1515

LO höjer tillväxtprognos

BNP-tillväxten i Sverige väntas bli fortsatt hög i år och nästa år. Expansiv penningpolitik och en svag krona är gynnsamma förutsättningar för inhemsk efterfrågan och export.

Det skriver LO-ekonomerna i en konjunkturprognos som presenterades på tisdagen.

Sveriges BNP väntas öka med 2,7 procent i år och 2,6 procent 2018.

I föregående prognos, i november, såg LO-ekonomerna en BNP-tillväxt på 2,4 procent 2017.

LO konstaterar att tillväxten bedöms i första hand begränsas av att det höga resursutnyttjandet kan leda till tilltagande matchningsproblem på arbetsmarknaden.

Sysselsättningen beräknas öka med 1,7 procent i år och 1,1 procent 2018. Arbetslösheten sjunker samtidigt från 6,8 procent i år till 6,6 procent i år och 6,6 procent nästa år

Enligt LO-ekonomerna kommer inflationsmåttet KPIF inte nå Riksbankens mål på 2 procent under prognosperioden (+1,7 procent i år och +1,6 procent 2018), delvis till följd av nivåerna i de avtal som hittills tecknats inom den pågående avtalsrörelsen.

"Vi konstaterar att de utfall vi sett hittills inte leder till att vi i snabb takt når inflationsmålet", sa LO:s chefekonom Ola Pettersson vid en pressträff på tisdagen.

LO-ekonomerna menar dock att de relativt återhållsamma nivåerna inom de centrala avtalen kommer motverkas något av att det starka konjunkturläget tar ut sin rätt.

Timlöneökningarna väntas ändå stanna på 2,8 procent i år och 2,9 procent nästa år.

LO-ekonomerna räknar därför med en fortsatt "klart expansiv" policy från Riksbanken under prognosperioden, med en real reporänta under -2 procent. Reporäntan väntas ligga kvar på -0,5 procent till tredje kvartalet 2018, då den börjar höjas "långsamt".

I rapporten har LO tittat på de ökade inkomstskillnaderna i Sverige och menar att det bästa sättet att komma åt detta är att bekämpa arbetslösheten.

"Vi ser stort behov av fortsatt utbyggnad av komvux och yrkesvux, trots regeringens relativt omfattande kunskapslyft. Vi ser också att väldigt många personer som i dag finns hos arbetsförmedlingen måste få tillgång till reguljär vuxenutbildning", sa Ola Pettersson.

Ekonomerna hänvisade också till förslaget om utbildningsjobb som LO presenterade tidigare i år. Förslaget ska underlätta inträdet på arbetsmarknaden för vuxna med kort utbildning.

LO                                             2017       2018
==============================================================
BNP 2,7% 2,6%
Arbetslöshet 6,8% 6,6%
KPI 1,5% 1,6%
==============================================================

BNP-prognos

image


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?