ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Ljusa prognosen: Detaljhandeln förväntas växa

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 2,5 procent 2018 och öka med 2,5 procent 2019.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.

Det är oförändrade prognoser från bedömningen i mars.

HUI Research konstaterar att konsumtionsutrymmet i ekonomin fortfarande är relativt intakt, även om hushållen intagit en mer avvaktande inställning under de senaste månaderna.

Osäkerhet på bostadsmarknaden berättigar liksom globala handelskonflikter till nervositet, men uppvägs än så länge av fortsatt styrka i världskonjunkturen kombinerat med lågräntepolitik. Förhoppningen är att exporten tar över rodret i takt med att bostadsbyggande och inhemska investeringar mattas av.

"Detaljhandeln har än så länge utvecklats väl under 2018 och konjunkturen uppvisar fortsatt stark motståndskraft. Samtidigt döljer högkonjunkturen obalanser som gör det svårt att andas ut helt. Vad som händer när bostadsbyggandet mattas av ytterligare är ett av flera stora frågetecken", konstaterar Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i en kommentar.

HUI Research skriver också att en snabb digitaliseringsvåg stöper om hela detaljhandelslandskapet.

Frågan på allas läppar just nu är annars vad som händer när den amerikanska e-handelsjätten Amazon på allvar tar klivet in på den svenska marknaden.

"Vi tror att den fysiska handeln blir den största förloraren när Amazon lyfter digitaliseringen till nya nivåer, men även den svenska e-handeln får se konkurrensen öka när inhemska butikskedjor ger sig ut på nätet och utländska aktörer fokuserar på Sverige. Den svenska handelns största utmaning är inte Amazon, utan att digitalisera affärsmodellen", säger Jonas Arnberg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies