1515
Annons

LO-drabbning om las: Begär nya förhandlingar

LO ska söka en ny förhandling med arbetsgivarna efter att las-frågan splittrat dess förbund.

Efter att två förbund nått egna överenskommelser vill LO alla 14 ska få samma förmåner. Men det är inte tal om att betala samma pris.

Svenskt Näringsliv tolkar det som en helomvändning.

Foto:Robin Benigh

LO-förbunden och dess styrelse samlades för ett extrainsatt representantskapsmöte på torsdagskvällen och röstade ja till att söka en ny förhandling med Svenskt Näringsliv. Det man vill förhandla om är villkoren i omställningsstödet, vilket är en del av huvudavtalet.

När Kommunal och IF Metall gick ur LO-ledet i höstas och kom överens med Svenskt Näringsliv och tjänstemannakartellen PTK om ett nytt avtal fick de ge lite och ta lite.

Å ena sidan fick fackens medlemmar bättre villkor för att ställa om mellan jobb och större möjligheter till finansiering av omskolning. Å andra sidan fick arbetsgivarna igenom lättnader i anställningsskyddet, som innebär att de i större utsträckning får välja vilka som ska sägas upp vid neddragningar.

LO:s ordförande Susanna Gideonsson ser det som möjligt att få Svenskt Näringsliv till en förhandling om endast den första delen av ovan nämnda avtal.

”Vi ser att i så här stora avgörande frågor så brukar de stora parterna sluta upp bakom dem, så utifrån det tror jag även att Svenskt Näringsliv välkomnar vår förhandlingsframställan”, säger hon till TT.

Vad som skulle locka arbetsgivarorganisationen till bordet är för tidigt att säga, enligt Gideonsson. Hon vill inte heller spekulera i om ett avtal som det som de två förbunden ingick, med för- och nackdelar, skulle kunna vara godtagbart.

LO:s ingång är att det endast är omställningsstödet som ska diskuteras, konstaterar ordföranden.

TT: Givet läget – att två förbund klev ur ledet och att ni nu kommer fram till att ni vill förhandla detta – hur ser er förhandlingsposition ut?
Det är så att vi har ett avtal med Svenskt Näringsliv när det gäller omställning. Och utifrån både den nya överenskommelsen som tecknats med PTK som IF Metall och Kommunal anslöt sig till så är vi tvungna att förhandla om det avtalet. Och självklart, i och med att det nya huvudavtalet innebär förbättringar i omställningsstödet för de medlemmar som omfattas av det, så är vårt mål att försöka få en bättre omställningsförsäkring för samtliga som är ansluta till LO-förbund, säger Gideonsson.

Kommunals ordförande Tobias Baudin välkomnar det centrala beslutet. Han tycker att det stärker den svenska modellen att LO väljer att sätta sig vid förhandlingsbordet.

”Vi tycker att det är viktigt att alla LO-arbetare får tillgång till en godtagbar omställning. Den situation som har uppstått nu är inte acceptabel och därför måste omställningsförsäkringen förhandlas om”, säger Baudin.

Kommunal och IF Metall skrev i höstas under las-överenskommelsen med Svenskt Näringsliv och tjänstemannakartellen PTK, till skillnad från de andra LO-förbunden som motsatte sig huvudavtalet.

”Det är ingenting sagt huruvida LO ska teckna ett huvudavtal. Vi börjar med de här förhandlingarna så får vi se vad de kan leda till långsiktigt”, säger Tobias Baudin.

IF Metalls ordförande Marie Nilsson sade inför LO:s sammanträde att man självklart inte ska ”få äta hela kakan om man inte gör andra eftergifter”.

Svenskt Näringsliv har hittills inte visat något större intresse för några speciallösningar. När det blev känt att LO skulle diskutera eventuella förhandlingar meddelade arbetsgivarorganisationens förhandlingschef Mattias Dahl TT att de var välkomna att ansluta sig till den uppgörelse som ligger.

