1515

Löfven: ”Det är för många elsparkcyklar”

Flera partier i riksdagen vill att regeringen ska vidta åtgärder för att lösa problemen med elsparkcyklar.

Statsminister Stefan Löfven (S) anser att det är kommunernas jobb.

Elsparkcyklar som ligger på marken på Medborgarplatsen i Stockholm. Till höger statsminister Stefan Löfven (S).
Elsparkcyklar som ligger på marken på Medborgarplatsen i Stockholm. Till höger statsminister Stefan Löfven (S).Foto:TT

”Om man tittar här i Stockholm är det för många elsparkcyklar och dålig ordning. Det är allvarligt för trafiken. I Stockholm stad kan man göra mer”, säger Stefan Löfven till TT.

Samtidigt har kommunerna förutsättningar att lösa problemet, fortsätter Löfven:

”Det ser olika ut för olika kommuner. En del har inga elsparkcyklar över huvud taget, en del begränsar var man kan åka och inte och var man får parkera. Det finns att göra inom lagstiftningens ramar så det går att börja där.”

Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet kräver att regeringen måste göra mer för att skapa mer ordning kring elsparkcyklarna runt om i landet.

Enskilda ledamöter från övriga partier har också lämnat in motioner med samma innebörd.

Att det endast är kommunerna som hanterar frågan i dag räcker inte, säger Vänsterpartiets trafikpolitiska talesperson Jens Holm till Sveriges Radio Ekot.

”År efter år får fordonen finnas ute i trafiken och skapa så mycket olägenheter och utsätta så många människor för så stora risker utan att regeringen har agerat.”

Holm menar att precis som det finns begränsningar för klass 2-mopeder, som att det finns en åldersgräns, krav på hjälm, krav på trafikförsäkring och krav på motorstyrka, måste liknande regleringar införas för elsparkcyklar också.

Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitisk talesperson, är också kritisk mot hanteringen.

”Många är oroade och irriterar sig över elsparkcyklar som slängs här och där och blir ett hinder för dem som går eller cyklar”, säger hon till Ekot.


Innehåll från CombitechAnnons

Privata mobilnät säkrar industri 4.0

Per Åkesson, affärsområdeschef på Combitech och Christer Berntsson, affärsutvecklare på Combitech.
Per Åkesson, affärsområdeschef på Combitech och Christer Berntsson, affärsutvecklare på Combitech.

Antalet uppkopplade enheter ökar i snabb takt inom industrin med allt fler automatiserade processer och självkörande fordon. Då krävs snabb, säker och avbrottsfri uppkoppling. Här kommer privata 5G-nät in.

– Det är inte det privata mobilnätet i sig som är intressant, utan vad man kan göra med det. Det är först med ett eget mobilnät som man kan dra nytta av digitaliseringens möjligheter fullt ut och realisera Industri 4.0, säger, Christer Berntsson, affärsutvecklare på Combitech, som arbetar med tjänster inom Industri 4.0, digitalisering och cyber security.

En grundplatta för den smarta fabriken

Många verksamheter samlar in mängder av data, t ex från sina produktionsanläggningar, för att analysera och sedan öka sin effektivitet. Men att hantera så stora mängder data, från olika enheter och ofta i realtid, kräver en riktigt snabb, säker och stabil mobiluppkoppling. Med privata mobilnät, även kallade Private Networks, får industrin en komplett plattform för en uppkopplad fabrik, som klarar de kraven.

– Det privata mobilnätet blir en grundplatta, som gör det möjligt att till exempel i en produktionsanläggning spåra materialflöden, följa upp användning, slitage och servicebehov hos maskiner och verktyg, använda autonoma truckar och ha uppkopplade operatörer med egna terminaler på armen, berättar Per Åkesson, affärsområdeschef på Combitech.

Systemsäkerhet och personsäkerhet

Men för Combitech är Private Network bara en av många komponenter i en Industri 4.0-lösning. Bolaget har säkerhet i sitt DNA och arbetar mycket med kombinationen av Cyber Security och System Safety, både i fordonsbranschen och övrig industri. Detta då det är extremt viktigt att man både kan garantera personsäkerheten samt kan motverka att uppkopplade och autonoma system inte kan hackas. 

Per Åkesson poängterar att han ser stora fördelar med samarbeten över företagsgränserna framöver: 

– Allt eftersom man digitaliserar inser man att det inte är att tala om enstaka isolerade autonoma funktioner, utan det gäller att få dem att samverka. Produktutvecklingen är kostsam och ingen leverantör kommer kunna leverera helt kompletta system. Vi ser en trend att man pratar och samverkar mer mellan bolagen samt att man öppnar upp för strategiska samarbeten och gemensamma gränssnitt, avslutar Per Åkesson.

Läs mer om Private Network här.  

Om Combitech:
Combitech är ett lösnings- och konsultföretag inom digitalisering, cybersäkerhet och totalförsvar. Företaget har 2 100 medarbetare med spetskompetens inom till exempel AI, IoT, cyber security, telekom och komplexa integrationer. Combitech medverkar i flera större projekt inom digitalisering av svensk industri, till exempel framtidens hållbara gruva tillsammans med LKAB, ABB, Epiroc och Sandvik. Ett annat exempel är samarbetet med Stena Recycling och ABB för en digitaliserad återvinningsindustri. 

Läs mer om Combitech här.

Mer från Combitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Combitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?