Annons

LO-basen ryter till mot EU:s velande

Hela EU:s handelspolitik riskerar att falla samman om frihandelsavtalet mellan Kanada och EU stoppas.
Det säger LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson och varnar för mycket negativa konsekvenser för EU-samarbetet.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.Bild:TT

”Det vi sett den senaste veckan skakar hela EU-systemet och riskerar att allvarligt skada EU:s trovärdighet. Alla som värnar om EU borde vara bekymrade”, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Det var när allt i princip var klart som den belgiska regionen Vallonien satte sig på tvären och vägrade gå med på det historiska frihandelsavtalet Ceta, som var tänkt att undertecknas mellan EU och Kanada i slutet av månaden.

Eftersom alla EU:s 28 medlemsländer måste vara överens, och den belgiska regeringen tvingats dra i bromsen, riskerar nu många år av intensiva förhandlingar att ha skett förgäves.

”Det är inte ens ett land utan en del av ett land som som stoppar det här. Det är helt absurt att man kan ge en så liten andel av Europas befolkning så stort inflytande. Det är något fel på EU om avtalet inte går igenom”, säger Karl Petter Thorwaldsson.

Han varnar för att det belgiska nejet sätter en ny standard och att EU som en följd riskerar att förlamas.

Konsekvenserna för handelspolitiken kommer också bli långtgående.

”I den frihandelsfientliga miljö vi nu lever i så behövs det inte mycket för att utvecklingen helt ska stanna av. Vem skulle vilja sätta sig med EU igen och förhandla frihandel?” säger han.

En del av LO-ordförandens besvikelse beror på att han själv och LO lagt ned mycket tid och möda på att förhandla fram avtalet, som är kontroversiellt inom delar av fackföreningsrörelsen.

”Vi har lagt ned tiotusentals arbetstimmar. Det här är ett arbete som pågått i många, många år. Varför ska vi ägna så mycket tid och så mycket kraft åt något som EU sedan inte orkar ta beslut om.”

På fredagen ska EU:s stats och regeringschefer diskutera Ceta, och den franskspråkiga belgiska landsdelen utsätts nu för stenhårt tryck att backa. Såväl EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström som Kanadas och Belgiens handelsministrar har träffat den vallonske regeringschefen Paul Magnette.

”Mycket, mycket svårt”, sa Magnette om möjligheterna att nå en lösning, rapporterar TT.

Karl-Petter Thorwaldsson följer det hela med oro.

”Det är väldigt mycket som står på spel de kommande dagarna”, säger han.


Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid.

Under första kvartalet 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddbara bilar. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?