Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ljudfantast i Malmö blev världskänd på sin hobby

George Polychronidis lämnade Grekland och hamnade i Malmö. Från sin lägenhet utvecklade han en stereoförstärkare som hyllats i flera internationella hifi-magasin. Lovorden har lett till en kraftigt ökad orderingång men pressar även den tidskrävande produktionen av de handbyggda förstärkarna.

George Polychronidis handtillverkar förstärkare från en källarlokal i Malmö, som skeppas till beställare över hela världen.
George Polychronidis handtillverkar förstärkare från en källarlokal i Malmö, som skeppas till beställare över hela världen.Foto:Lars Brundin

Det luktar elektronik i källarlokalen en trappa ner i centrala Malmö, som är enmansföretaget Moonriver Audios kontor sedan januari i år. Från utsidan hade rummet kunnat tas för ett enkelt cykelförråd i vilket bostadsområde som helst, och inte en plats för tillverkning av stereoförstärkare i den övre prisklassen.

Verksamheten började som en hobby redan på 1980-talet i Grekland, företagsägaren George Polychronidis dåvarande hemland. Han experimenterade med kretskort och utvecklade sina färdigheter med flera års jobberfarenhet av 3D-animationer, datorgrafik och videoteknik.

För tio år sedan fick han nog av den sociala situationen i Grekland, där många människor gick på knäna i spåren av finanskrisen 2008, och reste till Sverige för att börja om på ny kula. Efter fyra månader i Stockholm flyttade han till Malmö och kom snart i kontakt med Lars Persson som äger Hifi Skåne.

”Jag började som frilansande servicetekniker hos Lasse i hans butik, och servade skivspelare, bandspelare och förstärkare”, säger George Polychronidis och betonar att han trots allt inte är någon teknokrat:

”Jag betraktar mig i första hand som musikälskare och i andra hand som hifi-entusiast.”

Parallellt med servicejobbet skruvade han på en egen prototyp av förstärkare, och för cirka tre år sedan lanserade han sin retroosande produkt i två versioner. I modellbeteckningen fick förstärkarna även tilläggsnamnet Fågelsång, med inspiration från Fågelbacksgatan i Malmö som ligger nära Georges lägenhet där han utvecklade förstärkarna på kvällarna.

”Jag bekostade utvecklingsprocessen själv med knappa resurser, och fick även ett mikrolån på 200.000 kronor från Almi. Pengarna gjorde att jag kunde slutföra utvecklingen av förstärkaren och även få iväg några beställningar”, säger George Polychronidis.

Det stora genombrottet kom ett år efter Sverigelanseringen, på en stor hifi-mässa i München i Tyskland. Mässdeltagandet genererade en mängd samarbeten med distributörer i flera länder och respekterade hifi-magasin fick upp ögonen för Moonriver Audio.

En första positiv produktrecension i en svensk tidskrift följdes upp av lovord från magasin i Tyskland, England, Finland, Norge och Polen. När Malmöföretaget sedan även knöt till sig en distributör i USA blev hifi-världens bibel, Stereophile, eld och lågor över de skånsktillverkade förstärkarna. Därefter rasslade det till i orderkorgen hemma i Malmö.

”Det har kommit så många beställningar att jag inte hinner med allt, och nu har jag anställt en person som börjar i april. Alla dessa imponerande recensioner öppnade dörren till en mycket bred skara ljudälskare”, säger George Polychronidis.

Moonriver Audios två förstärkarmodeller kostar 33.000 respektive 45.000 kronor per styck i återförsäljarledet, vilket placerar varorna i det lägre skiktet inom exklusiva high end-sektorn där hifi-priserna kan leta sig upp till flera miljoner kronor.

Köparna är mestadels genuina entusiaster med passion för ljud och finns i Västeuropa, USA, Japan och Kina. I en annan och mindre sparsmakad del av marknaden är samtidigt massfabricerade stereopaket på väg bort, och ersätts av bland annat smartphones och trådlösa högtalare. I takt med den förändringen har exempelvis hipsters och konsumenter i millenniegenerationen återupptäckt vinylspelaren. Och vinylspelare måste paras med högtalare och förstärkare, vilket ger gynnsamma kedjeeffekter på hela hifi-marknaden.

Hittills har Malmöföretaget tillverkat och sålt fler än 200 förstärkare via cirka 25 distributörer över hela världen, och har i nuläget ytterligare beställningar på cirka 100 förstärkare. I år räknar George Polychronidis med 50 procents försäljningsökning. Men den huvudsakliga målsättningen är att utveckla en bredare produktserie.

”I år planerar jag att lansera två nya förstärkarmodeller. Om fem år kommer jag förmodligen att ha fem-sex olika modeller och en tillverkningskapacitet för cirka 100 beställningar varje månad.”

Produktionen är tidskrävande – varje förstärkare tar runt åtta timmar att färdigställa. Men målet anses vara mödan värd. Enligt George Polychronidis har handbyggda produkter bättre ljud än massproducerade fabriksvaror och är lättare att reparera.

”Jag vill inte skapa en industri. För mig är det viktigt att njuta av arbetet utan att känna stress över att behöva ta fler marknadsandelar, och jag växer hellre i lugn takt med fokus på hög kvalitet hela vägen.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?