Att LO har beslutat att sätta sig vid bordet ser han som en större gir.

”Vi välkomnar att LO nu verkar ha svängt och är på väg att skriva på huvudavtalet”, meddelar Dahl TT i en skriftlig kommentar.

Omställningsförsäkringar finns sedan tidigare i avtalet mellan LO och Svenskt Näringsliv och de hanteras av den gemensamt ägda organisationen Trygghetsfonden TSL. I och med Kommunals och IF Metalls uppgörelser får deras medlemmar bättre villkor via TSL.

I månadsskiftet är det tänkt att regeringen ska lägga fram de tre las-utredningarna – ett formaliserande av, och i vissa fall lagstiftning kring den överenskommelse som Svenskt Näringsliv, tjänstemannakartellen PTK och två LO-förbund, Kommunal och IF Metall, skrev under i höstas.


Volvo Cars jublar över las-besked: ”Väldigt bra för arbetsmarknaden”

När nya tekniker tar vid och robotar tar över moment i produktionen behövs nya spelregler på arbetsmarknaden, konstaterar Volvo Cars hr-chef Birgitta Söderberg. Men möjligheten att göra fler undantag från turordningsreglerna är inte viktigast för fordonsjätten. 

Foto:ADAM IHSE / TT

På måndagen kom beskedet att regeringen på samtliga punkter ställer sig bakom partsuppgörelsen som ska ge mer liberala arbetsrättsliga regler tillsammans med ett generöst system för omställning (se faktaruta). 

En som jublar över att regeringen, fack och arbetsgivare ser ut att mötas är Birgitta Söderberg, som är hr-chef i Volvo Cars, med cirka 22.000 anställda i Sverige. 

”Det är väldigt bra för svensk arbetsmarknad. Det behövs en modell för anställningsskydd och kompetensutveckling som bättre svarar upp mot det samhälle vi har i dag. Den tidigare modellen var faktiskt från 1970-talet. Det var en annan värld”, säger hon. 

Enligt förslaget har större företag med kollektivavtal möjligheten att göra undantag för 15 procent av dem som omfattas av uppsägningen med ett tak per driftsenhet. Men Birgitta Söderberg ser inte att det kommer att bli aktuellt att utnyttja den möjligheten. 

”I praktiken om vi skulle ha en övertalighetsprocess, så ser jag att vi behöver göra en avtalsturlista”, säger hon. 

Det hon hoppas mer på är de nya reglerna som gäller när man tvingas säga upp personer av personliga skäl. Idag har Volvo Cars som arbetsgivare ”enormt stora krav” på omplacering, enligt Birgitta Söderberg. 

I framtiden ska det räcka med en omplacering, enligt förslaget. Men om de nya reglerna kommer att göra det lättare att säga upp besvärliga personer, vågar hon inte sia om. 

”Sakliga skäl ska mycket mer fokusera på vad som har hänt, stöld eller samarbetsproblem eller vad det nu är. Jag hoppas verkligen att det bli ett tydligare fokus på de faktiska omständigheterna.”

De generösa möjligheterna att utbilda sig mitt i livet har beskrivits som en arbetstagarseger i förhandlingarna men Birgitta Söderberg ser det som positivt även för Volvo Cars. 

”Det finns hela grupper som vi inte har samma behov av framöver när robotar tar över vissa delar eller när vi går in på andra produkter”, säger hon.

Samtidigt får utbildningarna, för att godkännas, vare sig vara hobbybetonade (akvarellkurs) eller en del av bolagets egen omställning (elektrifiering). 

”Vi kanske inte kan skicka människor på elektrifieringskurser, men det kan andra bolag göra, så då får vi tillgång till den kompetens som passar oss”, säger hon. 

Att man enligt förslaget ska tvingas anställa sina konsulter efter två år kallar hon för ”en försvårande faktor.”

”Det kan vara så att vi har ett uppdrag där vi behöver specifik kompetens, som bara pågår i 2,5 år. Det är en utmaning för oss.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?