1515
Annons

Ljudlös motorcykel jagar savannens tjuvjägare

Svenska startupen Cakes nya ljudlösa elmotorcykel tar upp jakten på tjuvjägare – med solen som energikälla. ”Det är helt makalöst att få till detta. Med ny teknik, solenergi och ny fordonstyp se till att rädda utrotningshotade djur i Afrika. Det är en magisk kombination”, säger bolagets vd och grundare Stefan Ytterborn.

Den soldrivna elmotorcykeln Cake Kalk AP har utvecklats för att kunna användas där laddinfrastruktur saknas.
Den soldrivna elmotorcykeln Cake Kalk AP har utvecklats för att kunna användas där laddinfrastruktur saknas.

Stefan Ytterborns karriär tog fart när han som anställd designer på Ikea tog initiativet till möbeljättens framgångsrika möbelserie PS. Via det egna hjälmföretaget Poc tog han 2016 steget till att börja bygga elmotorcyklar under varumärket Cake.

Stefan Ytterborn har tidigare startat företaget Poc som tillverkar hjälmar. Nu driver han Cake.
Stefan Ytterborn har tidigare startat företaget Poc som tillverkar hjälmar. Nu driver han Cake.Foto:Jesper Frisk

Cake, som hittills tagit in 200 miljoner kronor i riskkapital, fick internationell uppmärksamhet i fjol då en av världens kändaste producenter och artister, Pharrell Williams, publicerade ett filmklipp på Instagram när han provkörde en Cake-hoj i New York. Artisten lade en beställning på en helgul där och då.

”Det var helt sjukt. Jag tror att han hade 250.000 likes på den. Man blir glad när det dyker upp såna här tur-grejer. Pharrell är en cool kille, därför var det kul att göra”, säger Stefan Ytterborn.

Nu har Cakes motorcyklar på väg till ett nytt sammanhang – långt från New Yorks gator – nämligen i en rad naturreservat på den afrikanska kontinenten, där de ska användas till att spåra och stoppa tjuvjägare. 

Den specialtillverkade Cake Kalk AP (där AP står för anti-poaching) har tagits fram i samarbete med organisationen Southern African Wildlife College (SAWC). För att klara bristen på laddinfrastruktur är fordonen utrustade med dubbla batterier och ett solcellspaket , utvecklat av Utah-baserade Goal Zero som tillverkar mobila solcellslösningar. 

50 par av den specialtillverkade motorcykeln har tillverkats. För varje exemplar som säljs till någon av Cakes kunder skänks en likadan till SAWC:s anti-tjuvjaktsverksamhet som bedrivs i 25 parker över hela Afrika. 

”En eldriven motorcykel löser flera av de problem som Anti-Poaching-verksamheten brottas med. Vi kan ge dem en hoj som inte låter och varnar tjuvjägarna flera kilometer bort och som kan laddas med solenergi ute i det vilda”, säger Ytterborn.

De Cake-modeller som finns på marknaden i dag vänder sig främst till entusiaster, men Ytterborn räknar med att en annan kundgrupp ska bli minst lika stor på sikt: pendlarna. 

”2025 är 70 procent av våra produkter antingen för Last mile-leveranser eller pendlingstransport för privatpersoner”, säger han.

 

 

 


De elektrifierar snabba båtar med japansk teknikjätte

Elektrifieringen av den vattenburna trafiken är i full gång. Dessvärre kan befintlig batteriteknik inte lösa hela behovet. Därför inleder nu Stockholmsbaserade Echandia och den japanska teknikjätten Toshiba ett samarbete kring bränsleceller för snabbgående passagerarfartyg.

Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.
Echandias vd och grundare Magnus Eriksson. Här tillsammans med Beluga24, världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran som Echandia levererat en batterilösning till.Foto:Echandia

Echandia har hittills levererat batterisystem baserade på Toshibas battericeller till cirka 50 båtar. Men nu tar de nästa steg i samarbetet. Tillsammans ska de utveckla en bränslecellslösning för maritimt bruk. 

”Det behövs ytterligare tekniska lösningar för att möta energi och effektbehovet på fartygsmarknaden. Batteritekniken räcker inte till när det kommer till exempelvis kustnära större fartyg och snabbgående passagerarfartyg. Där måste vi ha kompletterande lösningar. Därför utvecklar vi nu en heavy-duty-bränslecell för maritimt bruk”, säger Echandias vd och grundare Magnus Eriksson till Dagens industri.

Under nästa år kommer de att fokusera på fartygsapplikationer med driftstider som är betydligt längre än vad som är möjligt att leverera med de bränsleceller som används för till exempel bilar. Dessa har en livslängd på cirka 30.000 timmar. 

”De system vi tittar på nu klarar 80.000 timmar innan det behövs någon form av underhåll”, säger Magnus Eriksson.

Bränslecellssystemet kommer att integreras i Echandias befintliga batterisystem där batteri-delen kommer att hantera effekttoppar medan bränslecellerna levererar stadig effekt.

”Det här är en unik kombination som inte finns någonstans i världen. Resultatet blir överlägsen prestanda, lägsta vikt och volym och den lägsta ägandekostnaden”, säger Eriksson.

Samarbetet kommer att inledas med ett gediget designarbete. Beslut om investeringar i produktionslinjer kommer att tas vid ett senare tillfälle, enligt Magnus Eriksson. Men avsikten är att komma igång med massproduktion någonstans kring 2025. 

Bränslecells-tekniken för maritimt bruk spås växa rejält de kommande åren. Enligt en rapport från IRENA (International Renewable Energy Agency) kan förnybara bränslen stå för 70 procent av shipping-sektorns energimix 2050, där vätgas kommer att utgöra ryggraden. EU tror att så mycket som vart femte fartyg i EU kommer att vara bränslecellsdrivna samma år.

”Med vår teknik har vi ett världsledande koncept. Vi har goda förutsättningar att kunna ta en stark position här – framför allt där batteritekniken inte räcker till”, säger Magnus Eriksson.

På längre sikt vill Echandia hitta ett sätt att elektrifiera även de stora oceangående fartygen. För det finns det ingen teknik i dag. 

”Vår ambition är att kunna erbjuda nollemissions-teknik för samtliga fartyg”, säger Eriksson.

Echandias specialitet är så kallade LTO-batterierna (Litium-titanat), vilket är en teknik som lämpar sig väl för maritimt bruk och extremt tuff användning. Tekniken klarar många drifttimmar per dygn, snabba laddningar och kan köra året runt. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?