1515

LO: ”Riskerar bli ett dyrköpt misstag”

Ericssons beslut att varsla 3.000 anställda är ett kortsiktigt snabbt hopkok som ägarna får ångra, varnar LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.
”Jag tycker att Investor och Industrivärden skulle ta en ny titt på det här beslutet.”

RYTER IFRÅN. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är mycket kritisk till Ericssons varsel.
RYTER IFRÅN. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är mycket kritisk till Ericssons varsel.Bild:Björn Lindgren/TT

Karl-Petter Thorwaldsson anser att Ericsson är på väg att begå ett fatalt misstag.

”Att svälta sig ur problemen och ta bort produktionsjobben här i Sverige riskerar att bli väldigt dyrköpt”, säger han.

”Det här är ett företag som trots alla problem har 100.000 anställda. Det står och faller inte med en kostnadsfråga i Borås eller Kumla.”

Han kallar beslutet för ”kortsiktigt och dåligt analyserat”.

”Det här känns som ett alldeles för snabbt hopkok av Ericsson”, säger Karl Petter Thorwaldsson som gör analysen att debatten i medierna har bidragit till att bolaget känt sig tvingat att visa handlingskraft.

Nu ber han ägarna att tänka om.

”Jag tycker att Investor och Industrivärden skulle ta en ny titt på det här beslutet.”

”Det kostar på ren svenska så jäkla mycket mer att göra fel än att tänka igenom frågan mer långsiktigt. Men det kräver prestigelöshet.”

Lokala fackklubbarna varnar för att 5g-lanseringen kan påverkas negativt av sparplanerna. Karl-Petter Thorwaldsson är ytterst orolig för att tisdagens besked leder till att Ericssons forskning på sikt helt lämnar Sverige.

”Om den nära kopplingen mellan produktion och forskning och utveckling går förlorad finns det inga drivkrafter att behålla den tunga forskningen i Sverige.”

”Hittills har de företag som har behållit forskningen i Sverige och kopplat den till tillverkningen fått ut mycket av det.”

Att ta tillbaka tillverkning till ursprungslandet är dessutom del av en större trend, enligt Karl-Petter Thorwaldsson. Di har tidigare skrivit om trenden och pekat på exemplen Atlas Copco och Husqvarna.

”Alla länder jobbar med att försöka locka tillbaka tillverkning”, säger Karl-Petter Thorwaldsson och pekar på olika EU-initiativ och att frågan är ett tema i den amerikanska valkampanjen.

Anställda som får ta ställning till erbjudanden om att bli utköpta, med lite tid för att bestämma sig och oklart innehåll, bör ha is i magen, anser han.

”Det är mitt råd: vänta tills det lokala facket har förhandlat frågan. Det är alldeles för tidigt att räkna ut de här jobben. Det finns en stor chans för Ericsson.”

”Det gäller inte bara arbetare utan också för tjänstemän och ingenjörer. Man ska vänta på att det lokala facket har förhandlat frågan.”

Regeringen har tidigare visat sig bra på att lyssna när Ericsson ställer krav. Nu är det återigen upp till bevis, anser Karl-Petter Thorwaldsson, som påminner om när regeringen Persson ändrade beskattningen för utländska experter för 15 år sedan på en direkt uppmaning av bolaget.

”Det är den typen av diskussion man behöver nu: Kan regeringen underlätta för Ericsson att behålla tillverkningen i Sverige?”

Samtidigt läser man i Di att bolaget måste sparka fler, annars riskerar hela bolaget att bli styckat eller uppköpt av en internationell konkurrent. Vad säger du om det?
”Att snåla sig ur krisen har Ericsson försökt väldigt länge och det har inte visat sig vara framgångsrikt.”


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?