1515

Livskrisen fick systrarna att tömma bolaget och börja om

När en av de två systrarna bakom pr-byrån drabbades av en personlig kris valde de att starta om på nytt.

Nu utan personal, med ny inriktning och nytt namn.

Men lanseringen av Check – mitt under pandemin – var nära att frysa inne.

Johanna och Helena Engström driver Check! Kommunikationsbyrå tillsammans, med kunder som Volkswagen Group Sverige, Hagmans Tak Sverige och SJR in Sweden. Trots pandemin har de lyckats behålla lönsamheten och valde att i höstas göra en nylansering av byrån.
Johanna och Helena Engström driver Check! Kommunikationsbyrå tillsammans, med kunder som Volkswagen Group Sverige, Hagmans Tak Sverige och SJR in Sweden. Trots pandemin har de lyckats behålla lönsamheten och valde att i höstas göra en nylansering av byrån.Foto:Jesper Frisk

Det var 2015 som de startade den gemensamma kommunikationsbyrån, efter att ha utbildat sig och jobbat på varsitt håll inom företagsekonomi och marknadsföring. Systrarna Engström är uppvuxna i en entreprenörsfamilj och hade alltid pratat om att en dag göra något tillsammans. Nu var det dags och det rullade igång bra.

”Då var det få pr-byråer som jobbade med sociala medier, så vi bestämde oss för att välja det spåret. Vi var 25 och 27 år då, och många av de vi träffade och nätverkade med var män i 50-60-årsåldern. Många såg oss som två tjejer som bara pratade flummigt om något som inte var så viktigt”, säger Johanna Engström.

”Vi blev också överkörda några gånger av folk som inte trodde att vi kunde vårt jobb för att vi var unga och tjejer, men det var bara att jobba hårt och bevisa att vi hade mer kunskap än kunderna.”

Efter något år hade de fem anställda och allt rullade på snabbt. Men kanske för snabbt, med facit i hand.

När prestationsångesten slog till 2017 blev det tufft för Johanna Engström, riktigt tufft till och med. Som nybliven mamma till lilla Alicia och en av två delägare i kommunikationsbyrån var det mycket hon ville. Men orken fanns inte. Hon kände sig ständigt otillräcklig och mådde mycket dåligt. Dottern hade fötts för tidigt vilket Johanna Engström tror bidrog till känslan att hon inte var i fas. Det hon hade planerat att göra innan födseln blev inte klart.

”Hemma kände jag mig inte riktigt närvarande med Alicia, och inför våra anställda kände jag inte att jag riktigt nådde fram. Jag tyckte inte att jag räckte till någonstans”, säger Johanna Engström.

Johanna Engströms personliga kris efter dotterns födelse blev ett vägskäl, och egentligen var vägvalet ganska enkelt för båda systrarna, även om det blev en tuff process.

”Vi hade sagt från början att det viktigaste var att vi hade roligt på jobbet, och med familjen. Så vi valde att göra en omorganisation”, säger Helena Engström. 

Det blev en process som sträckte sig över en längre tid, vilket gjorde att de bara behövde säga upp två personer. De övriga anställda slutade ändå, då de valde andra inriktningar.

Systrarna började om ensamma i verksamheten, satte nya rutiner och började bygga upp företaget på nytt med de tidigare erfarenheterna som bas.

Foto:Jesper Frisk

”Vi hade sprungit på allt och varit med överallt tidigare. Men nu hade vi kommit till en punkt där vi kunde låta våra värderingar styra mer. Vi kunde börja säga nej till kunder och kom in i nya kundsegment”, säger Helena Engström.

Johanna Engström säger att hon var väldigt tacksam att hon drev företaget med sin syster när den personliga krisen kom.

”Vi har alltid kunnat vara helt öppna med vad vi känner. Jag hade Helenas stöd hela tiden även om det innebar ganska stora förändringar för vårt företag.”

Nu blev tempot ett annat, om inte lägre för systrarna, så mer effektivt och genomtänkt. Ett år senare anställdes den första nya personen: deras mamma Jenny Johansson som själv har drivit företag inom bland annat ledarskapsutveckling och säljutbildningar under många år. Sedan har de steg för steg byggt vidare.

Men förra sommaren drabbades familjen av ett tungt besked. Jenny Johansson fick diagnosen bröstcancer och plötsligt ställdes mycket på ända igen. Döttrarna får tårar i ögonen när de berättar om den ovissa tiden, mammans dödsångest, behandlingarna, operationen – och så småningom de positiva nyheterna att läkarna tror sig ha fått bort tumören och att den inte hade hunnit sprida sig.

Återigen fick systrarna insikten om att det finns annat som är viktigare än bokslut och framgång, men samtidigt gav det också något annat.

”Vi hade påbörjat en plan om att nylansera byrån för att få en nystart, med namnbyte och lanseringsfest i samband med vårt femårsjubileum. Först kändes det osäkert på grund av pandemin och sedan blev mamma sjuk. Men sedan tänkte vi 'varför vänta? Livet är ju här och nu', säger Helena Engström.

I oktober i fjol anordnades ett event på Berns i Stockholm, och det blev ett firande av både livet och det nylanserade familjeföretaget.

”Vi vet att vi har ett bra koncept och att vi är bra på det vi gör. Det ville vi visa genom att byta namn till Check och bli ännu tydligare med vad vi kan erbjuda.”

Framför allt hjälper Check företag med sociala medier på olika sätt, genom varumärkesbyggande och i flera fall med hela flödet av inlägg, händelser och närvaro på till exempel instagram, facebook och linkedIn. Bolaget sysslar även med textproduktion och fotograferingar, och driver podden ”Veckans Digitala Check!”.

”Jag får en annan typ av stimulans genom jobbet i dag tack vare att vi kan jobba med sådant som känns bra rakt igenom. Och på fritiden finns Alicia och resten av familjen och vännerna där”, säger Helena Engström.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?