket med de grundlagar och medel som finns och därför tog vi beslut om en strategi, precis som Anders Tegnell sade, tryck ned smittspridningen så mycket det går för att sjukvården ska ha resurser som behövs.”

En del av strategin var också att upprätthålla samhällsviktig verksamhet och sprida information för att dämpa oron, men också att skydda löntagare och företag så gott det går. 

”Vi förstod att det här skulle slå på näringslivet och ekonomin”, säger Stefan Löfven under utfrågningen. 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?